Biggan_
När jag skulle köra hem från jobbet nu för en stund sedan så hade 3 av bildörrarna frusit fast. Kom som tur var in genom den fjärde. Vad kan man tänkas smörja listerna med. Jag har inget hemma som är till för detsamma. Går det med vaselin eller siliconspray eller har ni något annat förslag. Jag vill ju inte sabba listerna.

netha
Vi köpte silikonstift att stryka på alla lister... men så såg grannen det och sa ... Ta vanlig matolja... rapsolja eller vilken olja som helst ... det är det bästa ... han körde med det sen många år.

Går säkert bra med vaselin också ... det borde väl inte frysa el torka in.
Biggan_
Tack Netha! Matolja kan ju inte skada gummit väl?
netha
CITAT (Biggan_ @ 25-11-2010, 22:59) *
Tack Netha! Matolja kan ju inte skada gummit väl?

Inte alls ... det mjukar upp. smile.gif Grannens lister i bilen är hur fina som helst ... efter många års oljebehandling. smile.gif
Biggan_
Olivolja får det bli! biggrin.gif
thanks.gif Netha!
Huggorm
Men det bästa borde vara att ställa bilen i ett uppvärmt garage över natten så fukten avdunstar. Utan fukt kan inte listerna frysa fast
Biggan_
Jag har inget uppvärmt garage. Men jag kör igång kupévärmaren imorgon så den tinar, så kan man torka listerna torra och sedan smörja med olja.
Vindrutetorkarna hade också frusit fast. Vad smörjer man dom med då?
netha
Att ha bilen i uppvärmt garage korta stunder , t.ex över natten ...- det ökar risk för rost.
Bättre då att ha bilen ståendes utomhus och olja lister.
Alltså om man kör på saltade vägar.
AndersKbg
Torka listerna med papper när ni tvättar bilen vintertid.
En bra grej är att ta ren glykol på en trasa och smörja listerna med. Funkar kanon.
Jag jobbar på ett ställe där de tvättar bilarna varje dag året om. *säger bara*
malcolm
Glycerin är det klassiska till gummilister.
malcolm
Detta saluförs av Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Listskydd-silikon/
*Stintan*
CITAT (Biggan_ @ 25-11-2010, 23:28) *
Jag har inget uppvärmt garage. Men jag kör igång kupévärmaren imorgon så den tinar, så kan man torka listerna torra och sedan smörja med olja.
Vindrutetorkarna hade också frusit fast. Vad smörjer man dom med då?

Skulle inte smörja in vindrutetorkarna. Fäll ut dom när du ställer bilen istället så att dom inte fryser fast. Kupévärmare på i god tid
innan avfärd annars så tinar ju rutan och det brukar inte vara problem med torkarna.
Biggan_
CITAT (*Stintan* @ 26-11-2010, 10:24) *
Skulle inte smörja in vindrutetorkarna. Fäll ut dom när du ställer bilen istället så att dom inte fryser fast. Kupévärmare på i god tid
innan avfärd annars så tinar ju rutan och det brukar inte vara problem med torkarna.

Jag sätter alltid till motorvärmare o kupévärmare i god tid innan jag kör hemifrån vid kall väderlek.
Det är när jag skall hem från jobbet jag haft problem. Finns inget uttag att koppla kupévärmaren till där.
Fäller ut vindrutetorkarna gör jag inte. Det lockar säkert ungdomsgängen som håller till på parkeringen utanför jobbet, att helt enkelt bryta av dom.
Jag smorde listerna med olivolja och det fungerade fint. Fick ju fler tips sedan, men jag hade varken glykol eller glycerin hemma.
Jag fick ytterligare ett tips sedan på jobbet, Försvarets hudsalva!
Överbölingen
Vill varna för glycerin. Det är störtgiftigt för djur! Går du med hunden och ser en "grön fläck" i snön så ryck bort jycken. Det är jättegiftigt men sött och gott.
*Stintan*
Tänker du inte på glykol nu? Knappast att någon går och spiller glyserin i snön. Glyserin finns dessutom i massor av livsmedel.
Överbölingen
Oj då! Jag tänkte helt fel men varningen kvarstår i vintertider.
AndersKbg
CITAT (Överbölingen @ 27-11-2010, 22:55) *
Vill varna för glycerin. Det är störtgiftigt för djur! Går du med hunden och ser en "grön fläck" i snön så ryck bort jycken. Det är jättegiftigt men sött och gott.

För att stå med pekpinnen i hand så finns det två sorters glykol. Har gjort en copycat från annat håll i ämnet:

Etylenglykol:
Är den "gamla" typen som har två nackdelar: Det är giftig om man dricker den, den bör bytas var 5:e år.
Den stora fördelen är att värmeledningsförmågan är högre. De smörjande egenskaperna är högre. Den är dessutom lägre i pris.

Propylenglykol:
Är den "nya" typen av glykol som inte är giftig. Den har lite längre livslängd,
sämre värmeavledningsförmåga, smörjer sämre och kan skikta sig från vattnet om bilen står stilla mycket länge med risk för frysskador som följd.
För prestandamotorer skall man inte använda propylenglykolen då kylningen blir sämre.

Carl
Smörjar listerna med vad jag har i år vart det solrosolja
malcolm
CITAT (Överbölingen @ 27-11-2010, 22:55) *

Saxat från nätet:

Giftighet Ogiftigt. Stora doser ger huvudvärk och illamående, mer sällan törst, förvirring, hjärtarytmi, lungödem. Liksom den liknande söta alkoholen sorbitol är det laxerande men inte lika mycket. Det deltar i kroppens ämnesomsättning och påverkar vätskebalansen och kan orsaka uttorkning (farligt särskilt för hjärtsvaga och njursjuka) och blodsockerhalten (riskabelt för diabetiker). Någon rekommendation om högsta acceptabla dagliga intag (ADI) finns inte.

Miljö Lätt nedbrytbart. Danska Miljøstyrelsen bedömer glycerins miljöfarlighet som liten. Godkänt som Bra Miljöval.

CITAT (*Stintan* @ 27-11-2010, 23:21) *
Tänker du inte på glykol nu? Knappast att någon går och spiller glyserin i snön. Glyserin finns dessutom i massor av livsmedel.

... samt i tvål och hudvårdsprodukter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon