Selma
I april köpte jag två storsäckar med Hasselfors planteringsjord. Jag blev inte nöjd med den. Den verkar inte innehålla någon torv/mylla; däremot ganska rikligt med sand. Den blir otroligt kompakt, och när man vattnar blir vattnet liggande ovanpå en god stund. När vattnet väl har sjunkit ner, är ytan täckt av ett sandlager. Vissa saker jag sådde kunde inte ta sig upp, bl a sallad, trots flera försök. I krukorna utomhus växte mina utplanteringsväxter ganska bra, men då hade jag blandat i rikligt med TG Växupp vid planteringen.
Jag har mailat företaget jag handlade från, men de svarade inte. Eftersom de också säljer jord för anläggning av gräsmatta, misstänker jag att de förväxlat jordsorterna.
Företaget heter Rodenåkarna AB och ligger i Norrtälje.
Någon annan som har liknande erfarenheter?
Selma
Skulle väldigt gärna vilja ha lite kommentarer om Hasselfors cementjord - förlåt, planteringsjord - i storsäck. Två säckar kostade över 3000 kr. För det priset väntar man sig kvalitetsjord!
smuleborg
Riktigt bra jord finns inte att köpa i påse eller säck

Du verkar bo norr om Stockholm. Den enda - mig veterligen norr om Stockholm - vettiga köpejorden är de gula säckarna som säljs av Åkersberga växtförsäljning (heter: Vår egen jord).

Du har reklamerat jorden från Hasselfors, vad mer kan man göra? Skriv ett nytt inlägg här, när det våras. Med kopia till Hasselfors. Jag är ledsen för din skull.
Selma
Jag har även skrivit till Hasselfors. Varken de eller Rodenåkarna har svarat.
Madeleine1
Känner verkligen igen din beskrivning av jorden. Efter en vinter blir den som betong... De enda ställen där den fortfarande är OK är där ytan varit täckt med växter och det är ju sällan den är det när det är nyplanterat. Är det dessutom på offentliga platser där folk inte är så noga med var de sätter fötterna går det varken att komma ner i den med grep eller spade. Inte konstigt att växterna inte orkar upp...
Ser fram emot att höra fortsättningen om du får kontakt med Hasselfors.
Solstorm
Riktigt dåligt av företag som struntar att svara på mail när de har levererat en dålig produkt. Testa att maila en gång till och skicka med en länk till denna tråden. Man kan ju hoppas att de bryr sig när de ser att det skrivs om här bland odlarna. Eller också är de medvetna om att de säljer en dålig produkt och helt enkelt skiter i det.

Vi kan ju utnämna företaget till ett nonchalant och dåligt företag ända tills de visar att de bryr sig.
Bassam
Hej

Människor tror att dyra saker är bästa men ibland tvärtom är rätt, man kan köper billig jord som 5 påsar på hundra koronor och gör förbättra för dem, förbättring beror på vilka växter ska använder eller om man sår på dem. det är inte svårt att man göra om man fråga efter recept på vilka sätt ska använda.

H:Bassan
abbbe
Jag håller med om att Hasselfors P-jord är ganska dålig, den passar faktiskt inte till allt, och mycket av det jag har odlat i den jorden kunde nått bättre resultat om det var ett annat märke.

Vad ska man annars ta om man vill ha den bästa jorden, om det finns jord som passar till allt det vill säga?

Blomsterlandets yrkesodlarjord?

Plantagens jord (ska vara "bäst på jorden") ?
smuleborg
Det finns ingen jord som passar till "allt". Som vi alla vet kräver vissa växter specialjord. Men om jag förstår trådskaparen rätt köptes ("allround") planteringsjord; ingen specialjord. Det är skillnad på köpejord som säljs som "planteringsjord". Säckar "tre för hundra" köpte vi första trädgårdsåret, det var som att kasta pengarna i sjön (skulle möjligen fungera som mullförbättrare, men jord är det inte).
Madeleine1
Nu blir jag nyfiken. "Som vi alla vet..." Vem säger att vissa växter kräver specialjord?
smuleborg
Surjordsväxter för att ta ett exempel. Överlever må hända i vanlig plantjord, men det är långt ifrån en optimal grund.

Tillägg: Läste inlägget av Madeleine1 slarvigt. "Vem säger att vissa växter kräver specialjord?". Alla seriösa trädgårdsböcker och en hel del (jag vet inte om det är alla) trädgårdsamatörer. Också jag har av erfarenhet insett att vissa växter (kanske inte alla gånger kräver) mår bra av specialjord; vissa vill ha mager sandblandad jord; vissa vill stå i grus; vissa vill ha "surjord" och allt vad det nu kan vara. Vi har väldigt få av dessa "kinkiga" växter, men i alla fall. Jorden och läget (klimatet går att trixa med) är, som jag ser det, A och O. I alla fall för en lättskött trädgård.
Bassam
Hej

I varje dag högskolor och Forskare studera växter för att vet vilka jord gödsel sol o vind o ljus som varje växt behöver , det är inte örtrollning .

H:Bassam
Ramoth
Hasselfors har jag till i somras antagit sålde bra grejjer, men även jag har fått mej en tankeställare.
I våras/försomras gjorde jag iordning i min kvadratodling. Det ena landet fylldes med "köksväxtjord" och den andra med Granngårdens "5 för en hundring".
Dröm om min förvåning när det nästan inte växte alls i "köksväxtjorden", men det jag sått och planterat i den billiga varianten svämmade över åt alla håll!

Nej, dyrt är inte alltid bra!
Bassam
Hej

Dyrt är bra men man ska klaga om man fick dåliga resultat på grund att man ska få rättighet plus företag ska förbättra sina produkter.

H:Bassam
smuleborg
Tre eller fem säckar för hundra innehåller i stort sett mull och luft. Berätta, Ramoth, för oss andra om du har hittat en producent som säljer annat för det priset flirting.gif . Dock, vissa växter föredrar mull och luft. Och då kan det vara en god affär. Kolla nu i vår hur "jorden" ser ut.
Lasse Lucidor
I somras prövade jag att istället för att köpa 5 säckar plantjord för 100kr köpa ett paket med hårt packad/pressad torv. 300l för 100kr som fanns vid min närmsta plantskola.
. Gödslat och kalkat är det med, det finns även okalkat för rhododendron. Paketet var klart hanterbart trots 300l då det är ihoppressat
. Torven var mycket grövre och ljusare än den i billig plantjord som bara brukar sjunka ihop till inget ting. Den här grova torven tvärtom ökade i densitet efter några veckor och jag fick intryck av att rabatten höjde sig en aning istället.
Jag har sandig moränjord, lättgrävd och med en del matjordsinnehåll och som sagt det fungerade bra i min jord.
Men man skall nog inte odla direkt i torven utan man skall blanda upp den med annan jord.
Pröva!, minns dock inte fabrikatet.
Crazy4Flowers
Torvbalarna ska man vattna innan man använder det, dom sväller mycket sa dom på trädgårdshandeln.
Viktigt att blöta igenom för det kan vara svårt att få torven att ta åt sig vatten när den har varit riktigt tott.

Lägg lite i en hink fyll på med vatten och låt dra i någon dag.
theseraphim
CITAT (smuleborg @ 06-02-2011, 21:22) *
Tre eller fem säckar för hundra innehåller i stort sett mull och luft. Berätta, Ramoth, för oss andra om du har hittat en producent som säljer annat för det priset flirting.gif . Dock, vissa växter föredrar mull och luft. Och då kan det vara en god affär. Kolla nu i vår hur "jorden" ser ut.

Helt rätt men om du tex köper 2 plantjord, 2 kogödsel och en barkmull för tex 99:- o blandar ihop detta för tomater och gurkor så har man oftast en kanonjord för växthusen eller odlingsbänkar där man oftast oavsett jord brukar få fylla på lite varje år. Däremot ska man ha den i krukor så är det bättre med högre kvalité dvs riktigt Blomjord och inte Plantjord(Två skilda saker inom branschen).
Garden bliss
Intressant diskussion!
Ally
CITAT
Däremot ska man ha den i krukor så är det bättre med högre kvalité dvs riktigt Blomjord och inte Plantjord(Två skilda saker inom branschen)

Det har jag alltid undrat över!
Vad är det för skillnad med blomjord och plantjord??
Jordgubbe
Apropå P-jorden (som jag tror står för planteringsjord) så ser jag det som en mellan-jord som man använder när man skolar om växterna. Brukar alltid köpa en liten säck, dels för att det går åt mindre till omskolning och att jag vet att den är lite svagare än t ex: U-jord och Grönsaksjord.

Odlat flera år i Hasselfors jord med goda resultat och faktiskt inte vågat provat något annat. Det har varit säkert att välja ett känt märke. Däremot kan det ju vara så att jordsäckar som ligger väldigt länge kan påverka näringsinnehållet.
Selma
Snart är det dags att starta vårens trädgårdsarbete ute på landet! Jag har nästan en hel storsäck kvar av Hasselfors planteringsjord och måste köpa hem gödsel, barkmull mm för att förbättra denna "cementjord".
Jag är numera ensam, saknar bil och är hänvisad till taxi. Alltså omöjligt att utnyttja erbjudanden typ fem säckar för 100 kr.
Har ni erfarenhet av Jordgubbarna resp Tälje trädgårdsprodukter?
Mycket tacksam för alla tips om firmor med hemkörning i denna bransch.
Mitt fritidshus ligger två mil söder om Norrtälje.
theseraphim
CITAT (Ally @ 21-02-2011, 21:51) *
Det har jag alltid undrat över!
Vad är det för skillnad med blomjord och plantjord??

En plantjord är i regel mest torv oavsett tillverkare plus lite tex kogödsel. En blomjord är oftast uppbyggd av torv i finare struktur(man har olika kvalitetsgrader på den), sand, jord(låter konstigt men ibland så har man inte i bara ren torv utan även just jord), ibland små leca kulor för dränering plus många gånger långtidsgödning eller iaf bättre gödd än Plantjord. Enligt alla tillverkare så är ju Plantjords huvudsyfte inte krukor eller balkonglådor utan som bulkjord där det behövs större mängder medans blomjord är för krukor, urnor och lådor.
Anna-Karin Lundberg
Ja, nu är det snart dags att sätta igång med årets säsong! Tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Jag köpte "fem för en hundring" men tog bara kogödsel och barkmull och blandade ned dem i mina rabatter. Har lerjord som måste förbättras, den har inte varit brukad tidigare utan bara "bevuxen tomtmark". Odlar inte grönsaker, det är mest buskar och perenner. Det verkar ta sig fint av den blandningen.

Till mina urnor (främst med dahlior) köpte jag den dyraste urnjorden, en säck för 80:- tror jag, och det gick åt rätt många såna säckar. Jag har funderat på att även använda mixen av kogödsel och barkmull (5för100) till urnorna men inte vågat. Nån som testat? Till små träd och sånt mer permanent planterat i urnor kör jag med den dyra jorden, men jag tänker på alla dahlior (blir fler för varje år!) som bara står i sin kruka en säsong, de kanske får nöja sig med ko/bark?

Jag är väldigt nöjd med kvalitén på den dyra jorden, krukorna som står på grindstolparna (och därför lätt glöms bort) behöver inte vattnas mer än en gång i veckan och jorden suger upp vattnet bra. Penseeringa som planterade tidigt på våren blommade till november! Billig jord blir ju lätt en hård, torr torvkaka när den inte hålls sur jämt. Jag gör lätt av med tio säckar urnjord och det blir rätt mycket pengar. Men det blir ju mycket glädje också, som jag inte vill riskera. Går det att hitta ett billigare alternativ som FUNGERAR är jag glad för råd!
Crazy4Flowers
Egen jord, varmkompost för matavallet.
Funderar själv på att testa Bokashi för att få till jord lite snabbare och kanske mer problemfritt än vad min varmkompost är just nu.
lottapotta
Lite OT kanske, men apropå dyrköpt jord av välkänt märke...
Fler än jag som läste testen av olika slags såjord i AlltOm Trädgård för ett par nummer sedan (jag tror det var AoT i alla fall)? De testade med att så tomat och basilika. Hasselforsjorden blev totalt nerskriven. Om den inte var sämst, så var den nog näst sämst...
Anna-Karin Lundberg
Nu vet jag lite mer. Den jord som Plantagen säljer som "Plantjord", 4 för 149:-, tillverkas av Hasselfors. En bekant som jobbar med trädgård tipsade om den som ett prisvärt alternativ.

Den blev visst "bäst i test" förra året - men bäst på vad? Var den bäst för tomater, bäst för krukor, bäst för tulpaner eller hade den bara bäst överensstämmelse på innehåletl i jämförelse med analysen på påsen?

Jag köpte i alla fall den jorden till mina krukor i år, har märkt upp krukorna som fått den jorden så jag inte ska förväxla dem. Så får jag se i höst vad jag tycker. Väldigt intressant att höra andras erfarenheter om köpejord. Berätta mer är ni snälla!
Aqvakul
CITAT (theseraphim @ 16-02-2011, 13:25) *
Helt rätt men om du tex köper 2 plantjord, 2 kogödsel och en barkmull för tex 99:- o blandar ihop detta för tomater och gurkor så har man oftast en kanonjord för växthusen eller odlingsbänkar där man oftast oavsett jord brukar få fylla på lite varje år. Däremot ska man ha den i krukor så är det bättre med högre kvalité dvs riktigt Blomjord och inte Plantjord(Två skilda saker inom branschen).

tummenupp.gif
Ungefär så brukar jag blanda...
smuleborg
Jag tror vi betalar typ 169:- för tre säckar "Vår egen jord". I stora urnor (för sommarblommor) grundar vi med lecakulor, öser så ner (köpt) "Vår egen jord" med inslag av välbrunnen hästskit (som vi får gratis från en hästgård i närheten). Om vi sår i urnan, toppar vi med såjord.

Den bästa jorden finns så klart inte att köpa, men ibland tar man genvägar. Dock, tre för hundra är (enligt vår erfarenhet) som att kasta pengarna i sjön. Jämför. Ta i den, lukta, känn tyngden. Se resultatet.

I den mån vi köper jord för rabatter; tre säckar för hundra - Nej tack! Den innehåller i stort sett bara mull och luft. Öppna en säck, känn och lukta på innehållet. Öppna så en säck med "kvalitetsjord", saken är klar. Betala inte för luft.
katah
Jag har litat på Hasselfors E-jord ( bruna älg-påsen) under många år,
förra året (2010) köpte jag trädgårdsjord och grönsaksjord ( fortfradande KRAV-jord) till omplanteringar
och tyckte att resultatet var mycket sämre!

Så jag har backat tillbaks till de dyrare E-jord-påsarna ( ca. 70kr/st)
Det svider lite varje vår, då jag behöver säkert 10 säckar.

Så tips om bra jord på rimlig pris är alltid välkommet!
smuleborg
De vi köper är lite billigare, (typ) 169 för tre säckar. Säljs ett stycke norr om Stockholm.
marilock
Om det är den som heter planteringsjord så är den ju avsedd för plantering utomhus och då innehåller den för mycket näringsämnen för dina små fröer som inte ska ha för mycket näring när det ska gro.
aloa
Jag har gått över till att bara köpa Hasselfors jord och känner igen att den är kompakt och att vattnet ibland lägger sig på jorden. Men mina erfarenheter är enbart jättepositiva, mina perenner och buskar frodas verkligen, de är 20 cm högre än vanligt och klarar vintrarna väldigt bra (har många röd solhatt och de återkommer år efter år). Jag har försökt köpa jordlass här i Stockholmsområdet med planteringsjord och sett den ena jorden som är sämre än den andra levereras. Håller för närvarande på att kärra ut Hasselfors jord i nya rabatter och jordförbättrar samtidigt. Har även använt jorden i krukor vilket funkat bra. (Inte perfekt ska erkännas, då blir den nog något för kompakt).
Hoppas Hasselfors hör av sig och att du får skicka in lite jord så att de kan se vad som gått snett i tillverkningen.
kerstin z5-6
Testet i aot-Var inte gjord på Hasselfors såjord med perlit utan på så och kaktusjorden-som blir en kaka...De flesta som sår o lovprisar Hasselfors såjord använder den med perlit.

Såjord är inte till för att ge växterna näring o få dem att växa fort.Den är till för att så i,näringsfattig så fröna gror men inte bränner de nya sköra rötterna....sen omskolar man till en mer näringsrik jord, beroende på växtslag-Tomater o andra grönsaker som vill ha välgödslat och klarar att planteras om i det som säljs som"kogödsel på påse", många alpiner ska ha mager sandjord när de skolas ut, bergvallmo vill ha mkt näringsrik jord.Testet var underligt o sa eg ingenting..

Plantjord har jag mest för att skydda öppen jord efter rensning på våren.För att behålla fukt mm.Näring tillför jag på annat sätt.

Har man odlat ett tag lär man sig att bäst fungerar odlingen om man inte går helt emot naturen , dvs man KAN plantera Rododenron i kalkrik jord men de blir inte långlivade i den.Skuggväxter gillar fuktighetshållande jord, medan torrväxter som lavendel vill ha väldränerat med mkt grusig jord osv.

Så ja olika växter vill ha olika jordar o inget passar till allt.
Kaktusdamen
Jag har blandade erfarenheter av Hasselfors och deras U-jord. Har använt den sedan den lanserades och varit nöjd, fram till förra året. Fick då två säckar som luktade illa och knappt gav någon tillväxt alls, däremot mögel på både jordyta och växter. Lovade då mig själv att aldrig mer chansa och hädanefter alltid reklamera dålig jord.

I förra veckan fick jag en säck Hasselfors U-jord som var full med vita mögeltussar och stank av mögel. Tog säcken och åkte tillbaka till Plantagen i Farsta, som varken ville ta tillbaka den eller byta ut den. Deras förklaring var att Hasselfors sagt att det är hönsgödslet i U-jorden som möglar och att det är helt ofarligt och försvinner när jorden luftats. Jag tycker svaret är märkligt och har skrivit till Hasselfors och väntar nu på svar, om det kommer något.

Jag kommer INTE att använda den stinkande jorden, utan har bytt till Rölunda Urnjord, och väntar nu med spänning på resultatet. Jag har också bytt inköpsställe, då jag tycker det var dåligt av Plantagen att inte ta tillbaka jorden eller ens byta den. Vid tillfället jag reklamerade jorden var det ytterligare en kund som framförde exakt samma negativa kritik beträffande Hasselforsjorden. Nu återstår att se om Hasselfors svarar...
Azur
Vi köpte K-Rautas planteringsjord ("fem för hundra") förra året, för att odla i pallkragar. Den har fungerat bra, blev inte hård och sjunker inte ihop alltför illa, ser ut som kompostjord, fast torvhalten är hög, dvs man får se upp med uttorkning, och när jag använt den i krukor har jag fått intrycket att den har lite låg näringshalt. Men jag är nöjd med den.

Jag tror det är en bra idé att blanda plantjorden med kompost, gräsklipp o dyl om man har det. Receptet som Theseraphim postade tidigare ("2 plantjord, 2 kogödsel och en barkmull") låter som en alldeles lysande idé som jag kommer att använda till nästa pallkrage.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon