HDMaster
24-11-2010, 12:14
Hejsan, ny här på forumet. Jag har precis monterat ett Juliana Senior (11m2) och lagt lite plattor i det. Jag har sparat utrymme för odling och undrar nu vad jag ska ha för jord i dessa? Tänkte odla lite tomater,gurka mm. Jag kanske ska vänta till våren att fylla i jord? Det blir ca 30cm djupt och under det är det befintlig matjord.
Mvh Björn
malcolm
24-11-2010, 12:18
Grattis till det nya växthuset, hoppas du får god skörd. Jag skulle nog vänta till våren med att fylla på jord så den är så lucker som möjligt inför planteringen.
HDMaster
24-11-2010, 18:41
Tackar för svaret. Jag hade väl mina aningar om att vänta till våren. Vilken typ av jord är att föredra, grönsaksjord, e-jord (Hasselfors) eller vanlig planteringsjord typ Plantagens?
Mvh Björn
evelina
25-11-2010, 07:42
Välkommen hit! Grattis till växthuset. Du kan köpa koskit på påse men vänta till våren.
HDMaster
25-11-2010, 12:09
Trodde väl aldrig att jag skulle höra mig själv säga: nu ska jag köpa en påse koskit. Men man ska lära sig något nytt varje dag, så tack för tipset.
Mvh Björn
evelina
25-11-2010, 12:32
CITAT (HDMaster @ 25-11-2010, 12:09)

Trodde väl aldrig att jag skulle höra mig själv säga: nu ska jag köpa en påse koskit. Men man ska lära sig något nytt varje dag, så tack för tipset.
Mvh Björn

Om jag säger kogödsel på påse det låter ju lite bättre men för mig är det koskit. Jag brukar köpa 5 st a 50 liter på Bauhaus för 89 kr. dom brukar duga bra.
Man lär sig hela livet......
Solstorm
26-11-2010, 10:14
Koskit och koskit. Egentligen så är det ju torv med kourin. Passar alldeles utmärkt att fylla upp växthuset med. Sedan förbättrar du jorden efterhand genom att lägga på jord från din kompost. Grattis till växthuset!
HDMaster
26-11-2010, 12:40
Ok, då vet jag lite mer, men man ska bara odla i skiten så att säga, ingen vanlig jord alls alltså?
Solstorm
26-11-2010, 13:18
Du kan odla i den utan att tillsätta något annat. Det kan behövas lite mer gödning längre fram på säsongen.
Hej
Du kan använda Kourin istället för koskit för att koskit har EHEC-bakterien .
H:Bassam
HDMaster
27-11-2010, 06:12
Tack för tipsen. Bara att invänta våren (känns avlägsen just nu när jag tittar ut).
Mvh Björn
Jag hade lerjord som befintligt jord i markbädd när vi byggde växthuset.
Jag blandade med barkmull och kogödsel på säck, 1:1:1.
Och köpte också Hasselfors storsäck med "Odla" jord (tror att det hette så...) 700 liter för 1500:- (beställt från K-Rauta, hemleverans ingick i priser)
men delade upp planteringar att testa skillnaden.
Jag hade två av varje sort tomatplantor, det ena i den dyra Hasselfors jorden, den andra i billiga blandingen av befintligt jord + barkmull + kogödsel.
Ingen skillnad!
Jag var faktiskt förvånad....
Hej!
Har också växthus sen några år och efter att ha grävt och bytt jorden i förra våren, tyckte det var förfärligt jobbigt! Så sen köpte jag
stora svarta plastkrukor och grävde ner, fyllde med kogödsel på påse och det växte så bra så! Det hade vuxit bra i bäddarna åren innan också, men nu har jag tänkt att jag slipper gräva och byta jorden, jag bara tömmer krukorna! Jag är lite lat och vill gärna ha det så enkelt som möjligt!
Lycka till hur du nu än gör!
hälsningar Inglan
HDMaster
01-02-2011, 18:55
Hejsan, jag hade nog tänkt att odla en hel del i krukor och i odlingsbäddar som jag lägger fiberduk i botten så att man kan lyfta upp och byta jorden hyfsat lätt. Det blir ca 30 cm ner till duken, hoppas det inte är för grunt.
Står nu i valet och kvalet om jag ska börja så smått med att så lite fröer i källaren (tomat, gurka etc...). Bor i zon 1 så jag hoppas på tidig vår

.
Mvh Björn
Anja Danmark
01-02-2011, 21:52
Det er ikke nødvendigt at skifte jorden hvert år. I mit gamle drivhus brugte jeg den samme jord i 20 år uden problemer. Jeg fjernede vel omkring 5-10 cm hvert år, så der kunne blive plads til lidt kompost, og det blev brugt til dyrkning i krukker uden for.
Så det behøver ikke være så besværligt med jord i drivhuset!
Jeg vil bestemt ikke anbefale dig at lægge fiberdug i bunden af bedet - så kan rødderne ikke nå ned og hente vand og næring længere nede...
Hvis du har mulighed for at give tilskudslys, kan du godt begynde at så tomater nu - ellers vent til omkring 1. marts med det... Agurker skal du først så omkring 1. april, da jorden skal være godt varm, inden du kan plante dem ud i drivhuset.
Og du er ikke alene om at ønske tidligt forår!!!
mvh
Anja
HDMaster
02-02-2011, 04:47
Tackar för det, skippar fiberduken. Jag har belysning för plantorna både i källaren och i växthuset. Jag har planer på att skaffa värme till växthuset som komplement till den värmande vårsolen.
Mvh Björn
blomkronan
02-02-2011, 08:03
Hej och grattis till växthuset.
jag grävde jordbäddar i mitt växthus förra året och fyllde med jord, nu har jag läst om odling i sand, och är lite sugen på att testa det...
så till våren kommer jag (om jag hinner) byta ut jorden i en av de två bäddar jag har till sand. Sanden ska hålla sig jämtfuktig och ohyra och sjukdomar ska inte fastna där som i jord, så sand ska man kunna ha länge.... det enda med sand är att man får gödselvattna varje gång för det inte håller näringen lika bra som jord.
Här kan du läsa en bok gratis som ligger ute på nätet
HDMaster
02-02-2011, 17:30
Intressant blomkronan, ska läsa den snarast. Tackar för tipset
Mvh Björn
Anja Danmark
02-02-2011, 21:04
CITAT (blomkronan @ 02-02-2011, 08:03)

Hej och grattis till växthuset.
jag grävde jordbäddar i mitt växthus förra året och fyllde med jord, nu har jag läst om odling i sand, och är lite sugen på att testa det...
så till våren kommer jag (om jag hinner) byta ut jorden i en av de två bäddar jag har till sand. Sanden ska hålla sig jämtfuktig och ohyra och sjukdomar ska inte fastna där som i jord, så sand ska man kunna ha länge.... det enda med sand är att man får gödselvattna varje gång för det inte håller näringen lika bra som jord.
Här kan du läsa en bok gratis som ligger ute på nätet
Det er ikke meningen, at man skal gødningsvande hele sæsonen - næringen skal komme fra det materiale, som sandet dækkes med:
Gödselvatten endast ett komplement
Man kan även gödselvattna med gödselvatten tillverkat på naturgödsel och med nässelvatten, men man bör inte tillföra det mesta av näringen i form av gödselvatten utan det skall endast användas som kompliment till den ordinarie gödslingen med material rikt på organiskt bunden näring. När man gödselvattnar tvingar man växterna att ta upp den näring som är löst i vattnet. Vid för riklig tillförsel av gödselvatten blir det lätt obalans i växterna på samma sätt som det lätt blir med gödsling med konstgödsel.
Dessutom är risken för att näringen förorenar vattendrag större när man gödselvattnar än när den tillförda näringen endast kommer växterna tillgodo efterhand som livet i jorden har bearbetat gräsklippet eller naturgödseln.
När försommaren är kall kan det ta en lång tid innan näringen från täckmaterialet kommer växterna till godo och därför bör man gödselvattna växterna ett par gånger för att undvika näringsbrist. Och då passar det bra med nässelvatten.
mvh
Anja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.