Biggan_
Dags för Gillans saffransbullar igen! yes.gif

Tråden med receptet
evelina
Åh dom som är så goda! Tack för att du påminde smiley_small_hug.gif
zissi
Visst är de goda wub.gif . Har gjort dem några år nu i stället för lussekatter.
Monarda
Blä för lussekatter, dom är så torra och tråkiga. Gillans recept verkar bra. Det vidarebefodrar jag till maken, han håller på att planera julbaket som bäst. Men det blir nog färdig mandelmassa i fyllningen.
Eva i Skåne
Vilka underbara ljuvliga bullar! tummenupp.gif
Jag gjorde dubbel sats och det blev 95 bullar! Maken och jag har klämt fem var nu unsure.gif så vi kan skippa kvällsmat idag...

Nästan kalorifri är dom ju också wacko.gif
Gillan
Vad glad jag blir över att ni gillar mina "lussebullar". wub.gif

Allt började på den tiden då jag ff var ganska innovativ. Allt som inte passade mig, var jag tvungen att försöka göra om till nåt som passade mig bättre. Lussebullar är bara ett ex. Vi, hela familjen, gillade smaken av saffran, men vi gillade inte "lussekatter". De var helt enkelt för torra. Hmm, låt oss hitta på nåt annat..................och på den vägen blev det tummenupp.gif

Idag ska jag för första gången på många år göra dem utan att vare sig barnbarn eller barn är med -cry-.gif ( det känns liiite konstigt ), men jag älskar dem ändå............barnbarn, Dealer och bullarna alltså wub.gif

Och vet du Eva! De är ju faktiskt nästan kalorifria laugh.gif
zissi
CITAT (Gillan @ 03-12-2010, 06:31) *
Vad glad jag blir över att ni gillar mina "lussebullar". wub.gif

Och vet du Eva! De är ju faktiskt nästan kalorifria laugh.gif

De kanske t.o.m. kan innehålla spår av vitaminer och mineraler wink.gif

200-300g smör, 2-3 dl strösocker....vad tar ni oftast? Ska göra degen efter middagen och blev lite velig, kommer inte ihåg mellan gångerna var jag brukar landa. Givetvis en smaksak.
Eva i Skåne
Jag tog maxmått. Ju mer fyllning desto smarrigare, men det är verkligen rikligt tilltaget så det är nog ingen risk att dom blir torra med den mindre mängden heller.
zissi
Jag tog 250 g smör och 2½ dl socker....blev så gott, men jag hade glömt köpa bullformar så gubben tog en snabbis till affären och fick tag i bullformar av den mindre modellen. Jag brukar använda mig av den stora modellen till dessa bullar. Kanske blev bra för figuren det här ... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon