Gunilla T
28-11-2010, 14:25
Nu har man enats om stödpaketet till Irland, 85 miljarder euro skall EU låna ut till landet. Jag är ingen expert på global ekonomi men nog tycker jag att historien upprepar sig.
Nyss var det Grekland och nu Irland som inte för alltför länge sedan hade en strålande ekonomi.
Spanien och Portugal står väl också i kö snart för hjälppaket.
Såvitt jag förstår upprepar sig historien, banker lånar ut ut till privatkonsumtion på för lösa grunder och människor lånar så länge kranarna är öppna.
Jag tycker det känns mer och mer olustigt det som sker, oansvarigt är bara förnamnet. Jag röstade för EU medlemskapet men undrar om jag inte gjorde en felbedömning.
Att EU nu går in med stöd till Irland handlar ju inte om omsorg om irländarna utan EU måste rädda sig själv. Om detta blir ett mönster - hur länge kan det fortsätta?
Kan varje land fortsätta konsumera över tillgångarna i vetskap om att räddningen kommer iaf?
Huggorm
28-11-2010, 14:32
Är man skuldsatt är man medgörlig. Samma sak sker ju i Sverige i detta nu, folk uppmanas att ta lån, och när de inte kan betala blir det skuldsanering och allehanda hjälp. Allt för att uppmuntra ännu fler att binda sig. Genom lån förslavas folk och nationer, och makten förflyttas till den som håller i fodringarna.
andersen
28-11-2010, 14:34
Nää vi står nog inför en stor kris, och alla länder som har en statsskuld eller är knutna till euron eller dollarn kommer att drabbas, dvs istort sätt alla länder blir då drabbade. Vet ingen lösning på problemet, men orsaken är att vi lever över våra tillgångar.
Bengalow
28-11-2010, 15:08
En mycket bra beskrivning av kapitalismens baksidor, Huggorm. Vad var det Göran Persson sade: "Den som är satt i skuld är icke fri!".
När kapitalmarknaden släpps fri, utan begränsningar, så blir det sådana konsekvenser. Girigheten är inte människans mest dolda talang. Se hur det gick för Island. Dom lever på att fånga fisk, men var på väg att erövra Europas fastighetsmarknad med monopolpengar.
För 4-5 år sedan var våra vänner urstolta av Irland. Dom skulle flytta dit och bygga hus och bosätta sig. Mannen har egna företag, och bolagsskatten passade väl - 12%. Resten av Europa har väl ca dubbelt.
För att kunna spendera måste man ha inkomster...
Christa
28-11-2010, 15:16
Det konstiga är att samma misstag upprepas gång på gång. Vid millenieskiftet sa jag att "dom här kraftiga svängningarna på börsen och när det gäller bostadspriserna är början till slutet för västvärldens ekonominer" och det ser tyvärr ut som om jag får rätt.
Vid valet 2006 så sa jag att "det enda jag inte kan förlåta Socialdemokraterana är att de inte gjorde något för att förhindra en ny lånebubbla." Jag märkte 2005 att det var på väg att hända igen.
Hur kan alla som har något att säga till om stå och se på hur vi bygger upp en ny lånebubbla utan att göra något?
Gunilla T
28-11-2010, 15:23
CITAT (Christa @ 28-11-2010, 15:16)

Hur kan alla som har något att säga till om stå och se på hur vi bygger upp en ny lånebubbla utan att göra något?
Ja, detdär förstår jag inte heller...såvida inte siktet är inställt enbart på kortsiktiga mål.
Är det politiskt självmord att säga rent ut att vi lever över våra tillgångar? ....kejsarens nya kläder....
Saknar världen goda ledare?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.