CITAT (evaisa @ 25-11-2010, 19:19)

Det är trots allt enklare att be någon passa växter, än att hitta någon som vill ta hand om ens tamråttor.
Tro mej. -Jag har provat

Ja det kan jag tänka mig. Djur är ju ett mycket större ansvar och mer jobb.
CITAT (Eva Hedström @ 25-11-2010, 22:19)

Jag har använt bevattningsmatta och låtit lysröret vara på över diskbänken. Fyll på vatten i diskhon, lägg i mattan och låt den bli blöt, lägg sedan upp den på diskbänken med ena ändan nere i vattnet. Ställ krukorna, väl genomvattnade på mattan. Detta har funkat för mig. Mattan blir sunkig efter ett tag men växterna klarar sig. Jag har aldrig lämnat det så länge som en månad, men säkert två veckor i alla fall.
Det låter som en fiffig lösning

Men skulle detta funka även för suckulenter som ju vill torka upp ett tag mellan vattningarna? Och var köper man bevattningsmatta?
CITAT (Fny @ 26-11-2010, 09:25)

På julen, när vi har julgran och vi är alldeles för lata för att hålla på och vattna varenda jäkla dag (eller när vi reser bort 3 dar över själv julafton!) så brukar vi ställa en stor hink med vatten bredvid granen, med en kort slang som går ner i julgransfoten. Granen dricker då så mycket eller lite den vill! Kan man inte göra så med krukväxter också på något vis?
Smart! Men det skulle nog inte funka med växter som står med rötterna i jord..