Christa
Min mejlbox är överlastad och jag måste frigöra utrymme. Jag har en massa mejl med medsända filer och jag vet hur man gör för att kopiera dem till hårddisken men då är de ju kvar i mejlet också och brevtexten vill jag ha kvar.

Finns det något sätt att ta bort de medsända filerna men behålla själva mejlet?

Det bästa vore ju om man kunde flytta de medsända filerna till hårddisken i ett drag men jag hittar bara flytta till en annan mapp i Outlook Express.

I need a little help from my friends... confused.gif
Anki på Öland
Du kan ju kopiera mailet till ett textdokument och spara i en mapp.
*Stintan*
Ja kopiera mailen och spara i en mapp i datorn som Anki säger så kan du radera mailen i Outlook Express sen.
Christa
Jo det har jag också tänkt på men jag trodde att det gick att göra på något annat sätt. Jag väntar väl tills imorgon och ser om det kommer in några svar ikväll.

Tack för era tips i alla fall!
malcolm
Jag vet inte hur det fungerar med Outlook Express men åtminstone Spray har en funktion så man kan ladda ner mailen till hårddisken.
Christa
CITAT (malcolm @ 22-11-2010, 10:58) *
Jag vet inte hur det fungerar med Outlook Express men åtminstone Spray har en funktion så man kan ladda ner mailen till hårddisken.

Menar du då hela mejlet med både text och bilagor?
malcolm
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 11:23) *
Menar du då hela mejlet med både text och bilagor?

Hinner inte testa nu, skall vara hos Af om en stund men jag återkommer.
caprifol
Västerklicka på bilagan och spara ned den i lämplig mapp på hårddisken. Vänsterklicka se'n en gång och välj "ta bort" el "radera".

edit: ooops - så fungerar det i alla fall i "vanliga" Outlook - törs ej svära på att Outlook Express funkar likadant.
Gossen Ruda
Enkelt, vidarebefordra mailet till dig själv men plocka bort bilagorna först.
Christa
CITAT (caprifol @ 22-11-2010, 15:39) *
Västerklicka på bilagan och spara ned den i lämplig mapp på hårddisken. Vänsterklicka se'n en gång och välj "ta bort" el "radera".

edit: ooops - så fungerar det i alla fall i "vanliga" Outlook - törs ej svära på att Outlook Express funkar likadant.

Här är det högerklick och sedan spara ner och då är "ta bort" gråmarkerat. Det hjälper inte om man klickar höger eller vänster det är fortfarande gråmarkerat. confused.gif
ingrids
Håller med Ruda, vidarebefordra mailet du vill spara till dig själv och ta bort bilagorna innan du trycker på skicka. Kan vara vettigt att lägga till avsändaren i rubrikraden ifall det är information du vill ha lätt tillgänglig.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 22-11-2010, 16:07) *
Enkelt, vidarebefordra mailet till dig själv men plocka bort bilagorna först.

Det funkar förståss men det finns en hake. Då står jag som avsändare och hur skall jag då kunna hålla reda på vem som skickat mejlet?

CITAT (ingrids @ 22-11-2010, 16:55) *
Håller med Ruda, vidarebefordra mailet du vill spara till dig själv och ta bort bilagorna innan du trycker på skicka. Kan vara vettigt att lägga till avsändaren i rubrikraden ifall det är information du vill ha lätt tillgänglig.

Det kan förståss funka att lägga till namnet i rubrikraden men om jag laddar ner bilagorna när jag får mejlet och sedan svarar på det så måste jag skriva in adressen till den som skickat det annars kommer det ju till mig själv.

Det konstiga är ju att det finns en rad för att radera men att den är gråmarkerad. Det borde gå att ta bort bilagan och behålla mejlet utan att trixa på något sätt men hur?
caprifol
Nu sitter jag med Outlook Express 6 och det fungerar så här åtmintone för mig:
När jag ska ta bort bilaga går jag inte in i mailet utan högerklickar direkt på gemsymbolen. Då kan jag svara, vidarebefordra och ta bort. Men det har du antagligen testat...
Christa
CITAT (caprifol @ 22-11-2010, 18:15) *
Nu sitter jag med Outlook Express 6 och det fungerar så här åtmintone för mig:
När jag ska ta bort bilaga går jag inte in i mailet utan högerklickar direkt på gemsymbolen. Då kan jag svara, vidarebefordra och ta bort. Men det har du antagligen testat...

Aha! Nej det har jag inte testat.

Har du testat att det bara är bilagan som försvinner och mejlet?
Ralf
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 18:35) *

Det du högerklickar på , och väljer "ta bort", sker med den grejen du klickade på....
Christa
CITAT (Ralf @ 22-11-2010, 21:19) *
Det du högerklickar på , och väljer "ta bort", sker med den grejen du klickade på....

Jag hade glömt ett "inte" i min fråga men jag tolkade dig ändå som att du menar att eftersom jag bara högerklickar på gemsymbolen så är det endast bilagorna som försvinner.

Satte igång glad i hågen men det är ju tur att det hamnar i "Borttaget" innan dom försvinner helt för hela mejlet med text och allt försvann från inkorgen.

Varför i hela fridens namn finns valet "ta bort" med i rullgardinen när man klickar på bilagorna inne i mejlet men inte klickbart? Ta bort är gråmarkerat.
Anja Danmark
Jeg bruger Gmail og har 7,5 GB plads til mine mails, så jeg regner ikke med, at plads bliver et problem.

Har brugt Gmail i over 2 år nu - helt uden problemer, så jeg kan kun anbefale det. Og man kan stadig bruge sin gamle mailadresse - den skal bare videresendes til Gmail.

mvh
Anja
caprifol
CITAT (Christa @ 22-11-2010, 18:35) *

Svar: ja - det fungerar utan problem för mig, men jag ser nu att du testat och det inte funkade. Tyvärr! Fattar inte heller men det verkar som om du måste kopiera och trixa...
Christa
CITAT (caprifol @ 23-11-2010, 09:40) *
Svar: ja - det fungerar utan problem för mig, men jag ser nu att du testat och det inte funkade. Tyvärr! Fattar inte heller men det verkar som om du måste kopiera och trixa...

Ja jag hade ju som sagt missat ett "inte" i frågan men du menar alltså att om du klickar på gemet och ta bort så försvinner bilagan och inte mejlet?

Det är ju väldigt mysko om det funkar hos dig men inte här.
caprifol
CITAT (Christa @ 23-11-2010, 10:23) *
Ja jag hade ju som sagt missat ett "inte" i frågan men du menar alltså att om du klickar på gemet och ta bort så försvinner bilagan och inte mejlet?

Det är ju väldigt mysko om det funkar hos dig men inte här.

JA!
*Stintan*
Enklast så gör du bara som Anki sa, kopiera mailet till ett textdokument, t.ex. kan du använda Anteckningar, som du sen kan döpa till vad du vill och spara i en mapp. Då slipper du ha kvar bilagan och du kan radera mailet i Outlooken.
Christa
CITAT (caprifol @ 23-11-2010, 10:29) *
JA!

Jag har sexan också. Om jag högerklickar på gemet så blir hela raden blåmarkerad och när jag klickar på ta bort så flyttar det sig till mappen för borttaget. Konstigt!!!

Hur är det hos dig när du klickar på bilagan när mejlet är öppet? Blir ta bort gråmarkerat hos dig också?
malcolm
Ett alternativ är att skriva ut de mail man vill ha kvar och spara dem i pappersformat i en pärm, en flik för varje avsändare.
Gossen Ruda
När jag testade med Outlook på jobbet gick det att enkelt plocka bort bifogade filer men här hemma är "ta bort" gråmarkerat som hos Christa. Kan det var någon inställning eller olika versioner? Jag fortsätter leta.
Gossen Ruda
Kollade i hjälpen, där nämner man inte hur det skall göras. Kan det vara så att funktionen inte finns med i Outlook Express men i den vanliga Outlook? Tror jag har den på jobbet, hemma har jag expressen.
*Stintan*
De olika varianterna av outlook är ju inte alls samma.
caprifol
CITAT (Christa @ 23-11-2010, 11:18) *
Jag har sexan också. Om jag högerklickar på gemet så blir hela raden blåmarkerad och när jag klickar på ta bort så flyttar det sig till mappen för borttaget. Konstigt!!!

Hur är det hos dig när du klickar på bilagan när mejlet är öppet? Blir ta bort gråmarkerat hos dig också?
Kollar en gång till när jag kommer hem i kväll.
caprifol
.. och en skammens rodnad sprider sig nu här!!! Jag hade fel - tänker inte ens försöka förklara hur jag virrade till det men jag var inne i Outlook - ej O Express. För många versioner och datorer här hemma. Ber så väldigt mycket om ursäkt!
Christa
CITAT (caprifol @ 23-11-2010, 18:19) *
.. och en skammens rodnad sprider sig nu här!!! Jag hade fel - tänker inte ens försöka förklara hur jag virrade till det men jag var inne i Outlook - ej O Express. För många versioner och datorer här hemma. Ber så väldigt mycket om ursäkt!

Ja det vekar onekligen vara som Ruda säger men jag undrar fortfarande varför de har ett val som är gråmarkerat. Varför ha det med över huvud taget om det inte går att välja confused.gif
*Stintan*
Antagligen för att det är samma meny för flera olika funktioner men att allt i menyn inte kan användas till allt. På ett annat ställe kanske något annat i menyn är gråmarkerat. OBS vild gissning. Outlook express är ju på utgång tyvärr och kan inte användas till nyare operativsystem som Vista och efterföljande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon