aanderss
skulle du vilja äta orm som man gör i kina

jag skulle iaf vilja testa
Huggorm
Jag skulle inte ha något emot det alls. Insekter och larver står jag helst över, men orm skulle inte vara något problem
Åsa, mälardalen zon 2
Har sett boaorm på ICA i bålsta (bland det frysta köttet vid delikatessdiskarna de brukar även ha zebra, känguru och liknande) så kanske andra ICA butiker kan ta hem har för mig det är ganska dyrt dock typ 800kr/kg.
aanderss
så man kan köpa de i sverige de trodde inte jag
batski
Nej, jag vill helst leva utan att äta andra flirting.gif
Pia L
Sonen som jobbar på krog brukar vilja testa det mesta och även allt ät och drickbart, allt från haj, krokodiler, kängurukött och annat mysko.....men det han fick ångra mest var nog en snaps med kobra!! (alltså en kobra i en flaska brännvin)
Uttrycket "det smakar huggorm" stämde klockrent enligt honom, det var det värsta han någonsin druckit.
*Stintan*
Jag avstår mer än gärna.
Aqvakul
Säkert gott, men gärna fileat och klart...
malcolm
Skulle gärna testa men det lär inte smaka så mycket enligt en fd. jobbarkompis som ätit rattlesnake (skallerorm) när han var i Arizona för några år sedan.
Huggorm
Val har jag ätit en gång, det var inget vidare faktiskt. Men jag antar att det var kocken det var fel på snarare än ingridiensen.
zissi
Kanske inte längtar efter det, men visst skulle jag kunna prova att äta orm.

Såg ni de grillade kackelackorna på spett då? Var visst någon släkting till de vanliga kackelackorna fast de här levde i havet. De små benen såg extra frasiga och goda ut crazy.gif när de var grillade duh.gif fear.gif
Carl

Provar alltid allt som bjuds spännande. Åt drunking prawns i Singapore. Levande räkor i en skål med wiskey. Åts råa och oskalade. Ingen höjdare men kul,
malcolm
Jag har smakat på rostad gräshoppa en gång och det var faktiskt gott.
Whiskuchi
Nej tack, jag äter inte djur över huvud taget.
batski
CITAT (Whiskuchi @ 26-11-2010, 13:10) *
Nej tack, jag äter inte djur över huvud taget.

tummenupp.gif smiley_small_hug.gif
Berith
Nej tack, inte orm. Skulle tro att det smakar apa! fear.gif
Gita
CITAT (Huggorm @ 25-11-2010, 21:15) *
Jag skulle inte ha något emot det alls. Insekter och larver står jag helst över, men orm skulle inte vara något problem

Ja visst skulle jag det, ål äter jag med förtjusning och det kan väl inte vara så stor skillnad.
Gita
Alba
Jag såg på TV igår - kanske en repris av programmet.
Där var det en man som åt orm. Han sa att den inte smakade särkilt mycket men var ganska seg.
Jag tycker inte det var trevligt att skinnet satt kvar. Utan det kanske jag skulle våga prova.
skånepåg
Jag vill testa allt, har ätit allt vilt och de flesta fåglar tom. struts biggrin.gif Dricka orm blod skulle varit spännande ^^ Och testa alla de friterade insekter och larver de har med, har sett några dokumentärer som folk har testat det mesta, men vill skapa min egna uppfattning ^^
Alba
CITAT (skånepåg @ 27-11-2010, 12:40) *
Jag vill testa allt, har ätit allt vilt och de flesta fåglar tom. struts biggrin.gif Dricka orm blod skulle varit spännande ^^ Och testa alla de friterade insekter och larver de har med, har sett några dokumentärer som folk har testat det mesta, men vill skapa min egna uppfattning ^^

Blod - tviiii där går gränsen.
skånepåg
CITAT (Alba @ 27-11-2010, 12:47) *
Blod - tviiii där går gränsen.

Hehe jasså, finns ju blodkorv och svartsås som man brukar göra till fåglar när man tömmer dem biggrin.gif
andersen
Första gången jag var i Thailand 1987 så var jag i ett kvarter i Bangkok som var kinesiskt, där kunde man köpa kobra blod som blandades i wisky på följande sätt, ormen spikades upp på en planka och snittades upp blodet droppade ner i ett glas med wisky, man fick köpa glaset för tre dollar och det skulle vara bra för potensen, trots att ingen hadde klagat, så ville jag prova, det smakade hemskt och jag förmådde bara att smutta på innehållet, märkte ingen skilldnad på potensen smile.gif
skånepåg
CITAT (andersen @ 27-11-2010, 13:00) *
Första gången jag var i Thailand 1987 så var jag i ett kvarter i Bangkok som var kinesiskt, där kunde man köpa kobra blod som blandades i wisky på följande sätt, ormen spikades upp på en planka och snittades upp blodet droppade ner i ett glas med wisky, man fick köpa glaset för tre dollar och det skulle vara bra för potensen, trots att ingen hadde klagat, så ville jag prova, det smakade hemskt och jag förmådde bara att smutta på innehållet, märkte ingen skilldnad på potensen smile.gif

Haha ja precis så har jag sett på tv, eller så får man ett shot glas med bara blod biggrin.gif Så det var vidrigt?? ohmy.gif Hehe får väl se om man har vägarna förbi där så kanske men bara kanske testar man tongue.gif
zaaritha
Gita: jag antar att du vet att ål är asätare?
Bl.a. äter de av drunknade människor.......
Överbölingen
Potensen har nog väldigt lite att göra med ormblod. Trots min ålder så anser jag nog att det är "föremålsrelaterat". Annars är det kört.
Vet inte hur jag skulle reagera om jag blev serverad orm. Småkryp av diverse slag attraherar mig inte särskilt mycket och får jag en mygga i munnen så spottar jag ut den illa kvikt.
En god vän till mig (med samiskt påbrå) trots 197 cm över marken tog med lite räkor till en släkting i fjällvärlden. Dukade upp och bjöd till måltid. -Ett ska du veit. Skorven eit je int. Så var det med den vänligheten.
En annan gång så bjöd en god vän på kräftor under älgjaktveckan. (Vi brukade åka till olika byfamiljer varje år). Gamle Ture petade lite förstrött på en kräfta innan han frågade sitt hustru - Har du ingen surströmming?
Sensmoralen utav detta är ju att det handlar om arv och miljö.
Jag äter gärna hästkött. Däremot skulle jag aldrig äta hund. Men! För överlevnad skulle jag nog äta vad som helst. Måtte jag beskyddas från en sådan situation.
skånepåg
Jag har sett på tv om folk som äter hund och katt oxå, de ska tillagas som kanin fick jag veta, men vet inte riktigt om jag skulle vilja smaka på våra husdjur ohmy.gif
malcolm
Hund och katt skulle jag ha svårt för att äta om det inte var risk för att svälta ihjäl. I senaste avsnittet av Skavlan intervjuar han en av dem som överlevde flygplansolyckan över Anderna på 70-talet där de överlevande hade börjat äta av de döda medpassagerarna för att överleva. Undrar hur man hade reagerat vid en sådan situation...?
Orkidétjuven
Jag skulle inte ha problem med att äta orm, men sättet de många ggr avlivas på får mig att avstå. De hängs upp levande och tappas på blod. Förklaringarna sägs vara bättre kvalité på kött och fräscht blod för just dricka och bättre kvalité på skinnet som flås under tiden.
Dessutom är trafficking och svart handel här med utrotningshotade arter skyhög och har lett att hela populationer på många ställen, främst Indonesien har dött ut. Bangkok är dessutom asiens mecka när det gäller trafficking för vilda arter.
Nästa gång när vi är ute och reser och vill testa saker som orm som antagligen är utrotningshotad tänk på då att :
"perhaps the greatest challenge is to make everyone realise that they have an impact on biodiversity and can play a part in its conservation"

Jag skulle gladligen äta mer insekter och larver om det erbjöds.
batski
CITAT (malcolm @ 28-11-2010, 11:39) *
Hund och katt skulle jag ha svårt för att äta om det inte var risk för att svälta ihjäl. I senaste avsnittet av Skavlan intervjuar han en av dem som överlevde flygplansolyckan över Anderna på 70-talet där de överlevande hade börjat äta av de döda medpassagerarna för att överleva. Undrar hur man hade reagerat vid en sådan situation...?

För mig skulle det kännas betydligt lättare att äta av någon som frusit ihjäl utan att jag haft nånting med sakern att göra än att vara orsaken till någons död. Fast även det skulle ta emot, men när överlevnadsinstinkten kopplas på kan man nog göra saker som man inte trodde man skulle kunna/vilja göra annars.
Margith
Jag hör till dem som med glädje provsmakar allt, så orm skulle jag gärna prova.
Men gränsen går nog vid hund och katt, människa känns ju rätt skumt också wacko.gif . Men om det handlar om att svälta ihjäl eller käka upp hunden eller grannen, ja, jag vet inte hur jag skulle göra. Jag hoppas innerligt att jag aldrig hamnar i den situationen att jag får rätt på hur jag skulle göra då no.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon