Kalle i Lunden
25-11-2010, 18:02
Kära chilientusiaster,
Jag har börjat kolla lite efter nya chilisorter till nästa vår. Detta är andra året jag odlar chili och är riktigt sugen på att hitta några nya sköna sorter.
Har ni några bra tips? Det kan vara att plantorna/frukterna är vackra, att dom ger bra skörd eller bara roliga att ha att göra med. Era favoriter helt enkelt. Alla tips är välkomna.
Jag kommer att odla i kruka på balkong vilket funkade rätt bra i år.
Tack och hej.
/Kalle
Jag är kanske ingen chilientusiast, men kan ändå rekommendera chilin 'Ormpeppar'. En ganska lång, smal, stark chili och den ger massor av frukt! Jag har odlat den i 4 år. I år provade jag att odla 'Habanero', men den är allt för stark! Ormpeppar är en liten aning svagare och därför lättare att använda, tycker jag.
Anja Danmark
25-11-2010, 20:05
Jeg har dyrket 25 forskellige chilier i år, men favoritten er helt klart citronchili - den hedder også Aji Limo, Hot Lemon eller Lemon Drop.
Den er relativt stærk (styrke 6-7), og den kan bruges til både fjerkræ, fisk - og chokoladekage, frugtis og sorbet, og den er også lækker i vodka med lidt honning.
Og så er den en af de mere hårdføre sorter, der vil være god på balkonen!
[attachment=56532:lille_citronchili.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
25-11-2010, 20:38
Alban (=Albansk chili) & Sarit Gat gillar jag. Båda säljs hos Runåbergs
Habanero Dulce har jag haft i år. Knappast någon hetta alls, men en fantastisk arom! små orange frukter som går att äta som godis. Bara någon enstaka i maten ger jättemycket arom men som sagt ingen hetta.
Nu har jag några plantor för övervintring i tvättstugan, hoppas de klarar sig.
Preussen
28-11-2010, 12:32
det är väldigt kul att upptäcka c.pubescens värld med dess komplexa smak och hetta. satsa på en rocoto, snygg planta.
Elisabeth-Västkustkolonisten
28-11-2010, 17:54
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 25-11-2010, 20:38)

Alban (=Albansk chili) & Sarit Gat gillar jag. Båda säljs hos Runåbergs
Albansk Chili hade jag under många år. Men den blir stor, blev nästan som en liten buske till hösten. Gillade den precis som Åsa.
Är lätt odlat, tålig och ger många frukter
Husihelvete
29-11-2010, 12:12
Vill du ha något som ser annorlunda ut så har jag två tips. Black habanero, den har ordentligt med drag. Vill du inte ha lika stark frukt men att den ändå ser annorlunda ut så kan jag tipsa om Peter Pepper.
Margith
29-11-2010, 12:55
Jag odlar 15-20 olika chilisar varje år. Jag tycker att det är roligt att prova nåt nytt.
Men varje år har jag ett par krukor med Chili Cayenne Long Slim. Urtråkig, fröpåsen hittar du i varje affär som säljer fröer. Men plantan är snygg och den ger bra skörd och hinner mogna. Den är dessutom inte starkare än att den går att äta, om än i små mängder.
Vet då om att jag odlar mina chilisar i kruka, utomhus, i Norrbotten zon 6.
Så Cayenne Long Slim är definitivt min favorit, men kanske mest för att den ger bra skörd av frukter som inte är starkare än att de går att äta
NiklasTyreso
31-12-2010, 14:45
CITAT (Kalle i Lunden @ 25-11-2010, 18:02)

Detta är andra året jag odlar chili och är riktigt sugen på att hitta några nya sköna sorter.
Har ni några bra tips? Det kan vara att plantorna/frukterna är vackra, att dom ger bra skörd eller bara roliga att ha att göra med. Era favoriter helt enkelt. Alla tips är välkomna.
Peruvian pointer. Högproduktiv med mycket god smak och rejäl styrka.
Min erfarenhet är att när jag gör chili vinäger (används som tabasco-sås) behöver det vara stark chilli med bra smak. Smaken går ut i vinägern men den blir för tam i hettan om det inte är stark chili. Peruvian pointer har en god distinkt smak och doft.
/Niklas
CITAT (NiklasTyreso @ 31-12-2010, 14:45)

Peruvian pointer. Högproduktiv med mycket god smak och rejäl styrka.
Min erfarenhet är att när jag gör chili vinäger (används som tabasco-sås) behöver det vara stark chilli med bra smak. Smaken går ut i vinägern men den blir för tam i hettan om det inte är stark chili. Peruvian pointer har en god distinkt smak och doft.
/Niklas
Hälrigt att du nämner Peruvian Pointer Niklas. Det är också en av mina absoluta favoriter. Smaken är helt enkelt bäst och hettan är brutal för att vara en baccatum.

Peruivian Pointer
Andra favoriter som jag odlat är Pimenta Barra do Riberio. Underbar smak, lättodlad och vacker som få. Också en baccatum.
Den tredje baccatumsorten som jag rekomenderar är Inca Red Drop för att den är en av de mest lättodlade.
I detta sammanhang måste man ju också rekomendera Hot lemon som Anja skrev. Underbar sort.
Kalle sök gärna på min blogg där jag skrivit om alla mina favoriter. En annuumsort (dvs den vanligaste arten) som är utöver det vanlig är Goats Weed. En klar favorit.
MVH
Patrik
sqrulan
04-01-2011, 19:48
Vackra tycker jag att dessa är:
Pretty Purple
Black Pearl
Berlingrath Gardens
Purple Tiger och Fich Pepper verka vara jättefina i bladen.
Hur någon smakar vill jag inte uttala mej om.
Kalle i Lunden
19-02-2011, 10:24
Hej alla och tackar så mycket för tipsen.
Har redan försått några som jag hade sedan innan. Skall se om jag inte kan få in någon av de ni tipsat om. Balkongen kommer antagligen bli en djungel i år igen. Hehe.
Återigen tack!
/Kalle
merlin68
19-02-2011, 17:01
Sweet Wrinkled Old man är jättegod och frukterna har ett lite lustigt skrumpet utseende. Inte så stark smak tycker den ligger någonstans mellan paprikapulver och chili i styrkan. K
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.