|
Har inte funnits revbensspjäll varken på Ica eller Coop de senaste veckorna.
malcolm
25-11-2010, 12:18
CITAT (netha @ 25-11-2010, 12:17)  Har inte funnits revbensspjäll varken på Ica eller Coop de senaste veckorna.  Jag åt revbensspjäll så sent som igår, inhandlat på Willys.
Menar du grillade eller färska?
CITAT (Klint @ 25-11-2010, 12:19)  Menar du grillade eller färska? Jag vill ha färska. Grillade finns i butikerna.
Eva i Skåne
25-11-2010, 12:26
Det bunkras kanske upp för att räcka till alla som vill köpa revben närmare jul.
Min första tanke var att de brukar ha xtrapris på dem i början av dec.så de kanske lägger upp ett lager men då måste de ju frysas  2a tanken det är nog många restauranger som köper upp mycker av trad.julmat kan det var därför:g: ja annars har jag en tanke kvar fråga i affärerna
För jäkligt tycker jag det är att det inte finns nu när vi ska ha julbord på lördag. Ringde Coop i gällivare, där hade de två förp kvar ... ingen idé att åka 25 mil
Margith
25-11-2010, 12:45
CITAT (netha @ 25-11-2010, 12:31)  För jäkligt tycker jag det är att det inte finns nu när vi ska ha julbord på lördag. Ringde Coop i gällivare, där hade de två förp kvar ... ingen idé att åka 25 mil Var revbensspjällen tar vägen har jag ingen aning om. Men kan du tänka dig tanken att åka Kiruna-Gällivare-Kiruna för att få tag på revbensspjäll, föreslår jag att du ringer Karlgrens i Gällivare. De borde ha och säger du att du åker ända från Kiruna lägger de undan revbensspjällen åt dig. Men kolla öppentiderna! Jag vill minnas att de var lite mysko.
Finns det kotlett i bit? Det går att stycka den så det blir ungefär som spjäll de kan säkert hjälpa till med det i butiken för det är lättare om man knäcker benen,annars kan man skära en skåra rätt i kotlettbiten och vika isär den,det blir gott sen kryddar man ju och gör precis som med vanliga spjäll!
Kör inte gärna 25 mil i denna kyla. Får bli rensadelkotletter istället ifall nu inte någon butik får in spjäll imorron.
Kotlettrad benfri har jag hemma ... det är vad som finns i butikerna också ... finns ingen med ben.
nte ska du köra 25mil  Rensadelkotlett! men det låter ju jätteexklusivt  det kan väl knappast bli bättre!
Irene_L
25-11-2010, 13:16
Kan du inte fråga om du får köpa dom som igentligen skulle grillas. Så brukar jag göra när jag vill ha såna där tunna fina! Det brukar inte vara något problem att få köpa dom!
Vi har alltid spjäll i vår butik inga problem. Kommer ifrån glada Skånska grisar
Senaste besked från Coop .... de får spjäll imorron fm.  p Ica får nästa vecka. CITAT (Klint @ 25-11-2010, 13:13)  nte ska du köra 25mil  Rensadelkotlett! men det låter ju jätteexklusivt  det kan väl knappast bli bättre! För oss är det inte exklusivt ... finns i butikerna året om. Men visst är det gott, vi äter det då o då. Kan inte stava ... dags för vila.
CITAT (netha @ 25-11-2010, 12:56)  Kör inte gärna 25 mil i denna kyla. Får bli rensadelkotletter istället ifall nu inte någon butik får in spjäll imorron.
Kotlettrad benfri har jag hemma ... det är vad som finns i butikerna också ... finns ingen med ben. Alltså, jag läste rensa-del-kotletter och funderade länge vad sjutton är det.
 Gött! då var det julbordet räddat För du sa väl till att de skulle lägga undan??
Eva i Skåne
25-11-2010, 15:41
CITAT (Anma @ 25-11-2010, 13:39)  Alltså, jag läste rensa-del-kotletter och funderade länge vad sjutton är det.  Tack Anma! Då var jag inte ensam om att få läsa mer än en gång Jag får skylla på att renkött knappast finns att köpa här nere så det är nästan som ett främmande ord. Tillägg: Agneta. Skönt att det ordnar sig till ert julbord.
CITAT (Klint @ 25-11-2010, 13:57)   Gött! då var det julbordet räddat För du sa väl till att de skulle lägga undan?? Japp ... hämtas vid tiosnåret.
Christa
26-11-2010, 08:17
Nu ordnar det sig tydligen ändå men min fundering var om det kan finnas någon gårdsbutik att handla av. Det har ju blivit vanligare med närproducerat och gårdsbutiker.
När det gäller spjäll så brukar mamma köpa färdiga till jul men under senare har de varit rimmade. Första gången hon fått det utan att veta om det så undrade alla varför spjällen smakade så konstigt. Ingen tyckte de var goda.
Nu har nog resten av familjen vant sig men jag tycker fortfarande att rimmade grillade revbensspjäll är ganska äckligt. Är det likadant hos er att de färdiga spjällen ofta är rimmade och att det är svårt att få tag i vanliga?
Det är likadant med grillad kyckling. Den är nästan alltid rimmad numera och oftast alldeles för salt. Köttet får en annan konsistens.
Nej ingen gårdsbutik i närheten (vintertid vill man inte åka så långt som vi har till närmsta) ... spjällen kom från Umeå ... jättefina. Imorron ska det först kokas i saltat och kryddat spad ... sedan stekas, penslade med grillolja Rimmade spjäll har jag faktiskt aldrig sett i butikerna. Grillad kyckling köper vi aldrig ... lagar själv.
Eva i Skåne
27-11-2010, 19:05
Hoppas att revbensspjällen blev saftiga och goda och att hela julbordet blev en succé.
CITAT (Eva i Skåne @ 27-11-2010, 19:05)  Hoppas att revbensspjällen blev saftiga och goda och att hela julbordet blev en succé.  Succé blev det och spjällen var jättegoda, saftiga och möra.  Gravad lax ... barnbarnen älskar det och det var så härligt att se dem ta av all mat som bjöds ... fyraåringarna sa att man ska åtminstone smaka på allt, men kanske inte ta så mycket ifall man inte tycker om det. Men ... de tyckte om allt.  Till o med minstingen smakade på det mesta.  Återigen en härlig dag med barn o barnbarn.
Va roligt att det blev lyckat! Det är kul när man ansträngt sej och gästerna har god aptit
malcolm
28-11-2010, 12:41
Jag köpte kasslerrökta revbensspjäll en gång, de var goda som kalla men smakade apa efter att ha värmts i micron.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|