Full version: Rattfull
netha
Igår fick jag höra att en av mina grannar åkt fast för rattfylla ... känns sååå bra!
Tack gode gud att han inte hann köra ihjäl någon!

Hur fasen kan man sätta sig och köra bil när man druckit alkohol!?
Hoppas nu att han får behandling för sin alkoholism ... för inte sätter man sig och kör bil i fyllan om man inte är alkoholist!?
Gita
CITAT (netha @ 27-11-2010, 21:04) *
Igår fick jag höra att en av mina grannar åkt fast för rattfylla ... känns sååå bra!

Hoppas nu att han får behandling för sin alkoholism ... för inte sätter man sig och kör bil i fyllan om man inte är alkoholist!?

Nej, det är en av de få saker man helt enkelt inte gör, inte ens om man är alkoholist.
Gita
netha
CITAT (Gita @ 27-11-2010, 21:10) *
Nej, det är en av de få saker man helt enkelt inte gör, inte ens om man är alkoholist.
Gita

Jamen han ÄR ju alkoholist och gör grejs de gör när hjärnan är bortkopplad ... han har ju en gång tidigare åkt fast för rattfylla och mist körkortet i 3 mån.
Trodde att han fick behandling då och var frisk nu ... men nä.sad.gif

Christa

Skulle tro att du har rätt. Jag kände en gång en kille som kört rattfull ett antal gånger. När han var nykter så tyckte han det var självklart att man inte skulle köra bil onykter men om han började dricka så försvann logiken i takt med att promillehalten steg.

Han höll sig nykter i långa perioder men så ringde han en gång och jag hörde att han var onykter. Jag frågade om han druckit. Bara folköl sa han. Hur många? 20 st... Kan du inte ringa din bror så han ser till att du inte tar bilen. Jag har redan ringt min dotter och hennes man är på väg hit sa han.

Självinsikten var alltså så stor att han ringde efter en person som kunde hindra honom från att ta bilen.

Frågan är då var man skall börja när det gäller att förhindra rattonykterhet. Jag har hört att ungdomar idag har en liberalare syn på saken än vi hade när jag växte upp. Det kanske skall börja informeras redan på högstadiet så att det sitter i ryggmärgen att man inte tar bilen med alkohol i kroppen.

För dom som har problem så är ju alkolås bra men en del menar att man måste blåsa i dom även under körning och att det kan vara farligt. Vet inte om det stämmer.

Det har ju blivit vanligt med drogpåverkade bilförare vilket kan vara lika illa.
ingrid fuxwall
Förstår att Ni inte är speciellt goda grannar, av ditt inlägg att dömma

Du får gärna berätta mer om din grannes problem men jag är tveksam till om han får den hjälpen du önskar, fast du får berätta hur allt utvecklar sig
netha
CITAT (Christa @ 27-11-2010, 21:19) *
Skulle tro att du har rätt. Jag kände en gång en kille som kört rattfull ett antal gånger. När han var nykter så tyckte han det var självklart att man inte skulle köra bil onykter men om han började dricka så försvann logiken i takt med att promillehalten steg.

Han höll sig nykter i långa perioder men så ringde han en gång och jag hörde att han var onykter. Jag frågade om han druckit. Bara folköl sa han. Hur många? 20 st... Kan du inte ringa din bror så han ser till att du inte tar bilen. Jag har redan ringt min dotter och hennes man är på väg hit sa han.

Självinsikten var alltså så stor att han ringde efter en person som kunde hindra honom från att ta bilen.

Frågan är då var man skall börja när det gäller att förhindra rattonykterhet. Jag har hört att ungdomar idag har en liberalare syn på saken än vi hade när jag växte upp. Det kanske skall börja informeras redan på högstadiet så att det sitter i ryggmärgen att man inte tar bilen med alkohol i kroppen.

För dom som har problem så är ju alkolås bra men en del menar att man måste blåsa i dom även under körning och att det kan vara farligt. Vet inte om det stämmer.

Det har ju blivit vanligt med drogpåverkade bilförare vilket kan vara lika illa.

Vet inte hur det här med alkolås fungerar ... men det borde väl vara så att föraren också under färd fick blåsa. Annars kan ju någon "hjälpsam" blåsa vid start och låta onykter åka iväg.sad.gif
Fenja
Alkoholism är en sjukdom, precis som hjärtfel eller diabetes. Det är inte något man skakar av sig för att det sitter kärringar på ett forum och gör kategoriska uttalanden om sådant de uppenbarligen inte känner till.
Jag blir så förbannad på alla snorkfröknar som fördömer och slår sig för bröstet över att de aaaaaaaaldrig skulle göra något sådant själv. Det är inte så enkelt att man har valmöjlighet, det är inte så korkat att man väljer att sätta sig bakom ratten efter att ha övervägt förståndigheten i detta tilltag.
Jag har jobbat med missbrukare inom kriminalvården i många år, det finns en massa bra litteratur till exempel: Craig Nakken Jaget och missbrukaren till er som behöver läsa på innan ni säger mera.
Mvh
Fenja
gnon49
Måste berätta. hade en ytligt bekant (numera avliden) som när han skulle dricka till helgen postade alla sina bilnycklar i ett brev adresserat till sig själv. Så dåligt litade han på sig själv. Därför är jag för alkolås som gör det omöjligt att köra när berusningen gör att man tappar omdömmet.
netha
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-11-2010, 21:24) *
Förstår att Ni inte är speciellt goda grannar, av ditt inlägg att dömma

Du får gärna berätta mer om din grannes problem men jag är tveksam till om han får den hjälpen du önskar, fast du får berätta hur allt utvecklar sig

Ingrid ... vi är goda grannar ... kan dock pga mitt hälsotillstånd inte umgås spec mycket ... men jag har haft misstankar i somras ... men hur ska man våga anmäla någon bara pga det.
Som du säkert förstår så är det inte så lätt att konfrontera en vän ... man funderar o funderar och väntar ...
Så har iaf jag/vi gjort ... vi har hoppats att han fått hjälp och kommit på bättre tankar.
*Stintan*
Bra att han åkte fast och hoppas att han får hjälp ur sitt missbruk. Önskar att det fanns fungerande alkolås i alla bilar.

Netha vad menar du med att våga anmäla och vad skulle du anmäla?
Är det inte så att just för att det är en vän så ska man konfrontrera? Det där med anmäla förstår jag inte riktigt.

Jag har haft alkoholism väldigt nära och vet att det är en sjukdom och en tragedi för alla nära och jag vet att man inte vinner något på att ignorera det. En alkoholist behöver hjälp, inte fördömande, och en hjälp på vägen kan vara att man bryr sig och också ställer ultimatum.
netha
CITAT (*Stintan* @ 27-11-2010, 22:13) *
Bra att han åkte fast och hoppas att han får hjälp ur sitt missbruk. Önskar att det fanns fungerande alkolås i alla bilar.

Netha vad menar du med att våga anmäla och vad skulle du anmäla?
Är det inte så att just för att det är en vän så ska man konfrontrera? Det där med anmäla förstår jag inte riktigt.

Jag har haft alkoholism väldigt nära och vet att det är en sjukdom och en tragedi för alla nära och jag vet att man inte vinner något på att ignorera det. En alkoholist behöver hjälp, inte fördömande, och en hjälp på vägen kan vara att man bryr sig och också ställer ultimatum.

Vad jag menar med att anmäla ... är att jag i somras upplevde honom som forcerad när han var här ... upprepade osv ... men jag kände ingen alkolukt trots att vi var väldigt nära varann.
Jag har ju som jag tidigare berättat ... brorsa som är alkoholist så jag känner nog till allt man bör och skall känna till ... men ifråga om grannen så ... inte alltid så lätt att konfrontera ... tänk om man kanske har fel i sina misstankar ... lättare då om det handlar om ens bror ... tycker iaf jag.
*Stintan*
Ja men vad skulle du anmäla tänkte du då? Till vem anmäler man att någon är forcerad och upprepar men inte ens luktar alkohol. Du hade kanske kunnat stötta hans fru att ställa ultimatum, jag vet inte men bättre det än att bara misstänka.
netha
CITAT (*Stintan* @ 27-11-2010, 22:35) *
Ja men vad skulle du anmäla tänkte du då? Till vem anmäler man att någon är forcerad och upprepar men inte ens luktar alkohol. Du hade kanske kunnat stötta hans fru att ställa ultimatum, jag vet inte men bättre det än att bara misstänka.

Jag kunde tipsat polisen ... har ju systerson där ... men eftersom jag var tveksam så lät jag bli.
Stötta hans fru och ställa ultimatum ... men hur ska det gå till när hon sätter sig i sätet bredvid rattfull!?

Allt är inte alltid så enkelt som 1+1
*Stintan*
Ok du menar om du ser honom köra bil och misstänker onykterhet då ska du naturligtvis anmäla.
Trampendal

Problemet är kanske att behandling är inget man får, man måste själv söka den.
herkules
CITAT (Fenja @ 27-11-2010, 21:27) *
Alkoholism är en sjukdom, precis som hjärtfel eller diabetes. Det är inte något man skakar av sig för att det sitter kärringar på ett forum och gör kategoriska uttalanden om sådant de uppenbarligen inte känner till.
Jag blir så förbannad på alla snorkfröknar som fördömer och slår sig för bröstet över att de aaaaaaaaldrig skulle göra något sådant själv. Det är inte så enkelt att man har valmöjlighet, det är inte så korkat att man väljer att sätta sig bakom ratten efter att ha övervägt förståndigheten i detta tilltag.
Jag har jobbat med missbrukare inom kriminalvården i många år, det finns en massa bra litteratur till exempel: Craig Nakken Jaget och missbrukaren till er som behöver läsa på innan ni säger mera.
Mvh
Fenja

man kan kalla alkoholism sjukdom om man vill, en mycket snäll sjukdom då man kan bota sig själv, hurra liksom, inte som cancer typ...
man VÄLJER att dricka, det är ingen jävel som står med pistol mot pannan på fyllbultarna och tvingar dem att dricka.
hoppas fyllot blir av med körkortet på livstid!
AndersKbg
CITAT (netha @ 27-11-2010, 21:25) *
Vet inte hur det här med alkolås fungerar ... men det borde väl vara så att föraren också under färd fick blåsa. Annars kan ju någon "hjälpsam" blåsa vid start och låta onykter åka iväg.sad.gif

Det fungerar som en startspärr. Visst kan en nykter person blåsa grönt för att bilen ska starta men det är väl ganska otroligt att någon i nyktert tillstånd skulle göra det.

Och jag tror inte att de som kör rattfulla måste vara alkoholister. Det räcker med en ordentlig fylla för att omdömet ska vara bortblåst och man tar bilen hem. Eller iofs, det kan räcka med ett glas vin som man tror att man får köra på, det är rattfylla det med.

Eftersom jag alltid kör nattetid så ser vi en väldans massa konstiga bilar ute på vägarna och vi ringer ofta polisen när vi misstänker ratt/drogfylla. Känns väldigt bra när man träffar rätt måste jag säga.
Det är inte speciellt svårt att se om det är rattfylla på gång, de kör väldigt speciellt.
malcolm
CITAT (Fenja @ 27-11-2010, 21:27) *
Mvh
Fenja

Du har rätt i sak men det gör det inte säkrare eller lagligare att sätta sig bakom ratten efter intag av alkohol och det har visat sig att väldigt många av dem som åker fast för rattonykterhet resp. rattfylla har problem med alkoholen. Många döms också till behandling istället för fängelse numera för att komma tillrätta med problemet.
herkules
CITAT (malcolm @ 28-11-2010, 11:01) *
Du har rätt i sak men det gör det inte säkrare eller lagligare att sätta sig bakom ratten efter intag av alkohol och det har visat sig att väldigt många av dem som åker fast för rattonykterhet resp. rattfylla har problem med alkoholen. Många döms också till behandling istället för fängelse numera för att komma tillrätta med problemet.

så du menar att man kan inte gå ut och slå ihjäl folk eller bete sig som ett praktarsel för att man har en sjukdom confused.gif
kanske skulle tala om det för alla fyllskallar, då finns det inte så jäkla mycket kvar att skylla på sen.
malcolm
CITAT (herkules @ 28-11-2010, 11:10) *
så du menar att man kan inte gå ut och slå ihjäl folk eller bete sig som ett praktarsel för att man har en sjukdom confused.gif
kanske skulle tala om det för alla fyllskallar, då finns det inte så jäkla mycket kvar att skylla på sen.

Begriper inte vad du menar eller vart du vill komma med ovanstående inlägg... confused.gif
Gita
CITAT (netha @ 27-11-2010, 22:39) *
Jag kunde tipsat polisen ... har ju systerson där ... men eftersom jag var tveksam så lät jag bli.
Stötta hans fru och ställa ultimatum ... men hur ska det gå till när hon sätter sig i sätet bredvid rattfull!?

Allt är inte alltid så enkelt som 1+1

Sätter hon sig i sätet och åker med? Då är hon ju egentligen pecis lika stor brottsling som han. Är hon också alkoholist?
Gita
netha
CITAT (Gita @ 28-11-2010, 13:46) *
Sätter hon sig i sätet och åker med? Då är hon ju egentligen pecis lika stor brottsling som han. Är hon också alkoholist?
Gita

Nej.
andersen
CITAT (netha @ 28-11-2010, 13:52) *
Nej.

JO det tycker jag, hon borde larma polisen om hon vet att han är rattfull.
AndersKbg
CITAT (andersen @ 28-11-2010, 14:08) *
JO det tycker jag, hon borde larma polisen om hon vet att han är rattfull.

Jag är 99% säker på att man är skyldig att anmäla om man vet om att en person kör rattfull, alt. ta bilnycklarna.
Gunilla T
CITAT (AndersKbg @ 28-11-2010, 15:33) *
Jag är 99% säker på att man är skyldig att anmäla om man vet om att en person kör rattfull, alt. ta bilnycklarna.

yes.gif egna körkortet kan nog vara i riskzonen..
Eva i Skåne
Åker man med en person som man vet är onykter är det medhjälp till rattfylleri och som Gunilla säger kan man bli av med körkortet för det också.
Hur är det om man haft en gäst som kom i bil och man anar att denne tänker ta bilen hem. Han/hon säger kanske nej och man ser det inte, men vet att bilen står om hörnet...

Visst är de flesta rattfyllerister fast i ett missbruk, men det finns andra som kan tappa omdömet eller kanske, som någon skrev innan, tror att spriten gått ur kroppen. Lunchtid på midsommardag, nyårsdag m fl är det många som tror att dom är nyktra.
En varning för "självtest" som finns att köpa. Jag har ingen erfarenhet, men har läst att hälften av dessa visar felaktiga resultat.

Vet man att grannen, eller någon annan, ofta kör påverkad kan man tipsa polisen som efter ett antal påstötningar i bästa fall gör några kontroller. Som granne är det inte lätt att veta vilken gång mannen eller kvinnan är påverkad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon