Sisilisko
Hej!
I senaste numret avHemträdgården (2010, 6) finns en artikel om "fenomenet" permablitz. En permablitz är när en trädgårdsförening (blitzförening) går hem till en medlem och fixar i trädgården. För att vara tydlig, man skapar en permakultur i trädgården, dvs. en odling där det naturliga kretsloppet är i fokus, man strävar efter året runt skördar osv.
Föreningen ordnar tre möten med medlemmen som ska få sin trädgård fixad där man kommer överens om vad som ska göras. Det är alltid någon Permakulturutbildad som leder planeringsarbetet.?
När man hjälpt till att fixa i tre andra medlemmars trädgård har
man själv kvalificerat sig för att fås in trädgård blitzad. Blitzen sker under loppet av ett veckoslut.

Skulle du vilja vara med i en såndär blitz-förening?
Hur skulle det kunna organiseras här i Sverige?

Själv skulle jag tycka att det vore toppen! Tänk att få hjälpa till hos andra och sedan själv få hjälp! Ärligt talat tycker jag att det skulle vara så roligt att lära känna nytt folk och att gräva positiva gropar för andra.

Något säger mig att man måste vara ett gäng och att planering som vanligt är a och o.
Hälsar, Kristina
andersen
Nu bor ju jag i en bostadsrätt, och har min odlingslott i en förening, där det finns många kunniga människor som hjälper varandra, så inte i mitt fall.

Men jag tror att det finns ett behov av sådan hjälp, jag vet att det finns något som heter"hyr en pensionär" och det är mycket populärt, kanske det inte är med inriktning på permakultur men populärt är det.
Gunilla T
Att gå med i en trädgårdsförening är jättebra - där får man kunskap och idéer och kan utbyta erfarenheter med varandra. I många trädgårdsföreninger gör man även besök hos varandra för att låta sig inspireras av andras lösningar tummenupp.gif alltid finns det något som man kan ta tillvara.

Jag kan nog tänka mig att även hjälpa till hos någon annan men jag kan absolut inte tänka mig att någon annan skulle rumstera om i min trädgård så där är svaret nej!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon