Full version: Trädgårdsåret 2010
Gunilla T
Jag brukar varje år plocka ut lite bilder från året i trädgården och föra över dem på en DVD skiva. Roligt att jobba med trädgårdsbilder på vintern smile.gif

Vi brukar även ha en bildvisning i trädgårdsföreningen någon gång under vintern, trevligt att diskutera och inspireras av.

Har gjort dem i Power Point vilket är det enda jag klarar av.

Skulle gärna sätta ut dem här också, som en länk, men si! det gick ju inte.

Går det inte att länka till Power Point öht?
Biggan_
Det du vill länka till måste ju ligga ute på nätet.
skogstroll
det borde väl gå att bifoga filen precis som man bifogar bilder.
Biggan_
Du skulle ju kunna ha en blogg och lägga in bilderna i. Sedan kan du ju länka till bloggen.
Gunilla T
Okej, jag förstår....tror jag iaf.

Det är ju 150 bilder från vår till höst så det blir alldeles för mycket att lägga upp i en blogg, kan bara skicka två/tre bilder i taget också. Allt går inte så enkelt som man önskar sig..
Peztis
Du kan även lägga ned dem på nätet via speciella fotoalbum, t ex Googles Picasa. Där kan man även skriva några rader om bilderna, göra dem som bildspel mm.

Hmmm... varför kan du bara lägga upp två-tre bilder i taget? Har du modem?
smuleborg
Även om det kan bära emot att skala ner/förminska bilderna kan det vara ett tips. Min originalbilder ligger som regel runt 10 MB. De jag lägger ut hamnar som regel någonstans på runt 50-100; (max)1000kb. Det blir betydligt sämre bildkvalitet, men...
Peztis
Men man behöver ju inte förminska originalen. Man förminskar ju endast det som man tänker publicera.
Om man sedan av någon anledning behöver den med högre upplösning så har man den kvar medan andra kan njuta av de andra förminskade. Oftast så räcker de till bra ändå.

Så stora som originalen är behövs ju nästan bara om man planerar göra en stor vepa på 10x20 meter eller så. biggrin.gif
smuleborg
CITAT (Peztis @ 22-11-2010, 21:31) *
Men man behöver ju inte förminska originalen. Man förminskar ju endast det som man tänker publicera.
Om man sedan av någon anledning behöver den med högre upplösning så har man den kvar medan andra kan njuta av de andra förminskade. Oftast så räcker de till bra ändå.

Så stora som originalen är behövs ju nästan bara om man planerar göra en stor vepa på 10x20 meter eller så. biggrin.gif

Ja, det är ju så. Slarvigt skrivet av mig. Jag kopierar originalet, donar med kopian.

Men kopian har då (jämfört med originalet) kass bildkvalitet, men duger gott att dela.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon