Tror jag ska kunna tigga till mig lite all möjlig gödsel från dem som bor i min närhet: hästar, kor, får, höns...
Gödsel från kor, höns och hästar är man ju van vid men får? Har de något att "tillföra" mina rabatter och grönsaker?
Något speciellt man bör tänka på i så fall?
ingrid fuxwall
22-11-2010, 20:20
Kan ju inte alls sådant här men en gång skulle jag hjälpa någon och då läste jag mig till att just spillning från får nog inte var det bästa att göda med - hoppas på expertråd
RibesRubusVitis
22-11-2010, 20:44
Var det inte Mandelmanns som hade fåren i växthuset på vintern för att få fina tomater till sommaren?
Gunilla T
23-11-2010, 09:47
Visst kan du använda fårgödsel, allt organiskt material gör nytta, inte minst som jordförbättrare.
Fårgödsel innehåller något mindre NPK än t.ex. ko och häst men skapar fin mull.
octachoron
23-11-2010, 13:27
Som tidigare sagts innehåller fårgödsel mindre kväve än t ex kogödsel.
Fårgödsel är också relativt snabbverkande om man fortsätter jämförelsen med kogödsel.
Har en vän i Norge som, när hon odlade grönsaker förr, hade fårgödsel + vatten i en spann utav det tog hon, efter omrörning, ca 1/2 l till en 10 l vattenkanna och vattnade sina grönsaker med,, finare och godare grönsaker har jag inte sett. Är osäker på mängden gödsel/vatten men tror att det var en 1/3 + 2/3 vatten.
Tack för era svar.
Jag hade ju inte tänkt att endast tigga till mig fårgödslet utan även från de andra djuren på gården.
Taraxacum
25-11-2010, 22:43
Jag säger bara: lyckost! Det låter hur fint som helst. Kan du dessutom blanda upp det med andra sorters gödsel, så måste det ju vara perfekt! Jag använde själv påsgödsel, men känner mig så härligt nöjd när andra allternativ går att finna.
Men varför skulle fårgödsel vara mer snabbverkande än kogödsel, om den förstnämnda sorten innehåller mindre kväve? Intressant!
Gunilla T
26-11-2010, 10:08
Det har inget med kvävet att göra, både får- och hönsgödsel räknas till snabba dvs de är snabblösliga i marken. Hönsgödsel är den mest kväverika av all stallgödsel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.