|
Underbara . Min H.praetorii klarade inte flytten för 2 år sedan  men H.multiflora har även jag och den blommar o växer verkligen .
varghem
29-11-2010, 07:01
Här är min linearis i full skrud
Varghem en sådan skulle passa här hos mig
Kryddan03
29-11-2010, 21:23
Oj, vilka fina! Praetoriin fick jag ett väldigt habegär över. Den noteras på Måste-ha-listan.
Kul att fler visar bilder. Visst är det tjusiga blommor på alla Hoyor.
Kan tyvärr inte dela med mig av H. preatorii. Det är bara en stickling jag har, och det är redan några som har tingat sticklingar av den, när den är stor nog att klippa i.
Gertie, det är inte bara hoyorna som är fina - bilderna är superba!
varghem
30-11-2010, 06:47
aldo vi kanske kan byta något till vårkanten.... våra -15C just nu gör det nog omöjligt att skicka nåt levande jag tycker om linearisen fast så många klagar att dom inte klarar den och ser tråkig ut resten av året... vilket inte jag tycker, den barriga plantan pryder alltid sin plats
Hej
Hur omsorger dem (var lägger dem , näring - vatten ).
H :Bassam
sqrulan
30-11-2010, 13:42
 Fina bilder ni visar upp! Jag har lite bilder men har inte tid nu att visa dom. Min linearis blommade också jättemycket men vad som är jobbigt tycker jag är då blommorna vissnar och skräpar ner.
CITAT (Bassam @ 30-11-2010, 13:35)  Hej
Hur omsorger dem (var lägger dem , näring - vatten ).
H :Bassam Jag har Hoyor i alla väderstreck. Näring får de INTE ofta. Vatten kanske var tredje vecka.
CITAT (varghem @ 30-11-2010, 06:47)  aldo vi kanske kan byta något till vårkanten.... våra -15C just nu gör det nog omöjligt att skicka nåt levande jag tycker om linearisen fast så många klagar att dom inte klarar den och ser tråkig ut resten av året... vilket inte jag tycker, den barriga plantan pryder alltid sin plats Kan vi säkert göra  Jag har ngt du vill ha .......vaniljorchide´n .
varghem
30-11-2010, 15:47
Jaaaaaaaaaaaaaaaaa.... min lever en dyster tillvaro utan rötter 2 stackars blad kvar
Hej
Tack för snabbt svar men jag ska säga att knoppar vissnar och skräpar om luftfuktighet är liten ,så du kan höja den om du lägga en glas vatten som fyllde på vatten nära dem.
H :Bassam
Jag har inga problem med knoppar som vissnar.
varghem
30-11-2010, 21:12
Bassam menade nog dom vissna blommorna som trillar av när hoyorna blommat över som sqrulan skrev om.... men alla blommor tappar ju så småningom blommorna så luftfuktighet hjälper inte värst mycket
CITAT (Gertie @ 28-11-2010, 12:06)  Otroliga bilder och vilken färgprakt sen
CITAT (varghem @ 30-11-2010, 15:47)  Jaaaaaaaaaaaaaaaaa.... min lever en dyster tillvaro utan rötter 2 stackars blad kvar Min växer uppåt ,uppåt och verkar trivas .Den blommade som liten och då blev jag överraskad .
zaaritha
04-12-2010, 00:34
Hade en H Linearis--men; tyvärr dog den!
varghem
04-12-2010, 09:50
va tråkigt zaaritha.... den är ju så annorlunda (inte precis snygg) många som säger att dom har otur med Linearis...
Blomstertanten
04-12-2010, 11:35
Jag älskar linearis, men tar bara död på dom  Vet inte hur många jag har försökt med Min hoya samling har krympt rätt mycket, de dör på löpande band på vintern. Beror troligen på otäta, dragiga fönster och elelement som öser ut värme. Jag får vattna oftare på vintern än på sommaren! [attachment=56669:macgergoriblomma.JPG]Macgregori [attachment=56668:calysina.JPG]Calysina [attachment=56670:Imp_2_f_...__kopia_.jpg]Imperialis
varghem
04-12-2010, 13:59
Du lyckas i alla fall få blom på dom vackra är dom allihopa
sqrulan
05-12-2010, 12:04
 Sååå fina bilder Blomstertanten!!! Imperialis har ju verkligen fina blommor, själv har jag 3-4 impar och hoppas verkligen på blommor nåt år. Hur gammal var din innan den blommade? Men oj vad dom växer och far omkring och inte är dom lätt att vira fast på stödet heller förrän dom är riktigt långa och går att böja.
Blomstertanten
05-12-2010, 18:52
Minns inte exakt hur gammal den är, men köpte den som stickling för ca 5-6 år sedan kanske. I år var det tredje gången impen blommade  Den har fått väldigt många knoppar i klasen men de flesta torkar ihop och ramlar av. 5 har slagit ut utom i år då den slog rekord med 6 blommor.  Blommorna är verkligen häftiga, den största mätte jag till 8 cm tvärs över.
sqrulan
06-12-2010, 09:16
Ja dom ska visst vara jättestora dom blommorna, grattis! Då kanske jag får uppleva en blommning nästa år, den ena är nog ca: 3år då. Eftersom jag ville ha storblommare så har jag införskaffat några Maccar och Archisar och hoppas att jag ska lyckas en dag.
Vad olika Hoya-blommor är, men alla lika tjusiga.
CITAT (Bassam @ 30-11-2010, 17:27)  Hej
Tack för snabbt svar men jag ska säga att knoppar vissnar och skräpar om luftfuktighet är liten ,så du kan höja den om du lägga en glas vatten som fyllde på vatten nära dem.
H :Bassam ja, vissa arter gillar inte när det är väldigt torrt när de är i knoppstadiet. Jag duschar dem då och då, eller struntar i det och så får de göra nya försök senare.
Om ni gillar hoyor och gillar att läsa om dem i proffsisgt gjorda fina tidningar i t.ex mysig soffa så föreslår jag att ni går med i Svenska Hoyasällskapet. Skriv till mig eller till någon annan ni känner som är medlem så kan ni bli värvade in i föreningen och då får ni som bonus 2 gamla nummer och Hoyahandboken, förutom årets alla tidningar.
CITAT (Gertie @ 28-11-2010, 13:06)  Jag måste rätta mig själv. Den som jag trodde var en Crinkle 8, blommar nu igen, och jag ser nu att det är en HOYA PUBICALYX 'PINK SILVER'. De två hänger så nära varann, att jag blandade ihop stänglarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|