Full version: Vippjasmin
martin
Finns det nån som kan tipsa om hur man får en vippjasmin att blomma om?

Tacksam för alla svar!
Christer i Falköping
Har aldrig ägt någon själv, men har för mig att jag läst att den behöver en sval vinter för att blomma om.
Christer.
lolo
Det stämmer! Vippjasminen trivs i sval rumsmiljö och får inte torka upp. Den gillar hög luftfuktighet, särskilt om den har knoppar på G. Själv lyckades jag få en sådan att blomma om för ett antal år sen. Den hade då stått svalt utomhus på sommaren långt in på hösten. (Den tål förstås inte flera minusgrader). Hursomhelst blommade den om på senhösten, men då jag blev "tvungen" att ta in den, insåg jag försent att den inte skulle klara omställningen till vår varma, torra inomhusluft. Den dog.

Idag skulle jag ha den i en s k vinterträdgård - ungefärlig skötsel som hos passionsblomman.

mvh
Ann-Louise i Lycksele smile.gif
martin
Tack för tipsen!

Den som ändå hade ett svalt ljust rum att tillgå (suck!)wub.gif

Nu har jag i alla fall smugit ut den i ett fönster i trapphuset. Hoppas ingen opponerar sig... och att svalkan räcker till för att få fart på blomningen. Kommer blommorna på våren eller först nästa höst?

Martin
lolo
Hej! Det låter ju spännande! Där kanske den trivs alldeles utmärkt. Vippjasminen är en vinterblommande växt så nu kan man nog inte vänta sig någon blomning förrän nästa vinter, men låt den nu stå svalt och ge den jämn vattning utan att den fördenskull står i vatten. Då kommer den att trivas. Jag vet inte var du bor i landet, men i södra Sverige kommer ju våren tidigare än häruppe i Lycksele, villet innebär att du kanske snart kan ställa ut den på dagtid då lufttemperaturen stigit till ca 10 plusgrader. Men den måste tas in på natten. Lycka till! Vippjasminen doftar så UNDERBART när den blommar så det är väl värt att vänta på!
mvh
Ann-Louise i Lycksele smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon