Full version: Resor + fina växter?
batski
Hur gör ni när ni ska resa iväg en längre tid, säg en månad? Man vill ju inte komma hem till en massa döende, spinnangripna och döda växter blink.gif Innan jag flyttade hade jag ett par kompisar som bodde i närheten och som kunde passa mina växter men nu är läget annorlunda g.gif
evaisa
Inte nog me att de vill ha vatten - nu behöver de ju även en ljusskötare...... En eller flera timers är en bra investering :-)
batski
CITAT (evaisa @ 25-11-2010, 10:55) *
Inte nog me att de vill ha vatten - nu behöver de ju även en ljusskötare...... En eller flera timers är en bra investering :-)

Ja, den biten är ju betydligt mer lättlöst än vattnet...
Peztis
Har du ingen som kan kolla till i alla fall en eller två gånger medan du är bortrest?

Sedan är ju frågan hur mycket växter det är frågan om och hur stora de är.
En lösning är ju de där "vekarna" som man stoppar ena änden i en flaska med vatten och den andra i jorden så att växten kan suga åt sig det den vill ha. Men det är klart att det behövs påfyllning (om man inte kör med stora dunkar...)
Använde du denna metod är det bra om du sätter igång med det en stund innan så att man ser att det verkligen fungerar.

Har du någon/några du är riktigt rädd om är det kanske lämpligt att ställa dem hemma hos någon du litar på.
batski
CITAT (Peztis @ 25-11-2010, 17:25) *
Har du ingen som kan kolla till i alla fall en eller två gånger medan du är bortrest?

Sedan är ju frågan hur mycket växter det är frågan om och hur stora de är.
En lösning är ju de där "vekarna" som man stoppar ena änden i en flaska med vatten och den andra i jorden så att växten kan suga åt sig det den vill ha. Men det är klart att det behövs påfyllning (om man inte kör med stora dunkar...)
Använde du denna metod är det bra om du sätter igång med det en stund innan så att man ser att det verkligen fungerar.

Har du någon/några du är riktigt rädd om är det kanske lämpligt att ställa dem hemma hos någon du litar på.

Tack! Jag är inte på väg nånstans just nu, men kom att tänka på att jag nu har en del växter i små krukor som torkar ut ganska snabbt, fast dessa är iofs lättast att flytta hem till nån som kan ta hand om dem, men ja det kan nog vara värt att testa den där vekgrejen innan och se hur det funkar.
evaisa
Det är trots allt enklare att be någon passa växter, än att hitta någon som vill ta hand om ens tamråttor.

Tro mej. -Jag har provat kompiskram.gif
Eva Hedström
Jag har använt bevattningsmatta och låtit lysröret vara på över diskbänken. Fyll på vatten i diskhon, lägg i mattan och låt den bli blöt, lägg sedan upp den på diskbänken med ena ändan nere i vattnet. Ställ krukorna, väl genomvattnade på mattan. Detta har funkat för mig. Mattan blir sunkig efter ett tag men växterna klarar sig. Jag har aldrig lämnat det så länge som en månad, men säkert två veckor i alla fall.
Fny
På julen, när vi har julgran och vi är alldeles för lata för att hålla på och vattna varenda jäkla dag (eller när vi reser bort 3 dar över själv julafton!) så brukar vi ställa en stor hink med vatten bredvid granen, med en kort slang som går ner i julgransfoten. Granen dricker då så mycket eller lite den vill! Kan man inte göra så med krukväxter också på något vis?
batski
CITAT (evaisa @ 25-11-2010, 19:19) *
Det är trots allt enklare att be någon passa växter, än att hitta någon som vill ta hand om ens tamråttor.

Tro mej. -Jag har provat kompiskram.gif

Ja det kan jag tänka mig. Djur är ju ett mycket större ansvar och mer jobb.

CITAT (Eva Hedström @ 25-11-2010, 22:19) *
Jag har använt bevattningsmatta och låtit lysröret vara på över diskbänken. Fyll på vatten i diskhon, lägg i mattan och låt den bli blöt, lägg sedan upp den på diskbänken med ena ändan nere i vattnet. Ställ krukorna, väl genomvattnade på mattan. Detta har funkat för mig. Mattan blir sunkig efter ett tag men växterna klarar sig. Jag har aldrig lämnat det så länge som en månad, men säkert två veckor i alla fall.

Det låter som en fiffig lösning tummenupp.gif Men skulle detta funka även för suckulenter som ju vill torka upp ett tag mellan vattningarna? Och var köper man bevattningsmatta?

CITAT (Fny @ 26-11-2010, 09:25) *
På julen, när vi har julgran och vi är alldeles för lata för att hålla på och vattna varenda jäkla dag (eller när vi reser bort 3 dar över själv julafton!) så brukar vi ställa en stor hink med vatten bredvid granen, med en kort slang som går ner i julgransfoten. Granen dricker då så mycket eller lite den vill! Kan man inte göra så med krukväxter också på något vis?

Smart! Men det skulle nog inte funka med växter som står med rötterna i jord..
Fny
Ja det förstås, det skulle ju inte gå lika bra med en slang ner i jorden. wink.gif Attans. Men det är iallafall ett bra tips for just julgranar! tongue.gif
batski
CITAT (Fny @ 26-11-2010, 12:50) *
Ja det förstås, det skulle ju inte gå lika bra med en slang ner i jorden. wink.gif Attans. Men det är iallafall ett bra tips for just julgranar! tongue.gif

Nej precis tongue.gif Ja verkligen.
Bassam
Hej

Du kan ställa en små hink som fyllde på vatten bredvid krukor och sen du ska ställa en ull tjock mellan hink och varje kruka .

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon