|
Fjortispower
26-11-2010, 18:32
Hej kära odlaiter! Hoppas att ni har det fint i era julgransdoftande hem ute i stugorna nu under vinterrusket. Det är ett ämne som jag har undrat om. Och till er tur, eller otur, tänkte jag ta upp det här på odla, för det passar allra bäst! Det handlar om alkohol. Tro det eller ej, men jag har aldrig druckit, trots att det är väldigt radikalt för en fjortis. Jag är inte så gammal heller, men ändå. Och det är inte så att jag ångrar att jag aldrig har smakat. Men alla jag känner har i alla fall mer än smakat på alkohol några gånger. Men inte jag som sagt. Anledningar: har bara sagt nej, kanske inte vågat vissa tillfällen och dylikt. Det jag är rädd för är att spy. Jag vet inget värre än spya som kommer ut ur människans orala del under spontana tillfällen. Dessutom skulle jag medvetet inte få mig att få kraftig huvudvärk dagen efter, jag avskyr det. Jag har tagit hand om några vänner som har varit riktigt bakfulla med kraftig huvudvärk så att man känner att huvudet spricker. Dagen efter med de jag har varit på krogen med har gjort att jag känner i alla fall att jag inte har missat något när jag har druckit, tvärtom så känner man att man har gjort bra med att slippa bli bakfull. Men frågan är... Vad får man ut av att dricka alkohol? Får man en skön känsla? Hur mycket dricker man och vad är det som styr det? Spyr man alltid? Och hur blir det med huvudvärken? Men mest av allt undrar jag, är jag den enda som aldrig druckit? Och Fjortispower vill skicka en liten rosa kram  till er unika nykterister, om det finns några. Glöm inte, att rosa är färgen.
andersen
26-11-2010, 18:44
Det är bra att du inte dricker, själv så dricker jag nästan ingen alkohol(två tre folköl om året) men tror att det är svårare för ungdomar pga kompis tryck och nyfikenhet att låta bli alkohol, men jag tror inte att du går miste om så mycket om du väljer bort alkohol, jag ser på min dotters kompisgäng där dom flesta inte dricker och dom har roligt och hittar på massa saker utan alkohol.
Åsa, mälardalen zon 2
26-11-2010, 18:47
Nej man spyr inte eller mår dåligt ifall man utnyttjar alkohol på rätt sätt, mår man dåligt och spyr har man druckit för mycket. Hur mycket man kan dricka och ändå må bra är individuellt. Själv är jag kvinna ca 50kg ca 2glas vin är fullt tillräckligt för mig på en kväll. Vin ihop med vissa maträtter kan förstärka smaken och ge en härlig smakupplevelse + i lagom mängd är alkohol avkopplande.
Huggorm
26-11-2010, 19:55
Jag har fortfarande, vid 29 års ålder, inte varit full. Lite småberusad ett par gånger, efter att ha druckit ett par starköl, men aldrig mer än så. Sist jag drack alkohol var inför semestern när jag var ute med ett par arbetskamrater och firade årets höjdpunkt. Inte helt nykterist, men dricker väldigt sällan och saknar det inte.
Christa
26-11-2010, 19:57
De senaste 20 åren har jag inte druckit alkohol så ofta. Nu är det nog flera år sedan sist. När jag var yngre gjorde jag det ibland för att det blev lite mer fniss och glam.
Som tonåring blev det väl 3-4 flaskor mellanöl eller så. Jag har aldrig druckit så jag mått illa. Jag är lika rädd för att spy som du fjortis. Jag kunde inte förstå att en del drack så mycket att det blev dåliga varenda helg.
Det blev lite för mycket på en Danmarksresa när jag gick på gymnasiet och sedan tog jag inte en droppe på ett helt år.
Jag har varit nykter på många fester men man märker ju att stämningen stiger när det finns alkohol. Folk blir lite mindre blyga men det räcker ju att en del har druckit för att få den effekten.
Det är ingen principfråga att jag sällan dricker alkohol nu men det blir inte av. Jag känner flera som blivit nykterister för att slippa tjat. När andra dricker tjatar dom ofta på den som är nykter och då upplevde de jag känner att de slapp tjatet om de sa att de var nykterister.
Jag tror att många dricker alkohol just för att kunna slappna av och släppa loss lite.
malcolm
26-11-2010, 22:30
Fortsätt på den inslagna vägen, min son (21) och min äldsta dotter (24) har heller aldrig druckit alkohol och du missar absolut ingenting. Önskar dig ett fortsatt gott liv!
Friska människor dricker sig aldrig fulla ... Bakis = Har inte kontroll över sitt drickande!
vildvittra
26-11-2010, 23:22
det är klokt att hålla sig från sprit,speciellt när man är ung och man växer än jag var en sådan som gick min egen väg, tonåren är den tiden då man väljer sida.. att stå på sig eller att anpassa sig till stora massan - inte alltid så lätt! det du ska göra, är att följa ditt hjärta och din intuition jag började dricka alkohol först i 18-20 års ålder- det händer allt mer sällan nu, är 29 och när det sker är det till god mat allt som oftast  ) lycka till där borta
CITAT (netha @ 26-11-2010, 22:37)  Friska människor dricker sig aldrig fulla ... Bakis = Har inte kontroll över sitt drickande! Det är bland det dummaste jag hört från dig. Helt i stil med att Brolle Junior är sveriges svar på Freddie Mercury... Mvh Fenja Edit, fel namn
Farbror Blå
26-11-2010, 23:51
När jag var tonåring hade jag ännu inte druckit alkohol. smakat? Jo, jag tillhör den kategorin som fått smaka hemma, dvs, en tesked, för att man som liten skulle få känna att det de vuxna drack faktiskt smakade apa.
När jag var sexton, hade kompisen lovat mej att jag skulle få dricka mej full nån gång med honom som vakt, på ett avskilt ställe, liksom, ett experiment. Jag gick då på gymnasiet i en kul klass, men uj vad det söps En klasskompis hade supit hårt på helgerna sen hon var 13, en annan blev medvetslös mer än en gång på klassffester, slagsmål utbröt..
Så jag tog ett drastiskt steg när UNF kom till skolan och gick med, för jag var så himla less på supkulturen, det att det aldrig dracks för smakens skulle, eller för gemenskapens, utan det dracks för att man SKULLE dricka och alla fester skapades med just detta som avsikt.
Jag har idag en nykterhetsmedalj, en 25-årsutmärkelse och jag har lovat att aldrig dricka starkare än lättöl.
Och, vet ni, jag har aldrig ångrat beslutet!
Jag fascineras av smak och lukt av vin, jag kan utklassa många i att identifiera de olika bismakerna genom en droppe på tungan, jag älskar att lukta mej till det som kan stå om ett vin i katalogerna. Jag kan en hel del om drinkars blandning och svarar alltid rätt om sånt i frågesporter.
Men jag dricker inte själv, jag behöver inte. Idag umgås jag istället, dvs VÄNNERNA styr en fest, inte alkoholen. Man träffas av en orsak, inte med vem som helst bara för att få supa skallen i bitar, utan för att umgås med bra vänner.
Där, FP, tror jag nyckeln ligger! Umgås med goda vänner, de man tycker mycket om och skulle dö för, så behövs varken alkohol, tobak eller andra krav om man inte vill
Piccante
27-11-2010, 00:16
Med ökad ålder brukar folk sluta dricka för det är kul att bli full oavsett vad eller hur man dricker och istället dricka under kontrollerade former för att det är gott att dricka väl utvalda viner, wiskey, öl etc. Det är ganska patetiskt med personer på 25+ som dricker som svampar.
Själv dricker jag väldigt sällan nu pga jobb och annat som gör att man inte kan riskera att vara lite seg dagen efter. Men ett gott rödvin är inte fel till mat men jag är ingen "grogg-typ" som måste häva i mig rom & cola varje fredag framför Idol för att varva ned.
CITAT (Markus_H @ 27-11-2010, 00:16)  Med ökad ålder brukar folk sluta dricka för det är kul att bli full oavsett vad eller hur man dricker och istället dricka under kontrollerade former för att det är gott att dricka väl utvalda viner, wiskey, öl etc. Det är ganska patetiskt med personer på 25+ som dricker som svampar.
Själv dricker jag väldigt sällan nu pga jobb och annat som gör att man inte kan riskera att vara lite seg dagen efter. Men ett gott rödvin är inte fel till mat men jag är ingen "grogg-typ" som måste häva i mig rom & cola varje fredag framför Idol för att varva ned. Jag delar din syn på akohol, ett eller ett par glas gott vin till maten, en liten wiskeypinne eller en god konjak till kaffet (obs! inte allt detta vid samma tillfälle) skänker guldkant åt tillvaron. Men att dricka sig full eller bakfull, ja överhuvudtget så man är påverkad dagen efter, det gör jag aldrig. Det hände väl någon enstaka gång när jag var tonåring så jag vet hur vedervärdig bakfylla är. Tycker att man kan jämföra alkoholbruk med att t.ex. äta tårta, en liten lagom bit är ju gott och bra för välbefinnandet medan att vräka i sig en hel tårta bara är äckligt. Gita
AndersKbg
27-11-2010, 05:45
CITAT (netha @ 26-11-2010, 22:37)  Friska människor dricker sig aldrig fulla ... Bakis = Har inte kontroll över sitt drickande! Jaså? Märkligt. Ibland kan man dricka massvis utan att bli bakis, andra gånger kan man känna av två starköl dagen efter. Tycker det är lite väl präktigt i denna tråden, var är alla fyllepostare? Jag kan dra min egen inställning till saken iaf. Alkoholen är en klar stämningshöjare oavsett sällskap, oavsett om det är midsommarfirande eller en hemmakväll med vänner. Det är få saker som är så trevliga som att sitta lugnt tillbakalutad med en bra vän och lösa världsproblem över några öl. Svenskar är inte så spontana så de klarar av att handskas obesvärat med folk, förutom ni i tråden då. Skål på er.
Huggorm
27-11-2010, 08:51
CITAT (AndersKbg @ 27-11-2010, 05:45)  Jaså? Märkligt. Ibland kan man dricka massvis utan att bli bakis, andra gånger kan man känna av två starköl dagen efter. Beroende på hur uttorkad man blivit. Dricker man vatten innan man går och lägger sig efter att ha druckit alkohol, så slipper man i princip baksmällan. Har jag hört, men jag har ju aldrig druckit tillräckligt mycket sprit för att själv kunna få någon bakfylla.
CITAT (Fjortispower @ 26-11-2010, 18:32)  --- Tro det eller ej, men jag har aldrig druckit, trots att det är väldigt radikalt för en fjortis. Jag är inte så gammal heller, men ändå.
---Dagen efter med de jag har varit på krogen med --- Blir verkligen fjortonåringar insläppta på krogen?
herkules
27-11-2010, 09:12
CITAT (AndersKbg @ 27-11-2010, 05:45)  Jaså? Märkligt. Ibland kan man dricka massvis utan att bli bakis, andra gånger kan man känna av två starköl dagen efter. Tycker det är lite väl präktigt i denna tråden, var är alla fyllepostare? Jag kan dra min egen inställning till saken iaf. Alkoholen är en klar stämningshöjare oavsett sällskap, oavsett om det är midsommarfirande eller en hemmakväll med vänner. Det är få saker som är så trevliga som att sitta lugnt tillbakalutad med en bra vän och lösa världsproblem över några öl. Svenskar är inte så spontana så de klarar av att handskas obesvärat med folk, förutom ni i tråden då. Skål på er. det trista när folk dricker är ju att den där förhöjda stämningen oftast bara varar en stund, sen snear folk till när de blir för berusade, eller så somnar de. vi svenskar försöker att annamma något slags kontinentalt förhållande till alkohol men är dåliga på det - ut på stan en lördagskväll så ser ni, folk super som svin, är de inte ute och gör det så sitter de hemma och beter sig som riktiga dumskallar, medan ungarna tittar på. skrämmande. där spriten går in går vettet ut så håll dig du från alkohol - det är ganska klokt
Huggorm
27-11-2010, 09:42
CITAT (Berith @ 27-11-2010, 09:00)  Blir verkligen fjortonåringar insläppta på krogen? Det är skillnad på en fjortis och en fjortonåring
CITAT (Huggorm @ 27-11-2010, 09:42)  Det är skillnad på en fjortis och en fjortonåring Aha. Jag trodde att fjortis betydde nån som var i tonåren, till och med dom första tonåren...  Kan man alltså vara en bit över 20 och ändå fjortis?
Rebecca
27-11-2010, 10:49
CITAT (Huggorm @ 27-11-2010, 09:51)  Beroende på hur uttorkad man blivit. Dricker man vatten innan man går och lägger sig efter att ha druckit alkohol, så slipper man i princip baksmällan. Har jag hört, men jag har ju aldrig druckit tillräckligt mycket sprit för att själv kunna få någon bakfylla. Nej, det stämmer inte alltid. I mitt fall kan det dock hjälpa om jag äter nåt innan jag går och lägger mig. Jag håller med AndersKbg, känns lite präktigt. Jag kan också uppskatta att vara full ibland, på en lagom nivå såklart. Och påståendet "bakis = kan ej kontrollera sitt drickande" är bara korkat.
fuchsian
27-11-2010, 11:10
Har svårt för att se el. umgås med alkoholpåverkade personer. Dricker inte själv mer än ev. vitt vin el. schampange 1-2 ggr per år, och det vid ett speciellt tillfälle. Jag har sett för mycket elände med spriten, så vi umgås inte med dom som man måste lyfta ut till taxi vid hemdags. Jag har inte heller tyckt att det smakar gott, så då låter man bli. Alltid i festerna är vi nyktra, både hemma och borta hos vänner. Jag går dock inte med pekpinnar, för det är inte min sak. Var och en får ha det som de vill, men nu vet dom flesta att det gäller "icke rök" för våran del, och de undviker det när vi är med. Uppskattar det.
Det är helt uteslutet med alkohol och starkare eller lugnande mediciner i det jag sysslar med. ..Fuchsian...
Jag dricker för att det är gott! Finns inget bättre än ett glas rött eller två till en god middag! Full och odräglig behöver man väl inte bli för det! Nu lever jag ju med en Italienare och då är det mera en regel än undantag att dricka vin till maten.
CITAT (netha @ 26-11-2010, 22:37)  Friska människor dricker sig aldrig fulla ... Bakis = Har inte kontroll över sitt drickande! Netha, det där uttalandet är fel på så många vis att jag knappt vet hur jag ska svara! Att friska människor aldrig dricker sig fulla är ju helt absurdt! Så om jag firar nyår med att äta en god middag och dricka vin med mina vänner, och blir lite (eller mycket!), tycker du att det innebär att jag inte är frisk?! Nu har du väl ändå fått det hela om bakfoten... Snarare bör man väl bli orolig om en person inte KAN ha kul utan att bli full, eller blir full FÖR OFTA, eller inte kan dricka med måtta utan alltid måste bli FULLA! Sen huruvida man blir bakis eller inte har inget över huvud taget att göra med om man har kontroll över sitt drickande eller inte! Seriöst, dit uttalande är inget annat än skrämselpropaganda. Fjortispower, jag tycker det är kul att du frågar! Själv var jag nykter fram till när jag började på universitet, och började komma ut på nationer och umgås med vuxna snarare än tonåringar. =) Men att jag sen började dricka alkohol betyder absolut inte att jag blev full jämt och ständigt. Det var snarare så att jag började uppskatta smaken av exempelvis öl, vin, cider och diverse drinkar, och fyllan var en bara en bieffekt. Jag har aldrig behövt alkohol för att kunna släppa loss och ha kul! Och eftersom jag är väldigt billig i drift, om man säger så, så har jag aldrig druckit några stora mängder. Efter ett glas vin är jag definitivt salongsberusad. Sen, eftersom jag är en otroligt försiktig person, så skulle jag aldrig någonsin sätta mig själv i en farlig situation genom att supa mig så full på krogen att jag inte vet vad jag gör, eller inte kan ta mig hem själv, eller kan råka illa ut på annat sätt. Nej och usch, det är bara onödigt. Enbart hemma hos oss, tillsammans med maken, har jag tillåtit mig själv att bli ordentligt full. Och det har bara hänt ett fåtal gånger, när vi har firat något speciellt. Men samma sak där, jag har då inte druckit för att bli full utan för att det är gott. Själva fyllan är alltid en bieffekt. Sen det där med att spy. Under de 6 år som jag har druckit alkohol har jag bara spytt en enda gång på fyllan! Och faktiskt aldrig när jag är bakis. Om man som jag dricker såpass lite, och inte har själva fyllan som mål, så sker det i princip inte alls. Så där kan jag lugna dig, man spyr inte av att dricka alkohol - man spyr av att dricka FÖR MYCKET alkohol! Jag har absolut inga problem med nykterister. För min del får man göra som man själv vill, och jag kommer då aldrig försöka få en nykterist att dricka, eller häckla denne för sitt val. Absolut inte! Men jag måste också säga att vissa nykterister beter sig som svin när de inte accepterar att alla kanske inte vill leva som dem. Jag är inte alkoholist för att jag kanske vill ha ett glas vin till söndagsmiddagen. Precis på samma vis som den där aspackade snubben, som tycker att nykterister är idioter, också är ett svin! Så fjortispower, kör hårt och lev som du vill leva!  Men gör inte ditt val utifrån skräckpropaganda, utan utifrån din egna uppfattning och dina egna känslor!
Förresten, låt mig förklara det där enda tillfället då jag faktiskt spydde på fyllan. Jo det var så att jag, min man och några vänner hade en trevlig hemmafest. Eftersom jag aldrig varit riktigt full, utan bara salongsberusad, så tänkte jag att det vore både nyttigt och intressant att ta reda på var min gräns ligger, och lära mig känna igen hur det känns när man närmar sig den. Så innan festen pratade jag med min man och berättade just det, och försäkrade mig om att han inte tänkte bli lika aspackad utan kunde ta hand om mig om det hela gick för långt. Sen drack jag drinkar. Blev mer och mer berusad, och när en polare satte en bloody mary i händerna på mig närmade jag mig gränsen. Helt plötsligt började fyllan kännas otrevlig snarare än lättsam, och världen började gunga. Jag drack några klunkar bloody mary och sa till maken att allt hade börjat gunga... Han gav mig en kram och sa ungefär "när det gungar sådär så börjar du närma dig. Sen när världen inte bara gungar utan dessutom slår runt, och snurrar hela varvet runt, då är det dags att skynda till toaletten." Jag drack en klunk till och det var precis vad som skedde: världen gungade mer och mer och slog plötsligt runt! Varvid jag stapplade in på toa och spydde. Sen drack jag inget mer den kvällen. Sen har jag aldrig blivit så full igen, för varför skulle jag göra det? Det är ju bara otrevligt att bli så full att man mår illa och spyr! Men på något vis kändes det som en bra upplevelse, då jag lärde mig känna igen symptomen, om man säger så.  p.s Jag kommer ALDRIG mer dricka en bloody mary! d.s
fuchsian
27-11-2010, 12:08
Förnuftigt av dig Fny, Man ska inte döma, kanske välja sällskapet om det brukar bli otrevligt. Jag blir endast sömnig av det lilla glaset av vitt vin, inte uppåt. Det blir jag däremot i ett trevligt själskap som kan sk. slänga skäft, i civilerade tongångar. Jag vet inte hur det känns att vara full, så då ska jag nog inte orda mer om spriten än att var och en gör det som passar dem. Tycker synd om dem som inte kunnat sluta innan det har gått överstyrs. ..Fuchsian .....
Huggorm
27-11-2010, 12:18
CITAT (Berith @ 27-11-2010, 10:11)  Aha. Jag trodde att fjortis betydde nån som var i tonåren, till och med dom första tonåren...  Kan man alltså vara en bit över 20 och ändå fjortis? Ja, du kan absolut vara över 20. Det är helt enkelt en beskrivning över ett särskilt beteende. En person som uppför sig som en omogen fjortonåring trots att han eller hon är äldre än så.
CITAT (Huggorm @ 27-11-2010, 12:18)  Ja, du kan absolut vara över 20. Det är helt enkelt en beskrivning över ett särskilt beteende. En person som uppför sig som en omogen fjortonåring trots att han eller hon är äldre än så. Precis! Jag t.ex var mycker mer fjortis som 19åring än som 14åring!
CITAT (Huggorm @ 27-11-2010, 12:18)  Ja, du kan absolut vara över 20. Det är helt enkelt en beskrivning över ett särskilt beteende. En person som uppför sig som en omogen fjortonåring trots att han eller hon är äldre än så. Ja då förstår jag hur ni menar. Jag har alltid tänkt mej en fjortis som en tjej i början av tonåren. (Smög in i TS profil och blev mycket förvånad över att h*n är en tjej!!  Har absolut uppfattat det som en killes inlägg.)
CITAT (Berith @ 27-11-2010, 12:29)  Ja då förstår jag hur ni menar. Jag har alltid tänkt mej en fjortis som en tjej i början av tonåren. (Smög in i TS profil och blev mycket förvånad över att h*n är en tjej!!  Har absolut uppfattat det som en killes inlägg.) Om jag nu ska smyga in ett litet OF så tror jag fortfarande att det är en kille. Blå eller rosa figur i profilen är inget att lita på. Av misstag hade jag en blå figur länge i min profil.
CITAT (Alba @ 27-11-2010, 12:39)  Om jag nu ska smyga in ett litet OF så tror jag fortfarande att det är en kille. Blå eller rosa figur i profilen är inget att lita på. Av misstag hade jag en blå figur länge i min profil. Ja då fortsätter jag också att tro det. Mer en kille på femton än en tjej på tjugo... Nu kan vi hoppa rätt igen.
Farbror Blå
27-11-2010, 14:43
[quote name='Fny' date='27-11-2010, 11:50' post='1330059'] Netha, det där uttalandet är fel på så många vis att jag knappt vet hur jag ska svara! Att friska människor aldrig dricker sig fulla är ju helt absurdt! Så om jag firar nyår med att äta en god middag och dricka vin med mina vänner, och blir lite (eller mycket!), tycker du att det innebär att jag inte är frisk?! Nu har du väl ändå fått det hela om bakfoten... Snarare bör man väl bli orolig om en person inte KAN ha kul utan att bli full, eller blir full FÖR OFTA, eller inte kan dricka med måtta utan alltid måste bli FULLA! Sen huruvida man blir bakis eller inte har inget över huvud taget att göra med om man har kontroll över sitt drickande eller inte! Seriöst, dit uttalande är inget annat än skrämselpropaganda. Där har du nåt Fny, hade en arbetskompis som inte ville vara med på arbetsplatsfesterna, bara av den anledningen att de oftast ägde rum på en onsdag eller torsdag kväll. När jag frågade honom, svarade han ärligt: När jag festar vill jag bli full, annars är det inte fest. Där är en person som jag tror har problem om han inte vill dricka alls om han inte får bli full, kanske inte KAN stanna när han väl börjat.
Jag tycker inte alltid att människor får göra som dom vill, som framkom i en rökningsdebatt på TV häromdagen. "Jamen om jag VILL förstöra min kropp får jag väl det? "
I och för sig sant, både om rökning, alkohol eller andra droger, men så oerhört dumt uttryckt. Det kom som ett svar på att någon ville att man skulle försöka minska rökningen bland unga kvinnor.
JAg tror att vi som INTE har problem med rökning och drickande bör försöka att påverka vänner och bekanta som kan ha probem själva. Varför? jo, för att vi tycker om dom och folk man tycker om vill man ska må bra. fundera på följande, skulle du hjälpa din kompis med alkoholproblem genom att :
* Också sluta dricka på firmafester för att stödja honom/henne i att låta bli * föreslå att firmafesten bör vara nykter en gång * säga till kompisen att ni hittar på nåt annat i stället?
AndersKbg
27-11-2010, 15:42
CITAT (herkules @ 27-11-2010, 09:12)  det trista när folk dricker är ju att den där förhöjda stämningen oftast bara varar en stund, sen snear folk till när de blir för berusade, eller så somnar de. vi svenskar försöker att annamma något slags kontinentalt förhållande till alkohol men är dåliga på det - ut på stan en lördagskväll så ser ni, folk super som svin, är de inte ute och gör det så sitter de hemma och beter sig som riktiga dumskallar, medan ungarna tittar på. skrämmande. där spriten går in går vettet ut så håll dig du från alkohol - det är ganska klokt  Visst är det så. Har man fått snedfylla så har man helt klart druckit för mycket, det är rätt. Svenskar är fruktansvärt dåliga på att hantera sprit och jag tror att mycket hänger samman med det tabu som man kanske uppfostrats med. Hade vi haft ett naturligare förhållande till alkoholen så vore det inte lika intressant längre. Däremot kanske det är ett dåligt argument att helt avstå från alkoholen för att andra beter sig illa?
Gunilla T
27-11-2010, 16:10
Människor dricker alkohol av många olika anledningar, vanligaste orsaken - kanske - är att alkoholen har en viss stämningshöjande effekt vid måttliga intag. Det upplevs som positivt av många människor, annars vore den ju inte så intressant.
Den kan fungera som ångestdämpande - självmedicinering, inte alls ovanligt. För den blyge eller extremt kontrollerade personligheten kan det upplevas som väldigt positivt att våga släppa på det som man upplever som en belastning.
"Stor, stark, rik och vacker" - alkoholen kan, för en stund inge en positiv känsla...
Det finns mycket som uppfattas som positivt med alkohol men tyvärr så finns det även massor av negativa konsekvenser, inte minst ur hälsosynpunkt och risken att bli beroende. De enda som är garanterade att inte utveckla ett beroende är de som aldrig dricker.
Iaf....så tror jag att det är den känslomässiga lilla kicken man vill ha ....
Det är kanske som med elden.....en tillgång så länge den är under kontroll.
Solstorm
27-11-2010, 17:04
Jag är måttlig med spriten. Jag kan dricka så att jag blir lite berusad ibland. Minns inte när jag var full sist, även om det har förekommit ibland att jag har druckit för mycket. Jag var mycket ung när jag började gå ut med kompisar på helgerna, vara ute och dansa o s v. Då drack jag aldrig. En del av de av kompisar som drack mycket redan då har fått problem med spriten. Några är begravda i ganska ung ålder. Jag tror absolut att det är viktigt att inte börja dricka för tidigt. Skulle aldrig drömma om att köpa ut åt mina barn. Jag tar gärna ett glas vin eller en öl till maten. Det förhöjer absolut måltiden. Kan ta ett glas efter maten också. Och visst är det en stämningshöjare. Tråkigt att jag många gånger fått höra att jag dricker för lite, att jag är rädd att släppa loss. Men jag dricker ju så lite eller mycket som jag vill, rättar mig inte efter andra. CITAT (Farbror Blå @ 27-11-2010, 14:43)  JAg tror att vi som INTE har problem med rökning och drickande bör försöka att påverka vänner och bekanta som kan ha probem själva. Vem ska bedömma vad som är ett problem? Fruktansvärt jobbigt med människor som ska tala om vad som är bra för andra. Om någon tänder en cigarett så kommer "den rättrådige" och säger att det är farligt, eller talar om att andra inte ska dricka, eller äta kött, eller köra bil, eller använda ett speciellt tvättmedel eller ...osv Ibland kan man dricka en hel del utan att få bakrus, jag fick bakrus en gång efter två öl (Köpt öl i glas på krogen, dålig öl?, bättre att köpa i flaska)
herkules
27-11-2010, 17:13
CITAT (AndersKbg @ 27-11-2010, 15:42)  /.../Däremot kanske det är ett dåligt argument att helt avstå från alkoholen för att andra beter sig illa? jag tycker ju inte det  de flesta våldsbrott begås på fyllan, utan alkohol skulle inte människor slås ihjäl eller knivmördas eller skjutas hälften så mycket som sker idag, barn skulle slippa se sina föräldrar bete sig som lallande idioter på lördagskvällarna, det är ju inga genier direkt som sitter och "sippar" på sitt lördagsvin... jag är för ett totalförbud vad det gäller alkohol  drick saft om det nu ska vara något annat än mjölk till maten!
fuchsian
27-11-2010, 18:05
Drick vatten --- mest hälsosamt!
Har sett en att bli mördad i samband med spriten och nog är det skrämmande när man själv var endast 8 år. Grannens grabbar hade den vanliga fyllefesten, de brukade ha på lördagar, men den gången gick något snett och den äldste pojken jagade ifatt sin lillebror och stack kniven i hans rygg flera gånger. För sent såg han mig stirrande några meter bort och han stack iväg. Brodern dog där på vägen. Mina föräldrar tog mig därifrån när polisen kom och "ingen hade sett något" --- förstås. Någon vecka senare blev jag överfallen av "mördaren" som gömnde sig och han hotade skära halsen av mig om jag berättade vad som hade hänt. ---- nog så skrämmande situation för ett barn att handskas med. Som tur var, kom jag loss och han fick inte tag på mig, men detta berättade jag om först mer än 10 år senare till mina föräldrar. De hade förstått att jag såg vad som hände, men tänkte inte mer på det.
Tänk alla barn som ser sina fulla föräldrar att bete sig illa mot varandra i fyllan.
Som vuxen har jag kommit i kontakt med vin till maten vid fest, men jag gillade inte smaken, så det blev inget för min del, samt under tonåren när man gick ut och dansa, så vi var ett gäng som höll ihop och ingen av dem drack, men killarna rökte. Jag växte upp i cigarettrök, pappa blossade även på natten och jag mådde så illa av lukten, så det gjorde att jag har inte ens hållit i en cigarett i mitt liv. Allergin satt stopp för andra rökande som fick gå ut hos mig. Så jag har inte dom erfarenheterna, endast vetskapen vad det kan göra med andra. ...Fuchsian......
Min man har ju fått domen, levercirros ( Skrumplever), fast han druckit sig berusad mindre än en gång om året sedan han kom ur de festglada tonåren. Däröver ett glas vin då och då. Alltså har det inget med alkoholkonsumtionen att göra i hans fall. Vad detta innebär vet vi inte ännu, men det betyder att det där glaset rödvin då och då till maten hoppar vi över. Jag tar ett på restaurang, men köper inte hem längre. Flaskan blir ju dålig långt innan den är slut när det bara är jag som dricker. Men det är inget jag saknar. Vatten är gott.
Blomfrun
27-11-2010, 19:18
Tllhör den förmodligen lilla andel av befolkningen som i princip har kunnat dricka hur mycket som helst utan att bli full eller bakfull. Numera som 50+ har den förmågan som tur är avtagit. Att kunna dricka mer än en helflaska brännvin utan att bli full är knappast hälsosamt vilket jag dock insåg för flera decennier sedan. Jag tar dessutom mycket mediciner som inte fungerar speciellt bra ihop med alkohol men ett glas vin till maten eller en liten whiskypinne på kvällskvisten någon enstaka gång sitter aldrig fel.
Allt roligt jag upplevt i samband med fester/alkohol skulle jag inte vilja byta ut...  Ändå ställer den till med mkt elände i samhället och oftast är det bara roligt de första 2 timmarna så man missar egentligen ingenting om man inte dricker...
herkules
28-11-2010, 00:12
CITAT (xlxl67 @ 28-11-2010, 00:05)  Allt roligt jag upplevt i samband med fester/alkohol skulle jag inte vilja byta ut... Ändå ställer den till med mkt elände i samhället och oftast är det bara roligt de första 2 timmarna så man missar egentligen ingenting om man inte dricker... precis! och jag tror ju att det är den där upprymdheten som (oftast iaf) infinner sig i början av berusningen som människor egentligen vill ha men det slår över så jäkla fort åt andra hållet. alkohol är en oberäknerlig drog, fullkomligt livsfarlig!
AndersKbg
28-11-2010, 06:46
CITAT (xlxl67 @ 28-11-2010, 00:05)  Allt roligt jag upplevt i samband med fester/alkohol skulle jag inte vilja byta ut...  Ändå ställer den till med mkt elände i samhället och oftast är det bara roligt de första 2 timmarna så man missar egentligen ingenting om man inte dricker... Haha, du ska inte gå ut så hårt. Man ska andas lite också vettu.
ryss_борис
07-12-2010, 16:54
CITAT (malcolm @ 26-11-2010, 22:30)  Fortsätt på den inslagna vägen, min son (21) och min äldsta dotter (24) har heller aldrig druckit alkohol och du missar absolut ingenting. Önskar dig ett fortsatt gott liv!  Troligt att de har provat men inte sagt något.. Behöver ju inte vara så dock. För övrigt får väl folk göra som de själva känner för, men att dricka sprit bara för andra gör det är ju enbart fjantigt. Gör som du själv vill, vill du inte, så fine, gör det inte. Finns naturligtvis både positiva och negativa sidor med att dricka, det kan man inte förneka, men om du klarar dig utan ser jag ingen anledning till att börja heller. Folk som inte kan hantera det är ju de absolut värsta..
CITAT (herkules @ 27-11-2010, 17:13)  jag är för ett totalförbud vad det gäller alkohol  drick saft om det nu ska vara något annat än mjölk till maten! Det experimentet försökte man sig ju på i USA i början på 1900-talet med känt resultat. Sen är ju mjälk bara för spädbarn och kalvar. Gita
Aqvakul
07-12-2010, 21:02
Jag har aldrig haft några problem att hantera alkohol. Dricker nog mindre för varje år, men skulle absolut inte vilja vara utan det. I rimlig mängd och i rätt sällskap så är alkohol en härlig stämningshöjare.
theseraphim
07-12-2010, 22:38
JAg dricker men aldrig i syfte att bi full utan det är mer en bieffekt som jag gärna sluppit överlag. Jag dricker för att jag tycker om det jag dricker tex ett riktigt gott glass Ripasso till en god pasta eller en god öl till en mustig gryta. Visst händer att man dricker lite för mycket någongång på partaj men det är sällan. Sedan ser jag inget fel i nykterister utan var person avgör själv vad man gör med sitt liv och jag anser ingen vara sämre elelr bättre för det. Glöggen jag bryggde själ gjorde jag tex inte för att få en billig fylla utan mer för jag är fascinerad av bryggarbiten och hur små detaljer i kryddning kan göra skillnad på slutresultatet.
Anders zon 1
07-12-2010, 23:40
Med tanke på hur mycket elände som orsakas på grund av att en del människor inte klarar av att hantera alkohol så borde det antagligen förbjudas. Men det är nog alldeles för enkelt att tillverka själv för att ett förbud ska ha någon större effekt. I så fall måste man lägga oerhört stora resurser på att övervaka folk (låter inget vidare). Dessutom skulle jag personligen tycka att det var lite tråkigt att inte kunna dricka ett glas gott vin eller öl till maten. Men visst skulle man väl överleva utan det. Sprit däremot har jag aldrig riktigt förstått vitsen med. Skulle aldrig komma på tanken att köpa det själv. Dricker det bara till nöds om jag blir bjuden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|