Full version: Förvirrad katt!
Iren
Vår kära katt Allis har helt missat meningen med att vara katt - eller... Igår tog hon in en levande mus och innan vi hann ta fatt den så smet den in under köksbänken. I morse hittade jag musspilln i ett skåp o förstår ju att den lever thumbdown.gif Ska dom inte ta kål på mössen o inte dra in dom, tycker man? Men nu är hon väldigt nöjd!
Solstorm
Hon kanske sparar för framtida behov giggle.gif
Stäng in katten i köket utan mat så kanske han fattar läget.
Whiskuchi
Hon vill lära upp er till jägare så hon hämtar byten och släpper wink.gif (kattmammor gör så med sina små, fast de brukar tufsa till bytena lite så de inte kommer undan så lätt)
Iren
Ja nu har vi satt in det tunga artilleriet - råttfällor med goudaost, hoppas det smakar....
Fågelvägen
Allis tycker nog människor är otacksamma som inte uppskattar hennes fina presenter. Har ni kattlucka kan ni se fram emot flera sorters byten. T.ex. en maffig vattensork som släpps lös under sängen. Dem fångar man bäst nattetid, när människorna sover sött i sina varma sängar. Uuuääh crazy.gif

Goudaost är säkert gott, men inget lär gå upp mot jordnötssmör.
Iren
Stackars Allis som har så okänslig matte - förstår ingenting.... Men musen gillade Gouda och fick sitt tillslut naughty.gif Kände mig lite mordisk där ett tag. (Tur dottern gillar jordnötssmör så det finns ofta hemma också...Tack för tipset!)

Vi HAR kattlucka så vad hon ska börja dra in vågar jag ju inte ens tänka på efter "sorkhistorien" från Fågelvägen...
malcolm
Vår katt har också den egenheten att hon tar in levande möss, kanske är det roligare och lättare att ha koll på och leka med dem inomhus. Har en burfälla i tvättstugan som är agnad med solrosfrö men ännu har ingen mus fastnat i den, kom på när vi hade tammöss här hemma att de inte alls gillade ost så därav valet av agn men det är kanske skillnad med vilda möss...
Christa
Jag har hört att de tar in sin fångst för att visa matte och husse hur duktiga de är. Om det är sant vet jag inte.
Suz
CITAT (Christa @ 28-11-2010, 15:51) *
Jag har hört att de tar in sin fångst för att visa matte och husse hur duktiga de är. Om det är sant vet jag inte.

Jag har också hört det.

Minns en av systerns katter....vi vaknade en tidig sommarmorgon av ett väldans oväsen i köket och där stod han (hankatten) och höll en stor hackspett ner i sin matskål.
Den levde och det var fjädrar överallt.
Vi fick springa till grannen efter hjälp för vi var för blödiga för att avliva den stackarn,

Edit, avliva den skadade fågeln alltså, inte katten...han fick mat i skålen i stället!
Bengalow
Ett bra inlägg, som egentligen hör hemma i tråden om att släppa katter lösa. Kattfan!!!
Iren
OK, kan i och för sig hålla med men inte riktigt 100 på vad du menar flirting.gif
Bengalow
Att katter är rovdjur, och tar 1000-tals fåglar och deras ungar, när dom släpps utan tillsyn hela nätterna. Det finns en annan tråd om detta...
Iren
OK. Vår är inne på natten, men visst är dom rovdjur!
kluringen
Duktig Kisse! Dum husse/matte som inte uppskattar gåvan.

Katter är rovdjur som gör stor nytta med att hålla skadliga gnagare på begränsad nivå. Ok, en och annan pippi åker med, men det finns inga belägg för att de utgör hot mot skyddade arter.

Innekatter gör vare sig skada eller nytta. Vi överbeskyddar dem av egoistiska skäl, men även vi får gåvor i form av tygmöss och papperbollar. De är värdens mest älskvärda djur. Man får så mycket för i stort sett ingenting. De är inga ögotjänare som älskar en för matens skull. De väljer själva vika de vill bli älskade av och vilka de vill älska.

En gåva, må vara mus eller pappersboll är en kärleksyttring som man blir varm i hjätat av.
skogstroll
för mig får kisse gärna göra nytta men inte inomhus, och gärna inte bulleribång kl 2 på natten när hon lattjar runt med den d010.gif de är svårfångade de små rackarna.
Inga från Närke
Grannen hade en katt tidigare som var livrädd för möss.
När de kom in via diskbänken och råkade komma ut på golvet när dörren öppnades så stack katten och gömde sig, så där var det matte som fick jaga.
Sofia H
Jag är kattägare, men hade tidigare råttor - tamvarianten - så jag utnämner mig härmed själv till expert på vad både kattdjur och gnagare gillar att äta. Ingen gnagare som jag träffat på kan motstå lukten av rå falukorv. Testa att agna med en liten bit korv, om det blír nödvändigt. Tänk dock på att vissa katter också gillar korv, så göm fällan där katten inte kommer åt, annars kan den få ont i både tass och nos, och det vill vi ju inte.
Iren
Ja del lät ju som ett bra agn också, bra med lite olika varianter så inte dom blir blase då man ska gillra för dom. Det skulle ju vara hur mycket möss som helst om inte katten tog dom. Såg en bild en gång på hur många möss det blir av 2. Dom har ju så snabba cykler så det blir måånga. Tack Allis! Bara vi slipper dom inne tummenupp.gif

Föresten hjälper det med bjällra på halssbandet så dom inte kan ta fåglarna? Någon som vet...
malcolm
CITAT (irdalen @ 06-12-2010, 12:31) *
Föresten hjälper det med bjällra på halssbandet så dom inte kan ta fåglarna? Någon som vet...

Sätter man på bjällra så får de ju svårt att fånga möss också...
Iren
Ja det var ju sämre det förstås, men trodde inte mössen var så alerta på ljud eller...
smuleborg
Vi har två katter, varav den ena "jagar jämt". Vi har ingen kattlucka till boningshuset, släpper in dem genom att öppna dörren. Ännu har ingen katt med mus i mun släpps in (de försöker inte ens). Visst är katten ett rovdjur.

Jag skulle inte sätta bjällra på katt. Jag skulle inte heller sätta fröautomater i knähöjd, de åker högt upp och det skottas under. Vi har inga fågelbad om sommaren.
Whiskuchi
CITAT (irdalen @ 06-12-2010, 12:31) *

Möjligen, om katten hör till det försvinnande fåtal som gör tjurrusningar när de ska fånga bytet. De flesta smyger på bytet och då gör inte bjällran någon skillnad (däremot irriterar den katten - tänk dig själv att ha en bjällra hängande nära öronen och katten har bättre hörsel än vad du har).
Iren
Ja aldrig får det vara enkelt... Det är ju synd på dom fåglar hon tar men det uppvägs, tycker jag, av den stoora mängden möss som "försvinner". Har inte matat fåglarna innan men hon har tagit lika många på sommaren som nu då jag faktiskt matar (kall vinter). Skulle nog inte vilja ha en bjällra runt halsen, nej, så det blir det nog inte.
dunno.gif
batski
CITAT (irdalen @ 07-12-2010, 13:35) *
Ja aldrig får det vara enkelt... Det är ju synd på dom fåglar hon tar men det uppvägs, tycker jag, av den stoora mängden möss som "försvinner". Har inte matat fåglarna innan men hon har tagit lika många på sommaren som nu då jag faktiskt matar (kall vinter). Skulle nog inte vilja ha en bjällra runt halsen, nej, så det blir det nog inte.
dunno.gif

Jag tycker faktiskt det är synd om mössen med...
Iren
Ojdå g.gif
malcolm
CITAT (batski @ 07-12-2010, 13:49) *
Jag tycker faktiskt det är synd om mössen med...

Det tycker inte jag eftersom de kan ställa till med så stor skada.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon