darlingson
25-11-2010, 11:44
Hej alla experter!
Å jobbets vägnar ska vi starta en pallkrageodling inomhus i en innergård som är inglasad.
Allt är i planeringsstadiet men jag hade tänkt mej att det blir tre-fyra pallar med diverse såfröer/plantor som vi sätter i januari. Eller när det nu är dags för det ..
Eftersom jag absolut inte är en pallexpert (jag röjer i trädgården annars) så skulle jag vilja ha lite tips på hur du skulle gjort om du skulle anlagt en sån odling inomhus under glastak.
Vad ska man tänka på vad gäller bevattning o dyl, frekvens på plasket o sånt.
Extralampor till växterna?
Vilka plantor, vilka fröer?
Chili, paprika, tomater etc ....
En stor del av det som odlas kommer att användas till gemensamma matlagningen. Så den aspekten är tacksam också.. - bra om man sprider ut skörden över säsong ...
Så, om ni fick starta om, med dessa förutsättningar, vad hade ni gjort då, vad hade ni sått, planterat?
Mvh Petri
CITAT (darlingson @ 25-11-2010, 11:44)

Vad ska man tänka på vad gäller bevattning o dyl, frekvens på plasket o sånt.
Hej.
Är absolut ingen expert, men finns det golvbrunn?
*Stintan*
26-11-2010, 11:04
Vad är det för markbeläggning? Vad finns det för luftningsmöjligheter, kanske kan bli väldigt varmt på en innergård.
darlingson
26-11-2010, 11:14
... det är nån lös tegelbeläggning på golvet ... men jag tror inte att dränering är nåt problem då jag glömde nämna att det växer två stora fikusträd där! den ena är väl 7 meter hög, den lilla kanske 4-5 ...
finns en vattenkran i Gropen, den fungerar ..
ventilering .. .man kan öppna hela översta raden av fönster på det inglasade taket ... frågan är väl vad som är för varmt? för växter eller människor, för det är folk där året om ...
hela innergården är väl ca 15 gånger 22 meter ( nu höftar jag från minnet, är ej på jobbet just nu)
fler frågor?
;-)
Fågelvägen
27-11-2010, 19:18
Det kan säkert bli en underbar plats. Om det blir mer än + 25 tror jag varken människor eller växter trivs - bra att man kan öppna i taket. På vintern skulle jag gissa att +5 till +10 grader är bra för växterna. Det blir kanske inte kallare mellan husen?
Istället för pallkragar som ser lite primitiva ut skulle jag föreslå Hasselfors odlingsramar, de är ungefär samma storlek och de ser mycket snyggare ut. Kan också staplas på varann och troligen byggas ihop till lite längre, mindre "pallkragiga" enheter.
Det finns bevattningsslangar med hål i så jorden vattnas underifrån. Kanske en bra idé för att minska plask och onödig fukt mellan husen.
Någon som har växthus kan säkert svara på dina belysningsfrågor.
Taraxacum
28-11-2010, 03:19
Helt spontant tänker jag: tomat, aubergine, gurka och paprika / chili.
Dränering är a & o. Tillgång till jämn bevattning likaså, året runt.
Om man är LITE händig så är det ju hur enlekt som helst att snickra en egen "pallkrage". Har man tur kanske man redan har virket hemma och då blir ju kostnaden inte så stor. Kanske ni kan få tag på ett gäng vanliga pall som man kan slakta?
Lasera/olja/måla samt klä in med plast invändigt, då håller det i många år.
darlingson
29-11-2010, 21:11
tackar för tipsen! nu har jag samlat in lite tips (bla era tips) o vidarebefordrat uppåt ...
tror detta kan bli bra jag ....
Det tror jag med! Och lova att du visar bilder (om det går igenom, vill säga)!
Lycka till med att få OK på det, genomförandet och odlandet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.