Full version: Allvarligt talat
Knobban
Ska jag döda rosorna eller ej, det är frågan. Maken spyr varje gång han ser dom, för busken ser ut som kom och hjälp mig, men blommorna är underbara! Buskarna är från en gammal tant som dog för länge sedan, kanske 100 år gamla rosor, men de ser inte fina ut. Det är mestadels rotskott, massa gräs, ogräs, gamla döda kvistar och höjden varierar kraftigt...Det är ändå ganska små buskar, kanske 80 cm höga. Rosorna däremot är många, små och har en mjuk gul nyans, med många blad (vet att det heter nåt fint, men skallen är tom på minnen och full av penicillin och trötthet) och alldeles ljuvliga. Vad ska jag göra? Kan man sälja dom? Är det nån som vill komma och gräva upp dom och ge dom ett nytt hem? Suck. Jag vet inte vad jag ska hitta på. Nån med goda ideer?
kerstin z5-6
Det vore helgerån! varför inte rensa bort ogräset , klippa bort döda , grenar som växer fel osv nu i vår -Rosor ska beskäras för att vara vackra och hålla formen .
vet du inte vad den heter kan du kolla på tex länken nedan -många bilder -tror tom du kan söka på färg
Jag tar gärna emot en stickling -slurp slurp smile.gif
Så jag får en egen smile.gifrosenposten
Anna-C
CITAT (Knobban @ 04-02-2004, 19:33)
Vad ska jag göra? Kan man sälja dom? Är det nån som vill komma och gräva upp dom och ge dom ett nytt hem? Suck. Jag vet inte vad jag ska hitta på. Nån med goda ideer?

Ta ett tag till våren och sköt om rosorna smile.gif
Som Kerstin redan sagt
-rensa ogräset
-klipp ur döda och felriktade grenar
-jämna till höjden
-luckra jorden runt buskarna
-gödsla med rosgödsel eller brunnen hästsk-t

Sen ska du få se på attan! biggrin.gif Och maken också!

Snälla, ta inte död på dem - om de nu växt i 100 år, bli inte den som dödar dem wub.gif blink.gif

Egentligen skulle jag mer än gärna komma och gräva upp dem tongue.gif wub.gif
men vet ju inte var du bor.... sleep.gif
Hannele
CITAT (Knobban @ 04-02-2004, 19:33)
Ska jag döda rosorna eller ej, det är frågan. Maken spyr varje gång han ser dom

Håller fullständigt med Kerstin och Anna!
Kanske göra nåt åt maken också...?
Blomstertanten
unsure.gif Undrar om rosor mår bra av att bli spydda på ?

Dom kanske skulle se bättre ut om han kräktes nån annanstans ! tongue.gif
nilla
Byt make och behåll rosorna!
Man måste ju ha nån sorts begrepp om vad som är viktigt här i livet!

tongue.gif

Gunilla
Knobban
Tack för alla svar. Jag ska svara mer snart, men måste åka med mina sjuka barn och ta halsprov...håhhåjaja. Men definitivt intressanta förslag (Nilla och Hannele tongue.gif ) från samtliga. Det finns mycket att "rädda" i min trädgård, jag kan inte rädda allt. Nån som bor i södermanland och har en spade? Men jag återkommer...
Anna-C
CITAT (Knobban @ 05-02-2004, 09:16)
Nån som bor i södermanland och har en spade? Men jag återkommer...

Jag bor i Södermanland och har spade.... tongue.gif tongue.gif tongue.gif biggrin.gif
Wargen
Hoppas nån i din omgivning rycker in och gräver upp dem om du inte vill ha dem....jag bor tyvärr för långt bort. Men det vore väldigt beklagligt om du dödar dem, de kanske är något helt unikt! ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon