Kan kanske tyckas att det finns nog trådar om köksprylar men denna fråga har jag inte hittat.Alltså när man kollar på energiåtgång på dm och även på allmäna energispartips ska man skrapa av matrester innan man ställer in i maskinen.Jag har prövat detta vid flera olika tillfällen men det funkar inte för mej Jag behöver allt skölja för att det ska vara rent.Hur gör ni?
Blir det inte rent eller vad?
CITAT (Carl @ 23-11-2010, 16:38)

Blir det inte rent eller vad?
Precis.om jag bara skrapar av matrester blir det inte rent, om jag däremot sköljer av och tar lite med diskborsten men då är ju liksom energisparet borta.Hajar du?
Christa
23-11-2010, 16:46
CITAT (Klint @ 23-11-2010, 16:35)

Kan kanske tyckas att det finns nog trådar om köksprylar men denna fråga har jag inte hittat.Alltså när man kollar på energiåtgång på dm och även på allmäna energispartips ska man skrapa av matrester innan man ställer in i maskinen.Jag har prövat detta vid flera olika tillfällen men det funkar inte för mej Jag behöver allt skölja för att det ska vara rent.Hur gör ni?
Intressant att du startade denna tråda just idag. Hade tänkt starta en själv och fråga hur andra gör. Jag har sett allt från människor som står med tallriken under en stråle varmvatten och sakta låter varmvattnet spola tallriken ren och sedan ställer in den i diskmaskinen till dom som inte gör något alls.
Man kan använda en slickepott och skrapa bort matresterna och sedan ställa tallriken i maskinen. Om man gör det med en gång så inget hinner torka fast så funkar det. Har något torkat fast så räcker det att ställa tallriken i diskhon och låta det stå kallt vatten på tills det löst upp sig.
Normalt tar jag bara bort icke upp äten mat inget mer. Det blir helt rent. Har du tittat efter så att inte spolar armar och filtret inte är igen täppta?
Anja Danmark
23-11-2010, 16:55
CITAT (Carl @ 23-11-2010, 16:52)

Normalt tar jag bara bort icke upp äten mat inget mer. Det blir helt rent. Har du tittat efter så att inte spolar armar och filtret inte är igen täppta?
Lyder fornuftigt - jeg skyller heller ikke af og har kun problem med snavs, når dyserne er stoppede...
Min maskin gör rent fast det är torkat, men då kan man inte köra 50 graders snabbprogram. Men det gör inget, 65 graders normalprogram är nog mer miljövänligt än att skölja disken under rinnande varmvatten och sedan diska i 50 grader.
AndersKbg
23-11-2010, 18:31
Som jag har fattat det så ska man bara skrapa av den överblivna maten från tallriken. Som ni andra säger så tappar man ju energisparet om man sköljer disken först.
En sak som jag har märkt annars är att det är olika kvalitet på diskmedlen, jag använder Yes, lite dyrare än de andra men det funkar alltid. Det finns någon billigare sort som funkar också men jag minns inte vad den heter nu.
Men de allra billigaste är enligt mig ren skit.
Whiskuchi
23-11-2010, 18:36
Jag skrapar av oätet med gaffeln. En diskmaskin behöver lite fett för att må bra så att skölja disken kan i förlängningen skada maskinen.
Jag använder Yes de där kuddarna.Använder även Yes kuddar som rengör maskinen,kan det vara att disken får stå för länge kanske? Kör oftast 65gr.
Vill ju att det ska funka utan handskölj
malcolm
23-11-2010, 20:01
Jag skrapar bort fasta bitar av tex. potatis och ris och sedan kör jag, står inte och sköljer av tallrikar och liknande för då har man liksom tappat vitsen med diskmaskin. Har fö. kommit fram till att Yes diskamaskinsmedel är bäst och det köper jag billigast på ÖoB.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.