Full version: Monogram
Margith
"Förr i tiden" broderades monogram på både lakan och handdukar.
Om monogrammet består av 3 bokstäver är den mittersta bokstaven efternamnet (det vet jag), men de andra två? Kommer hustruns namn först, eller mannens?

Lakanen är broderade i början av 1900-talet, då inbillar jag mig att det fanns nån given regel för det här.

Om det står ABC på lakanet: är det mest troligt att det syftar på Anna-Boman-Carl eller Arne-Boman-Cecilia?

Nån som vet?
ingrids
Jag har för mig att det är kvinnan först, men det kan ju vara ett senare påfund som inte gällde 1900 mer eller mindre blankt. Visst har de tagit upp det i antikrundan ...
netha
När jag broderade, gällde kvinnans till vänster, mannens till höger.
Jag broderade så att bokstäverna gick in i varann.
caprifol
På mina föräldrars lakan m m står kvinnans initial till vänster.
fuchsian
Jag lärde mig att kvinnans namn kom på vänster och mannens efter efternamnet till höger.
Det var den gamla generationen som lärde mig detta, så jag tror att det stämmer, i alla fall i Sverige.
vilket slitgöra, men jag tycker om att brodera, så man gjorde då så gott det gick, men frågade till råds den äldre generationen. Alltså Anna Petterson Karl --- APK---- .... Fuchsian .......
Gåsis
Jag har lärt mig att man skriver som man går in i kyrkan vid vigseln. Till vänster för kvinnor, visst var det så blush.gif

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon