|
Gossen Ruda
21-11-2010, 22:12
Nån har vunnit hittills största vinsten på lotto, över 100 miljoner. Inte jag, hade bara ett par 4:or. Är det vettigt med såna högvinster. Tycker det hade varit bättre med lite högre utdelning på småvinsterna istället.
Aqvakul
21-11-2010, 22:14
CITAT (Gossen Ruda @ 21-11-2010, 22:12)  Nån har vunnit hittills största vinsten på lotto, över 100 miljoner. Inte jag, hade bara ett par 4:or. Är det vettigt med såna högvinster. Tycker det hade varit bättre med lite högre utdelning på småvinsterna istället. Instämmer!
Anki på Öland
21-11-2010, 22:15
Absolut, tycker det är ganska löjligt med så höga vinster!
malcolm
21-11-2010, 22:17
Spelar ingen roll för mig eftersom jag inte vinner vare sig stort eller smått, beror kanske på att jag "aldrig" spelar. Nå´n enstaka trisslott ibland bara.
Gossen Ruda
21-11-2010, 22:22
CITAT (malcolm @ 21-11-2010, 22:17)  Spelar ingen roll för mig eftersom jag inte vinner vare sig stort eller smått, beror kanske på att jag "aldrig" spelar. Nå´n enstaka trisslott ibland bara. Förutom min stående 5-veckors 10-raders lotto som jag har spelar jag inte på något annat. Undrar när Postkodslotteriet skall fatta det???  Kostnaden klarar jag och turen kanske kommer nån gång. Jag har dock större chans att vinna om jag deltar än om jag låter bli.
Aqvakul
21-11-2010, 22:25
Visst blir det större total lycka om tusen människor vinner 100 tusen vardera, än om en person ensam vinner 100 miljoner?
Men denna gången gick vinsten till "rätta" persoer 11 damer de flesta yrkesarbetande i åldern 60 år.
CITAT (Uggi @ 21-11-2010, 22:28)  Men denna gången gick vinsten till "rätta" persoer 11 damer de flesta yrkesarbetande i åldern 60 år. Precis ... och även om de bara varit fem eller en ... Grattis!
Vilka "bra" vinnare" ! Drygt 1 mille / person ... Grattis till "damerna" !!! Men, hur betalas sådana storvinster ut ? Jag menar, jag har hört att Svenska Spel delar upp det i ca 25.000 kr / månad eller så, i x antal månader / år. Stämmer det och isåfall, hur gör de med 11 lyckliga "damer" ? Får de ynka 2.500 kr utdelat / månad vardera  eller 25.000 kr / månad vardera ? Och hur gör Svenska Spel om man vill ha ut alla miljonerna på en gång ? Går det öht ? Man kanske vill åka jorden runt meddetsamma, bjuda med alla sina släktingar dessutom, kanske köpa en (dyyyyr) fastighet samt 10 nya bilar till sina vänner ? Kanske donera pengar ? Är det nån som vet ? (Kan vara bra att veta OM man vinner storkovan nångång ...  )
Var med i IOGT:s lotteri i många år men har nu gått ur. Inga mer lotterier för mig. Har egentligen inget intresse alls för spel o lotterier. Skrapa en trisslott eller rätta en tipsrad ger mig inga extra pulsslag. Bara tråkigt. Däremot är jag svag för enarmade banditer, men dom finns väl bara på nätet numera.
Biggan_
21-11-2010, 23:38
CITAT (omk @ 21-11-2010, 23:31)  Vilka "bra" vinnare" ! Drygt 1 mille / person ... Grattis till "damerna" !!! Men, hur betalas sådana storvinster ut ? Jag menar, jag har hört att Svenska Spel delar upp det i ca 25.000 kr / månad eller så, i x antal månader / år. Stämmer det och isåfall, hur gör de med 11 lyckliga "damer" ? Får de ynka 2.500 kr utdelat / månad vardera  eller 25.000 kr / månad vardera ? Och hur gör Svenska Spel om man vill ha ut alla miljonerna på en gång ? Går det öht ? Man kanske vill åka jorden runt meddetsamma, bjuda med alla sina släktingar dessutom, kanske köpa en (dyyyyr) fastighet samt 10 nya bilar till sina vänner ? Kanske donera pengar ? Är det nån som vet ? (Kan vara bra att veta OM man vinner storkovan nångång ...  ) Men var det inte 100 miljoner? Många fina skattepengar blir det!
Anki på Öland
21-11-2010, 23:40
CITAT (omk @ 21-11-2010, 23:31)  Vilka "bra" vinnare" ! Drygt 1 mille / person ...  .................... Fast drygt 100 mille på 11 pers blir väl i alla fall nästan 10 mille per person....
CITAT (Anki på Öland @ 21-11-2010, 23:40)  Fast drygt 100 mille på 11 pers blir väl i alla fall nästan 10 mille per person.... Tappade nog koncepterna (eller en nolla ?) lite här, naturligtvis har du rätt ... Drygt 10 / person ska det ju vara .....
malcolm
22-11-2010, 10:34
105.000000/11=9.545454,55, en nätt liten slant
Gossen Ruda
22-11-2010, 10:43
Jag skrev att det var den högsta vinsten hittills men den uppgiften jag läst stämde nog inte, det verkar ha funnits större vinster tidigare. Mycket kosing är det iaf.
malcolm
22-11-2010, 10:48
Har en känsla av att så mycket pengar skulle kunna ställa till mer besvär än att vara till glädje.
CITAT (malcolm @ 22-11-2010, 10:48)  Har en känsla av att så mycket pengar skulle kunna ställa till mer besvär än att vara till glädje. Tror inte jag, jag hade iaf gärna tagit emot dom
malcolm
22-11-2010, 11:10
CITAT (Bettis @ 22-11-2010, 11:05)  Tror inte jag, jag hade iaf gärna tagit emot dom  Skulle väl inte heller tacka nej om jag erbjöds den summan men se´n då...? Betala av huset, ev.köpa ett annat och kanske en ny bil... Man vill ju inte att alltihopa skall gå till förmögenhetsskatt heller.
CITAT (malcolm @ 22-11-2010, 11:10)  Skulle väl inte heller tacka nej om jag erbjöds den summan men se´n då...? Betala av huset, ev.köpa ett annat och kanske en ny bil... Man vill ju inte att alltihopa skall gå till förmögenhetsskatt heller. Tja man får väl betala den skatt som blir och sedan leva loppan för det som blir över
9,5 miljoner - är det mycket eller lite?  Egentligen är det ju jättemycket pengar, men om man delar upp det på ett antal år så kanske det inte är så mycket per år... Eller som malcolm sa, köpa hus och bil. Vad blir det kvar sen? Om jag vann 9,5 miljoner skulle jag bli jämrars snål, känner jag.  Men jag skulle såklart inte tacka nej! Hade kanske varit bättre att vinna alltihop själv. 100 miljoner...!
malcolm
22-11-2010, 11:39
Såg en dokumentär från England om ett par som vann motsvarande 6 miljoner i svenska pengar, fyra år senare var pengarna slut, de var skuldsatta upp över öronen och äktenskapet hade gått i kras. Detta hände på 70-talet.
CITAT (malcolm @ 22-11-2010, 11:10)  Skulle väl inte heller tacka nej om jag erbjöds den summan men se´n då...? Betala av huset, ev.köpa ett annat och kanske en ny bil... Man vill ju inte att alltihopa skall gå till förmögenhetsskatt heller. Förmögenhetsskatten är väl avskaffad? Sen, för min del har jag alltid tyckt att det är betydligt bättre att vara rik och frisk än fattig och sjuk. Allt går inte att köpa, men man kan köpa frihet för pengar. Gita
CITAT (Gita @ 22-11-2010, 12:10)  Förmögenhetsskatten är väl avskaffad? Sen, för min del har jag alltid tyckt att det är betydligt bättre att vara rik och frisk än fattig och sjuk. Allt går inte att köpa, men man kan köpa frihet för pengar. Gita Tänk om det vore så enkelt att man kunde välja. 25 mille, det är ungefär vad jag behöver för att kunna göra det jag vill. Betala lånen till min familj och mina bästa vänner och oss själva. Sedan ta ut en rimlig "lön" per månad i ca 40 år. Eller ja, en mycket bra årsinkomst på ca 500.000 om året skattefritt. Då skulle jag vara fri.
Biggan_
22-11-2010, 12:34
Förmögenhetsskatten är avskaffad, men har man pengarna i banken och inte i madrassen, så får man betala skatt på ränteinkomsterna. För egen del hade jag inte gjort av med en massa pengar, men barn och barnbarn hade så klart fått lite slantar. Jag hade också skänkt till lite olika fonder som går till forskning och till hjälporganisationer.
Anki på Öland
22-11-2010, 12:45
CITAT (Biggan_ @ 22-11-2010, 12:34)  ............. men har man pengarna i banken och inte i madrassen.............. Hihi... så himla knölig madrassen skulle vara om man tryckte in 100 mille där
Fast då skulle man ju faktiskt ha råd med två madrasser, en att sova på och en att ha pengarna i.
Biggan_
22-11-2010, 12:59
Anki på Öland
22-11-2010, 13:02
CITAT (Berith @ 22-11-2010, 12:54)  Fast då skulle man ju faktiskt ha råd med två madrasser, en att sova på och en att ha pengarna i.  Hihi... god idé!! Anki
Elisabeth-Västkustkolonisten
22-11-2010, 13:03
Jag hade inte haft något emot att vinna stort. Min sambo och jag har pratat om det ibland och vad vi skulle göra. Jag tror vi skulle fixa det utan bråk.....
Han har ju 3 barn och jag har 3 barn och dom skulle alla få lika mycket. Sen har vi ju en massa barnbarn också.
Och så skulle vi 2 unna oss allt det som skulle göra gått eller förbättrar vår hälsa. Kanske också en ny bil men inget stort och vräkigt.
Och så ett tydligt testamente så att det inte blir bråk efteråt
Elisabeth
*Stintan*
22-11-2010, 13:21
CITAT (malcolm @ 22-11-2010, 11:39)  Såg en dokumentär från England om ett par som vann motsvarande 6 miljoner i svenska pengar, fyra år senare var pengarna slut, de var skuldsatta upp över öronen och äktenskapet hade gått i kras. Detta hände på 70-talet. Oj fyra år!!! Jag hade lätt ensam gjort slut på 6 miljoner på ett par månader, fast inte skuldsatt mig utan skuldsanerat.
Gossen Ruda
22-11-2010, 13:50
Countrysångaren Merle Haggard lär ha bränt ett antal miljoner dollar på några år, jag kommer tyvärr inte ihåg siffran.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|