Full version: Nerium Oleander
Alba
Får jag presentera en skönhet - Nerium Oleander köpt från Odla.
Jag har haft den ute på en skyddad plats hela sommaren.
När frostrisken började tog jag in den och placerade den under lysrör.

Den tackar mig nu med ca 20 knoppar. Den första slog ut i veckan.
Gissa om jag är lycklig över denna vackra blomma.
[attachment=56509:1.jpg] [attachment=56510:2.jpg]
[attachment=56511:3.jpg]
Alexander-VG-zon3
jätte vaker nerium du har, tycker du att dom doftar gott ? det är inte alla som gillar doften, jag gör det dock.
Alba
Jag tycker den doftar fantastiskt - fräsh doft. Snusar på den flera gånger per dag.
Jag tänker också att om alla 20 blommar samtidigt så kanske det blir för stark doft.
fuchsian
Den är jättevacker, Alba,
Har tittat på dom också men inget har det blivit. Doften, är den stark? Åt vilket håll är doften om du jämför ex. en syren?
Jag har inga problem med det men maken är allergisk mot doftande blomster. ... Fuchsian .....
Alba
Jag tycker att syren doftar starkare.
Peztis
Åh jättefin!

Nerium är en riktig favorit. Man blir ju totalt hänförd när man är i Medelhavstrakten och ser dem växa som ogräs!

HELT UNDERBART!
Gunilla T
Nerium oleander är en mycket vacker växt - jag gillar växtformen och bladen också. Har alltid velat ha en Nerium men tyvärr har jag inga övervintringsmöjligheter - kanske om jag får min vinterträdgård någon gång .....
Alexander-VG-zon3
mina övervintrar jag inne i rumstemp under extraljus. vintervila får de ute under hösten.
fuchsian
Hej,

Tack för doftsvaret Alba, då fixar densig också hemma hos mig, men lite mer på avstånd från makens "platser". Jag vet att han inte tås syrendoften, därför gav jag den som ex.

Då kanske man skulle ha med sig en spade när man åker neråt? ..... giggle.gif ifall att...Fuchsian.....
Alexander-VG-zon3
CITAT (fuchsian @ 25-11-2010, 18:21) *
Då kanske man skulle ha med sig en spade när man åker neråt?

blir det inte enklare att köpa en istället ? och ta med hem än att gräva upp.
fuchsian
CITAT (flaxss @ 25-11-2010, 18:22) *
blir det inte enklare att köpa en istället ? och ta med hem än att gräva upp.

Javisst gör det, ska se efter andra växter också och frön där nerifrån. Man vet aldrig vad man hittar, men har saknat ett växtlexikon om växterna där nerifrån, men det kan jag köpa på plats och läsa, men gärna tips, ni som vet bättre än jag vad som bör titta efter. .... tummenupp.gif ... Fuchsian .....
Peztis
Mina Nerium tog jag som skott på Mallorca för två år sedan och de lever fortfarande. Så man behöver inte gräva upp några plantor, bara vara snabb i fingrarna vid avknippsningstillfället! biggrin.gif

Och tänk på att oftast är det ok att föra in frö och sticklingar men inte växter med jord.
Alexander-VG-zon3
man får för de flesta plantor ta med fritt inom EU även jord (det har jag själv gjort).

från jordbruksverket

citat''
CITAT
Få begränsningar för växter och växtprodukter inom EU
De flesta växter och växtprodukter får du flytta fritt inom EU. Det finns alltså få begränsningar för vad du får ta med dig till Sverige från övriga länder inom EU. Inom EU kan du fritt ta med dig fröer för eget bruk, medan andra regler gäller när man avser att sälja fröet.

En del växter ska ha växtpass vid handel inom EU
Växtpasset är en liten etikett som ska sitta på växten redan på försäljningsstället. Det visar att växten är odlad under kontroll av växtskyddsmyndigheten i landet och utgör ett slags garanti för att den inte bär med sig allvarliga skadegörare eller sjukdomar.

Exempel växter som ska ha växtpass när de flyttas inom EU finns inom familjen rosväxter som till exempel oxbär, hagtorn, kvitten, äpple, plommon, körsbär, päron, rönn och oxel samt bland citrusväxter. Potatis och vindruvsplantor är också exempel på växter som ska ha växtpass. Observera att det är mycket olämpligt att använda matpotatis som sättpotatis eftersom du kan sprida allvarliga potatissjukdomar på det sättet. Växtpass krävs även för grövre virke av vissa träd
''
fuchsian
CITAT (Peztis @ 25-11-2010, 18:44) *
Mina Nerium tog jag som skott på Mallorca för två år sedan och de lever fortfarande. Så man behöver inte gräva upp några plantor, bara vara snabb i fingrarna vid avknippsningstillfället! biggrin.gif

Och tänk på att oftast är det ok att föra in frö och sticklingar men inte växter med jord.

Japp, det vet jag, så jag drar inte upp buskar med mig mer än då vi åker egen bil (har hänt ett par ggr).. giggle.gif men jag ska ta ett bättre titt i lokala trädgårdsaffärer dit vi hamnar.
Sist hade jag med mig sticklingar, men dom hade jag sett innan på flygplatsen till salu, men köpte mina billigare hos en lokal blomstehandel i samma form och förbackning som de på flygplatsen. De var i små krukor och sedan kunde man ha ett hårdplasthölje runt om dem. Hade dom som handbagage. ..Fuschian...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon