Christa
27-11-2010, 16:58
Skulle vilja ha lite tips på plockmat och smårätter från andra länder. Sådant som man kan göra och ha i kylskåpet. Jag mår inte så bra av att äta bröd men sådant som är baserat på baljväxter funkar bättre. De använder ju mycket baljväxter i andra länder och mycket kryddor också.
Känner ni till något sådant?
Solstorm
27-11-2010, 17:44
Jag hakar på tråden lite. Åt grekisk buffé en gång, där fanns någon slags fyllda bondbönor. Minns inte vad det var i men det var vansinnigt gott. Är det någon som känner igen det?
Bengalow
27-11-2010, 18:55
Fyllda bondbönor? Hur i jesse namn kan man fylla en bondböna? Är det inte vita, stora bönor i tomatsås du menar, gigantes?
Det grekiska köket är fyllt med plockmat. Ett sällskap beställer in kanske 6-10 olika små tallrikar med aptitretare, och var och en plockar från de olika faten. Här en länk till deras delikatesser!
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Greek_dishes
Min svärmor serverade en gång fetaost, syrade grönsaker och lite annat. Jättegott! Jag har sett att de syrade grönskaerna (blomkål, morötter mm) finns på ICA Maxi bland deras "Andra länder-utbud. Och sjävklar finns det massor i "turkaffärer" (hoppas ingen tar illa upp men ni vet, de där små butikerna som invandrare brukar ha och där det finns massor med roliga saker!).
Solstorm
29-11-2010, 21:17
CITAT (Bengalow @ 27-11-2010, 18:55)

Fyllda bondbönor? Hur i jesse namn kan man fylla en bondböna? Är det inte vita, stora bönor i tomatsås du menar, gigantes?
Det grekiska köket är fyllt med plockmat. Ett sällskap beställer in kanske 6-10 olika små tallrikar med aptitretare, och var och en plockar från de olika faten. Här en länk till deras delikatesser!
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Greek_dishesJag vet egentligen inte vad det var för sorts bönor men de var stora. Inte i tomatsås, de hade någon ostaktig fyllning. Sicket jobb att fylla dem! Vansinnigt gott var det i alla fall.
En klassiker från Mellanöstern (Libanon, Israel, Palestina) är falafel med tahina-dressing + lite färska grönsaker. Man brukar äta det i pita-bröd eller i libabröds-rulle, men man kan även äta det på en tallrik med ris istället för i bröd.
evelina
30-11-2010, 07:28
Spanska tapas, italiensk antipasti om du googlar får du fram mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.