Christa
Skulle vilja ha lite tips p plockmat och smrtter frn andra lnder. Sdant som man kan gra och ha i kylskpet. Jag mr inte s bra av att ta brd men sdant som r baserat p baljvxter funkar bttre. De anvnder ju mycket baljvxter i andra lnder och mycket kryddor ocks.

Knner ni till ngot sdant?
Solstorm
Jag hakar p trden lite. t grekisk buff en gng, dr fanns ngon slags fyllda bondbnor. Minns inte vad det var i men det var vansinnigt gott. r det ngon som knner igen det?
Bengalow
Fyllda bondbnor? Hur i jesse namn kan man fylla en bondbna? r det inte vita, stora bnor i tomatss du menar, gigantes?
Det grekiska kket r fyllt med plockmat. Ett sllskap bestller in kanske 6-10 olika sm tallrikar med aptitretare, och var och en plockar frn de olika faten. Hr en lnk till deras delikatesser!

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Greek_dishes
Peztis
Min svrmor serverade en gng fetaost, syrade grnsaker och lite annat. Jttegott! Jag har sett att de syrade grnskaerna (blomkl, mortter mm) finns p ICA Maxi bland deras "Andra lnder-utbud. Och sjvklar finns det massor i "turkaffrer" (hoppas ingen tar illa upp men ni vet, de dr sm butikerna som invandrare brukar ha och dr det finns massor med roliga saker!).
Solstorm
CITAT (Bengalow @ 27-11-2010, 18:55) *
Fyllda bondbnor? Hur i jesse namn kan man fylla en bondbna? r det inte vita, stora bnor i tomatss du menar, gigantes?
Det grekiska kket r fyllt med plockmat. Ett sllskap bestller in kanske 6-10 olika sm tallrikar med aptitretare, och var och en plockar frn de olika faten. Hr en lnk till deras delikatesser!

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Greek_dishes

Jag vet egentligen inte vad det var fr sorts bnor men de var stora. Inte i tomatss, de hade ngon ostaktig fyllning. Sicket jobb att fylla dem! Vansinnigt gott var det i alla fall.
batski
En klassiker frn Mellanstern (Libanon, Israel, Palestina) r falafel med tahina-dressing + lite frska grnsaker. Man brukar ta det i pita-brd eller i libabrds-rulle, men man kan ven ta det p en tallrik med ris istllet fr i brd.
evelina
Spanska tapas, italiensk antipasti om du googlar fr du fram mycket.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon