darlingson
25-11-2010, 11:44
Hej alla experter!
jobbets vgnar ska vi starta en pallkrageodling inomhus i en innergrd som r inglasad.
Allt r i planeringsstadiet men jag hade tnkt mej att det blir tre-fyra pallar med diverse sfrer/plantor som vi stter i januari. Eller nr det nu r dags fr det ..
Eftersom jag absolut inte r en pallexpert (jag rjer i trdgrden annars) s skulle jag vilja ha lite tips p hur du skulle gjort om du skulle anlagt en sn odling inomhus under glastak.
Vad ska man tnka p vad gller bevattning o dyl, frekvens p plasket o snt.
Extralampor till vxterna?
Vilka plantor, vilka frer?
Chili, paprika, tomater etc ....
En stor del av det som odlas kommer att anvndas till gemensamma matlagningen. S den aspekten r tacksam ocks.. - bra om man sprider ut skrden ver ssong ...
S, om ni fick starta om, med dessa frutsttningar, vad hade ni gjort d, vad hade ni stt, planterat?
Mvh Petri
CITAT (darlingson @ 25-11-2010, 11:44)

Vad ska man tnka p vad gller bevattning o dyl, frekvens p plasket o snt.
Hej.
r absolut ingen expert, men finns det golvbrunn?
*Stintan*
26-11-2010, 11:04
Vad r det fr markbelggning? Vad finns det fr luftningsmjligheter, kanske kan bli vldigt varmt p en innergrd.
darlingson
26-11-2010, 11:14
... det r nn ls tegelbelggning p golvet ... men jag tror inte att drnering r nt problem d jag glmde nmna att det vxer tv stora fikustrd dr! den ena r vl 7 meter hg, den lilla kanske 4-5 ...
finns en vattenkran i Gropen, den fungerar ..
ventilering .. .man kan ppna hela versta raden av fnster p det inglasade taket ... frgan r vl vad som r fr varmt? fr vxter eller mnniskor, fr det r folk dr ret om ...
hela innergrden r vl ca 15 gnger 22 meter ( nu hftar jag frn minnet, r ej p jobbet just nu)
fler frgor?
;-)
Fgelvgen
27-11-2010, 19:18
Det kan skert bli en underbar plats. Om det blir mer n + 25 tror jag varken mnniskor eller vxter trivs - bra att man kan ppna i taket. P vintern skulle jag gissa att +5 till +10 grader r bra fr vxterna. Det blir kanske inte kallare mellan husen?
Istllet fr pallkragar som ser lite primitiva ut skulle jag fresl Hasselfors odlingsramar, de r ungefr samma storlek och de ser mycket snyggare ut. Kan ocks staplas p varann och troligen byggas ihop till lite lngre, mindre "pallkragiga" enheter.
Det finns bevattningsslangar med hl i s jorden vattnas underifrn. Kanske en bra id fr att minska plask och ondig fukt mellan husen.
Ngon som har vxthus kan skert svara p dina belysningsfrgor.
Taraxacum
28-11-2010, 03:19
Helt spontant tnker jag: tomat, aubergine, gurka och paprika / chili.
Drnering r a & o. Tillgng till jmn bevattning likas, ret runt.
Om man r LITE hndig s r det ju hur enlekt som helst att snickra en egen "pallkrage". Har man tur kanske man redan har virket hemma och d blir ju kostnaden inte s stor. Kanske ni kan f tag p ett gng vanliga pall som man kan slakta?
Lasera/olja/mla samt kl in med plast invndigt, d hller det i mnga r.
darlingson
29-11-2010, 21:11
tackar fr tipsen! nu har jag samlat in lite tips (bla era tips) o vidarebefordrat uppt ...
tror detta kan bli bra jag ....
Det tror jag med! Och lova att du visar bilder (om det gr igenom, vill sga)!
Lycka till med att f OK p det, genomfrandet och odlandet!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka hr.