CITAT (PMK @ 06-12-2010, 18:26)

Tack för lite sköna svar! Orrevs: Jag läste på den chilisidan, jättejätte tack för den länken! Bra praktiska tips och massa fräcka frön! Tack!!
KOLLA HÄR vad jag fixade idag!
Ska fixa bättre reflektorer och kanske bättre lampor! Detta är på
total experiment-nivå, slängde i frön från en paprika ifrån kylen i en random ful kruka för att se vad som händer, och idag fick jag idén med akvariet!

Så nu jävlar finns det tillgång till ljus iaf! Känns som att man pysslar med odling av en lite mer suspekt ''gröda'' om man säger så, när man tittar snabbt på bilden! HAHA!
Men detta ska nog fan bli bra, ett gäng bra krukor, jord och frön så ska nog detta lösa sig!
EDIT: Tada! Måste ju blivit bättre än den mörka matta ''reflektorn'' som va innan iaf!

hej
beroende av vilka sorters chile du ska så kan man säga att någonstans mellan tumme och pekfingret.
c.chinense och c.pubescens brukar jag så första veckan i januari. c.frutescens går bra att så då oxå.
i slutet av januari c.baccatum och i feberuari sorter av c.annum.
chile gillar väldigt mycket värme så om du har en elektrisk värmefilt som få plats i akvariet kan du lägga den under plantorna. bättre att använda individuella såkrukor eller 4 frö i var kruka än att bredså i stor kruka. vid första omplantering behåller jag 3 av varje sort och vid nästa 2 av varje sort. bredsår du från början kan det bli lite bökigt att få med rotklumpen. bättre att använda små krukor och ha fler omplanteringa än att sätta i stor kruka direkt. du kan även sätta ner plantan under jord när du planterar om.
val av jord? snåla inte är mitt tips. jag har fått bra resultat när jag använt påskogödsel uppblandad med såjord men bättre att köpa bra kvalitetsjord. viktigt är det med rätt näring men framförallt strukturen på jorden skiljer kreti från pleti., dvs jorden ska vara luftigt och genomsläpplig. billig jord innehåller oftast mycket torv som packas ihop i krukan vilket leder till sämre rotuveckling och sämre tillväxt. när plantan växt till sig, ca 10cm och uppåt, kan du alltid ge näring genom flytande gödning.
bäst resultat har jag fått när jag odlat under hps 400w som ger rätt ljus och bra med värme. ha även på en fläkt när plantan blivit över 15cm hög, det stärker stammen.
när det gäller tomater går det bra att så i mars. får tomatplantan för mycket värme blir den ranglig. går bra att odla under lysrör/lågenergilampa.