Full version: Rosor i Advent
Ezereht
Tänkte att vi kunde försöka hålla traditionen vid liv att visa lite rosor under adventstiden. Fundera ut vilka rosfoton ni har som förtjänar att dammas av och ge oss lite trädgårdsglädje så här i midvintertid. Första advent är på söndag, men jag tjuvstartar lite med en röd julros.

Hope for Humanity santa.gif

svennis
Vilken ROS! En 10 poängare bravo.gif
Nu kör vi..
cato
Den här plåtade jag fakstikt 1:a advent förra året
Den heter Amber Queen
Monarda
Har faktiskt inte en endaste röd ros i min trädgård, men den här är inte heller så dum.
[attachment=56559:P8131556.jpg]
Kryddan03
Jag hade ju i stort sett bara en ros i somras så det får väl bli den. smile.gif
Rosa helenae 'Lykkefund':
Kajsa
Trevligt, vi behöver minnas och sucka lite

Klätterrosen Bonica Cl. och klematis General Sikorski
Fjällroosens
Jag smyger väl oxå in lite bilder från två av mina canadensiska pojkar som kämpar i zon8 rolleyes.gif
ylvahi
Här kommer Symphatie och Romance

[attachment=56567:Sympatie_crop.jpg]

[attachment=56568:Romanze_...pia_crop.jpg]
Iren
Åh så fina rosor och så trevlig tråd så här års! Bidrar med en Candy Cover som blev min "favvo" i år. Mitt finger var mindre snyggt förstås...
svennis
Vilka fina bilder ni har. Lykkefund, taggfri, ser man ju inte så ofta . Stilig…
Leonardo da Vinci var ju perfekt
Fina Canadarosor. Velvet Cover.o...
Många aktiva.. bravo.gif
Ezereht
Fina rosor ni visar *suckar drömmande

Amber Queen ser ut som en sockerros smile.gif Tänk om man kunde känna doften också?! Rosa helenae ser ut som man vill doppa näsan i den.
cato
Rosor i advent får mej att tänka på JULROSOR.
Kajsa
Så vackert Cato, visst är julrosorna underbara.
Annars röda rosor har jag inga massor av, men här två till

Quadra, klätterros från Kanada, Explorer serien och klarar zon 6
den är jag mycket glad i, fryser inte ner.

Stamros L.D Braithwaite, Austinros som kom 1988
riktigt stora blommor som doftar först när dom är väl utslagna
stennie
Så många fina rosor...gud vad man längtar till sommaren..

Jag bidrar med Alfred Sisley.

Och Rose de Cisterciense
Ezereht
vilka rosor sweatingbullets.gif
renate
Då ska jag väl försöker hitta några rosor i lådan,medans jag lyssnar på Johann Strauss musik.
Här kommer 2 vackra dansöser i sidentjolar

[attachment=56697:2010_07_...__Large_.JPG] Jaqueline du Pre
[attachment=56698:2010_07_...__Large_.JPG] Hebe's Lip
Ezereht
Mmm fina blommor. Jag var ute en stund nu och knöt ihop en del. Det är så mycket snö så jag tänkte inte täcka så mycket i år. Lite av ett experiment. Men grenarna knäcks om man inte knyter ihop märkte jag förra året.
svennis
Vit i Advent!
Har ni denna..?

systrana.JPG

svennis
Fick fingarna på denna..Ferdinand Pichard
Kajsa berömmer den.. yes.gif

picard.JPG

Ezereht
ooooh biggrin.gif Tjusig! Vad är det för sort?
svennis
Marguerite Hilling

Marguerite Hilling x.JPG

Kajsa
Jag hänger på med ännu en bild av Marguerite Hilling, som blir 2 m stor här, en tuff zon 6 ros som remonterar svagt i augusti. Systerros till Nevada som ser likadan ut, bara vita blommor.

Marguerite Hilling

Ezereht, rosen Ferdinand Pichard är en klen Remontant ros, den klarar sig nog här bara för den växer mot grannens garage uppfart, där vräker han över all snö i rabatten vintertid, tror det är därför den har levt så länge. Blir 1.5 m varje sommar, zon 3 ros.

Ferdinand Pichard, fryser dock alltid ner varje vinter, men lever efter många år.
Fågelvägen
Jag har Nevada, Marguerite Hillings systerros, en av dem som jag lurade rådjuren med. Hittade ingen bild av den, men här är Golden Wings, som blommade rikligt och länge i samma otillgängliga rabatt:

[attachment=56787:DSC_0283.jpeg]

Renate, din Jaqueline du Pre är så vacker!
renate
CITAT (Fågelvägen @ 11-12-2010, 16:19) *
Jag har Nevada, Marguerite Hillings systerros, en av dem som jag lurade rådjuren med. Hittade ingen bild av den, men här är Golden Wings, som blommade rikligt och länge i samma otillgängliga rabatt:

[attachment=56787:DSC_0283.jpeg]

Renate, din Jaqueline du Pre är så vacker!

Tack fågelvägen,jag älskar rosor med ögonfransar.Jag har även Poulsens Pearl,den är också fin.

[attachment=56788:2010_07_...__Large_.JPG]
svennis
Hurdal kan vara med här..

hurdal.JPG

hurdal a.JPG

hurdal x.JPG

Hurdal.JPG

Ezereht
oooh vilka tjusiga nypon biggrin.gif

Här är en hurdalbild jag fotat. Den får häftigt långa rankor! Så den rymmes nog inte i en liten trädgård. Men fiiiin biggrin.gif
Kolla HÄR: <-- ända uppe i vänstra hörnet sitter det en blomma. Hur hög som helst!
Kajsa
Så vackert Hurdal växer mot de öppna fälten svennis. Ja den ser ut att bli stooor.
svennis
Kajsa!
Du ser den har STORKBEN, skulle kanske vara på egen ROT.
Ezereht
Är din rotäkta Svennis?
svennis
[quote name='Ezereht' date='17-12-2010, 00:01' post='1337072']
Är din rotäkta Svennis?
Kanske den är det nu. Håller den nere..

Greta! Har du Tarja Hallonen ?
(Min syster hetter Greta )

Tarja Hallonen.JPG
Kajsa
Oj svennis den gillade jag, randiga rosor mmm. Hur stor blir Tarja och vilken grupp ?
svennis
Vildros! 3 m Fröplanta Pirjo Rautio. Finsk ros..

Fyra ljus tända idag.. 4 advent

vit.JPG
Ezereht
Aww helt underbar Svennis! Och vilken vacker tanke med de fyra ljusen i advent.
Klargul mitt!! ...porslinsvit med aningens puderrosa mot kanten som är så mjukt formad som en fågelvinge. wub.gif
Kajsa
svennis man måste ha jätte trädgård för att ha alla dina rosor, suck !
Monarda
Min Nevada blommade inte fullt lika rikligt i somras som den gjorde för två år sedan då den såg ut så här.

[attachment=56894:P6130207a.jpg]
renate
Åh så fina rosbilder nu i smällkalla vintern,det värmer.Jag kan tyvärr inte heller ha alla de fina vildrosorna,min trädgård är för liten.Några kan jag väl sätta på "kommunens"men jag har en del träd där så det blir ganskar skuggigt där.Här kommer bilder på Kungälvsrosen,den blir inte så stor men växer så gott som överallt tom på gatan utanför staketet som bilden visar.
[attachment=56895:2010_07_...__Large_.JPG]
[attachment=56896:2010_07_...__Large_.JPG]
stennie
Så många fina rosor, poulsens pearl har jag, Nevada...vilken blommprakt ! Tarja Hallonen ...suck ! wub.gif

Här kommer en som jag blev possitivt överraskad av!

Smarty!
Ezereht
Mmmm Smarty är fin. Den är nästan så man kanske skulle våga här i zon 5.... kanske.. Ögnfransarna vinkar mot mig och säger JAaaaaAAAAAa KÖP OSS !!
Fågelvägen
Gillar rosor med ögonfransar! Pirjo Rautio är så vacker. Svennis, köper du frö eller fröplanta?
Mitt adventbidrag är Lykkefund. Den blommade intensivt första sommaren efter planteringen, trots den fasliga vintern 2009-2010. Det illröda skottet på bilden blev sedan närmare 4 meter långt.

[attachment=56906:DSC_0317.jpg]

(Nä, bilden är inget vidare)
svennis
Din bild är ju bra...har Lykkefund o Aglaia..
Oj! Ursäkta.. Jag svarade Kajsa på Tarja Hallonen
Jag har bytt rosor med Pirjo Rautio .. Bra vi håller igång här

Den vite tror jag nu är en felleverans. Ros som blommar rikligt o länge som vore kul att veta något om.
Köpt som Harkness ros, konstigt namn, men inte vit Kunde varit Dupontii..

Dupontii a.JPG

Dupontii x.JPG

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon