Annika med Collien
Har precis packat upp min högtrycksnatriumlampa ifråm Willab ( beställd för att förhoppningsvis förbättra förhållandena för min lilla skog av dagliljebebisar som tvingas dela på ett ynka lysrör ). Nu vet jag bara inte hur jag ska hänga upp den eftersom den var tyngre än jag räknat med. Kan man lägga den ovanpå ett skåp med den tyngre änden på skåpet och änden med lampan stickandes ut utanför ( om ni förstår hur jag menar ). Eller blir den så varm att den måste hänga fritt ??

Annika med Collien
Ingrid på Västkusten
Den här jeppen blir VARM

den bör hänga lite fritt faktiskt. Lite osäker med vad Du menar med tunga änden?

Hälsar ingrid
Annika med Collien
Har lyckats få upp den redan ......... hittade några gamla rejäla badrumskrokar som jag skruvade upp i taket och hängde den i. Så som den lyser tror jag den syns ända upp till dig .......... titta ut genom fönstret Ingrid, så får du se !
Känns riktigt roligt, nu kan jag dra upp frön på allvar när jag fixat så bra belysning !

Annika
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Då mötes den la på halva vägen av den jag har i växthuset :-))

Vi har tajmer på våran då grannarna tycker vi kör lit ehårt med ljus ibland - innan tio skall det va släkt ;-)) vi har ju lampor överallt i trädgården med så man ser nu när det är halt.

Hälsar Ingrid
TeliaNet
akta så den inte trillar ner med badrumskrokar. om det sitter i betong/cement med plugg rekomderar jag bara ta ner den nu.
det är inte värt risken
skaffa något typ med ben och bom att hänga den i.
mvh claes
Annika med Collien
Den sitter i spånskivor i taket, två rejäla skruvar i varje krok. Jag håller tummarna och hoppas det fortsätter hålla .........
Lyser och växer gör det i alla fall.

Annika med collien
TeliaNet
från willab säger du men det finn de som har mer effekt till ett lägre pris.
men lysrör hade kanske varit bättre då de ger ett annat specktrum förhållande.
som sagt de brister i ljuset i den blåa delen.
Ingrid på Västkusten
Högtrycksnatrium är utmärkta ljus för att dra upp fröplantor. Allt beror på avd man skall använda dem till om de är mer elelr mindre lämpade.

För övervintring av medelhavsväxter så väljer jag annan armatur för fröuppdragning etc då är de kalas. För vidareodling - återigen kan man komplettera med annat.
Ett år hade vi ett komplicerat arrangemang i källaren men en kombination av två armaturer :-) en natrium. Det vart fiina plantor :-))

Allt ebror på vad man är ute efter om en armatur är bättre elelr sämre ägnad.

Är i alla fall glad att ingen valde kvicksilverlampor!

Hälsar Ingrid
TeliaNet
nä för vi odlare är ju ekologer så vi måste tänka på miljön.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon