Christa
Jag har lite gammal barkis (långfranska) i frysen och funderade på att lägga ut det skatorna. Frågan är dock om högt GI kan vara skadligt även för fåglar?

Är det bättre om jag dränker in dom i olja?
malcolm
Tror nog du kan mata skatorna med brödet, gammalt bröd har man ju gett till fåglar i alla tider men så här under vintern är det bättre med lite fetare och mer energirik mat.
batski
Det är bara det att det fyller magen men det är inte så mycket näring i det. Men olja låter bra tycker jag.
Bengalow
Fåglar äter det dom behöver - hade människor varit lika kloka, så hade ingen människa hört talas om vare sig viktväktare eller GI. Släng du ut dina brödskivor bara utan dåligt samvete!
Christa
Det jag funderade på är om det är så bra för pippina att äta sådant som stänger av fettförbränningen nu när dom kanske måste leva på hullet. Då kanske jag gör dom en björntjänst.

Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 28-11-2010, 21:32) *
Det jag funderade på är om det är så bra för pippina att äta sådant som stänger av fettförbränningen nu när dom kanske måste leva på hullet. Då kanske jag gör dom en björntjänst.

Skippa alla såna tankar, det är bara människan på den här jordkulan som funderar över vad olika typer av mat kan tänkas påverka och allt är ändå bara hjärnspöken.
netha
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2010, 22:07) *
Skippa alla såna tankar, det är bara människan på den här jordkulan som funderar över vad olika typer av mat kan tänkas påverka och allt är ändå bara hjärnspöken.

yes.gif
batski
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2010, 22:07) *

Fast vissa grejer kan faktiskt vara skadliga för fåglar. Okokt ris t ex. Allt som kan svälla upp i magen. Men även avocado t ex. Så nog bör man tänka på vad man ställer fram till dem.
*Stintan*
Fåglar har väl ialla tider matats med gammalt bröd. Skippa oljan!
netha
CITAT (batski @ 28-11-2010, 23:08) *
Fast vissa grejer kan faktiskt vara skadliga för fåglar. Okokt ris t ex. Allt som kan svälla upp i magen. Men även avocado t ex. Så nog bör man tänka på vad man ställer fram till dem.

Har du någonsin hört talas om massdöd bland fåglar där folk ställt ut ris el avocado?
Nä ... tror inte det.
Fåglar, som alla andra vilda djur, äter det de tycker om och vill ha.
Resten ratar de.

Hur tror ni att fåglar ute i vildmarken klarar sig ... där finns ju t.ex flugsvampar o annat onyttigt ... alla andra vilda djur ... går de till dietisten och frågar om råd innan de vågar ta en smakbit!?
Christa
Sökte lite och hittade det här

Att man inte ska ge fåglar för mycket bröd om de inte samtidigt har tillgång till rikligt med vatten är väl ganska känt, hoppas jag. Men nu uppmanas människor att helt sluta mata fåglar med bröd, då brödet inte innehåller någon som helst näring som fåglarna kan ta till sig utan bara fungerar som bukfylla.
http://markattansdjungel.blogspot.com/2008...e-med-bara.html

Men tänk på att inte mata fåglarna med mat som innehåller salt, gammalt mögligt bröd eller bröd med saffran i.
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=692&typ=1

Gossen Ruda
På den ena sidan sägs det att man inte skall mata med mögligt bröd, på den andra att man inte skall mata med bröd alls. Hur skall de ha det? Att bröd bara skulle vara bukfylla låter som kvalificerat skitsnack. Många fåglar äter frön och andra vegetabilier och bröd är gjort på frön från sädesslag.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 28-11-2010, 23:10) *
Fåglar har väl ialla tider matats med gammalt bröd. Skippa oljan!

Franskan fungerar ganska bra som mat åt fåglarna, men den fungerar betydligt bättre om du dränker in den med vegetabilisk olja. Det går även bra att blanda olja och havregryn och låta det stå över natten för att sättas ut som fågelmat nästföljande morgon.

Vänligen

Lars-Åke Janzon
Jourhavande biolog, NRM

Fast vi prövade det där med havregrynen förra vintern eftersom min sambos mamma brukade göra så men fåglarna ratade det helt.
batski
CITAT (netha @ 28-11-2010, 23:27) *
Har du någonsin hört talas om massdöd bland fåglar där folk ställt ut ris el avocado?
Nä ... tror inte det.
Fåglar, som alla andra vilda djur, äter det de tycker om och vill ha.
Resten ratar de.

Jag trodde att det var allmänt känt att man inte ska kasta ris på brudpar just för att fåglar kan äta det och sen sväller det upp i magen och skadar dem. Ris växer inte i vårt klimat så de arterna som utvecklats här saknar ofta kunskap om hur främmande saker kan påverka dem.

Vad gäller avocado har jag fått informationen av en viltrehabiliterings- och höns-expert som förklarade att man aldrig ska ge hönor avocado just för att det kan vara dödligt för fåglar.

CITAT (netha @ 28-11-2010, 23:27) *
Hur tror ni att fåglar ute i vildmarken klarar sig ... där finns ju t.ex flugsvampar o annat onyttigt ... alla andra vilda djur ... går de till dietisten och frågar om råd innan de vågar ta en smakbit!?

Alla klarar sig inte. I råttkolonier t ex finns individer som tjänar som provsmakare just för att inte hela kolonin ska riskera förgiftning. Det är därför som allt råttgift som tillverkas är en långdragen historia för att de inte ska fatta att det är farligt förrän det är för sent.

Igelkottar kan bli riktigt dåliga av att dricka komjölk men det vet inte de om förrän de har gjort det.

CITAT (Gossen Ruda @ 29-11-2010, 08:15) *
På den ena sidan sägs det att man inte skall mata med mögligt bröd, på den andra att man inte skall mata med bröd alls. Hur skall de ha det? Att bröd bara skulle vara bukfylla låter som kvalificerat skitsnack. Många fåglar äter frön och andra vegetabilier och bröd är gjort på frön från sädesslag.

Men just vitt bröd innehåller i stort sett bara stärkelse men inga av de näringsämnen som de får i sig när de äter frön.
*Stintan*
Fåglarna i Sthlms ström matas med överblivet bröd från bagerier vintertid och har så gjorts i åratal. Skulle man göra det om det var farligt för fåglarna? Inte dränker man brödet i olja heller!

När det gäller att mata fåglarna hemmavid så ger man dom väl förhoppningsvis inte bara gammalt bröd utan även något energirikt som nötter och frön. Vill man ge dom fett så bjud på ett paket margarin.
Gossen Ruda
CITAT (batski @ 29-11-2010, 11:32) *
Men just vitt bröd innehåller i stort sett bara stärkelse men inga av de näringsämnen som de får i sig när de äter frön.

Frön innehåller stora mängder stärkelse liksom bröd så jag fattar inte skillnaden.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 29-11-2010, 12:14) *
Frön innehåller stora mängder stärkelse liksom bröd så jag fattar inte skillnaden.

De flesta nötter och frön som man ger till fåglar innehåller runt 50% fett plus att det finns en hel del mineraler i frön och de har ju raffinerats bort i franskbrödet. En del bröd innehåller också socker.

Kolhydraterna i bröd i snabba medan kolhydraterna i frön är långsamma.
sparvuggla
CITAT (Christa @ 28-11-2010, 15:06) *
Jag har lite gammal barkis (långfranska) i frysen och funderade på att lägga ut det skatorna. Frågan är dock om högt GI kan vara skadligt även för fåglar?

Är det bättre om jag dränker in dom i olja?

Ja du kan ge dom bröd, men det finns bättre alternativ. Det är FETT fåglarna behöver och matar du enbart med bröd så minskar deras chanser att överleva vintern om det bir en riktig ryssvinter.
Och absolut inte FÖR gammal bröd med mögel tex.
Om du får matrester över, är det ett mycket bättre alternativ att ge för dom större fåglarna. Det finns redan länk här på forum, men vivara har faktiskt det mesta för fåglar. T.o.m. insekter. Och talgbollar med inbakade insekter mm. Vill du bli poppis bland fåglarna kan du kolla på:

http://www.vivara.se/main_category/id=1/vi...3;gelfoder.html
Gossen Ruda
Har man bekymmer hur man skall mata fåglarna så låt bli att mata. Fåglarna klarar sig utan människans hjälp, de flesta. Matandet påverkar det naturliga urvalet negativt iom att fåglar som är dåligt anpassade klarar sig. Om kolhydraterna är snabba eller långsamma har förmodligen inte ett dyft med saken att göra, där heller, under vintern får fåglarna äta konstant ändå.
batski
CITAT (Gossen Ruda @ 29-11-2010, 12:14) *

Ja frön innehåller en hel del stärkelse, men även protein, mineraler, fett och generellt sett en del näring som inte vitt bröd innehåller.
Christa
CITAT (sparvuggla @ 29-11-2010, 15:36) *
Ja du kan ge dom bröd, men det finns bättre alternativ. Det är FETT fåglarna behöver och matar du enbart med bröd så minskar deras chanser att överleva vintern om det bir en riktig ryssvinter.
Och absolut inte FÖR gammal bröd med mögel tex.
Om du får matrester över, är det ett mycket bättre alternativ att ge för dom större fåglarna. Det finns redan länk här på forum, men vivara har faktiskt det mesta för fåglar. T.o.m. insekter. Och talgbollar med inbakade insekter mm. Vill du bli poppis bland fåglarna kan du kolla på:

http://www.vivara.se/main_category/id=1/vi...3;gelfoder.html

Där fanns mycket att välja på. Har du något du speciellt kan rekommendera?

Såg reklam för något liknande som var i färdiga behållare men nu minns jag inte var.

Vivara har i alla fall en som är speciellt för rödhakar och det var ju bra. Vi hade en lite frusen rödhake här förra vintern och den åt av spillet som ramlade ner från talgbollarna när det andra fåglarna hackade.
Gossen Ruda
CITAT (batski @ 29-11-2010, 16:22) *
Ja frön innehåller en hel del stärkelse, men även protein, mineraler, fett och generellt sett en del näring som inte vitt bröd innehåller.

Vart tar det vägen när man gör bröd? Sen vill jag påpeka en sak när man pratar om fågelmat. Fåglar har en helt annorlunda födointag och förmodligen ämnesomsättning än människor. Att börja prata om GI och LCHF och annat är svammel. En insektsätare som flugsnapparen äter bara insekter och andra smådjur, grönsaker är okända ting. En fink äter bara vegetabilier som frön men även lite insekter. Andra äter bara gräs och örter som duvor. Mesar äter mest frön på vintern men insekter på sommaren. Alla överlever de dock för de är inte så kinkiga. Vad som finns kvar hos oss på vintern är mest fröätare så ge dem det, även om några brödsmulor och ostbitar inte skadar. Lite frukt åt trastarna som stannat kvar. Vad rödhakarna äter vet jag faktiskt inte, de är ju insektsätare men tycks klara sig ändå. Ofta.
andersen
Jag tycker synd om alla pensionärer som matar duvorna med bröd, dom måste handla något annat till fåglarna, brödet gick att få istort sätt gratis som överblivet bröd ifrån butiken.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 29-11-2010, 17:26) *
Vart tar det vägen när man gör bröd? Sen vill jag påpeka en sak när man pratar om fågelmat. Fåglar har en helt annorlunda födointag och förmodligen ämnesomsättning än människor. Att börja prata om GI och LCHF och annat är svammel. En insektsätare som flugsnapparen äter bara insekter och andra smådjur, grönsaker är okända ting. En fink äter bara vegetabilier som frön men även lite insekter. Andra äter bara gräs och örter som duvor. Mesar äter mest frön på vintern men insekter på sommaren. Alla överlever de dock för de är inte så kinkiga. Vad som finns kvar hos oss på vintern är mest fröätare så ge dem det, även om några brödsmulor och ostbitar inte skadar. Lite frukt åt trastarna som stannat kvar. Vad rödhakarna äter vet jag faktiskt inte, de är ju insektsätare men tycks klara sig ändå. Ofta.

Mycket av näringen finns i grodd och skal. När man gör vitt mjöl så är dom delarna borttagna. Dessutom är vitt bröd väldigt lättsmält vilket gör att energin snabbt kommer ut i blodet och inte varar så länge. På människor höjer det insulinet så att kroppen får svårare att använda fett som bränsle. Jag antar att ämnesomsättningen hos fåglar fungerar på samma sätt. Jag vet att det gör det på katter, hundar och hästar i alla fall.
sparvuggla
CITAT (Christa @ 29-11-2010, 17:19) *
Där fanns mycket att välja på. Har du något du speciellt kan rekommendera?

Såg reklam för något liknande som var i färdiga behållare men nu minns jag inte var.

Vivara har i alla fall en som är speciellt för rödhakar och det var ju bra. Vi hade en lite frusen rödhake här förra vintern och den åt av spillet som ramlade ner från talgbollarna när det andra fåglarna hackade.

Maxiblock med nötter och insekter låter smaskens. Vem kan avstå det......? yes.gif

Sen kan du tänka på vad du har för fåglar innan du beställer. Har du koltrast satsa på mat med frukt tex. Det finns få rapporter om rödhake i vinter.
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 29-11-2010, 19:53) *
Mycket av näringen finns i grodd och skal. När man gör vitt mjöl så är dom delarna borttagna. Dessutom är vitt bröd väldigt lättsmält vilket gör att energin snabbt kommer ut i blodet och inte varar så länge. På människor höjer det insulinet så att kroppen får svårare att använda fett som bränsle. Jag antar att ämnesomsättningen hos fåglar fungerar på samma sätt. Jag vet att det gör det på katter, hundar och hästar i alla fall.

Fåglar är i rakt nedstigande led släktingar till dinosaurierna, däggdjuren lämnade det släktträdet åt sitt öde för ca 300 000 000 år sen. Det har hänt en del på området.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 29-11-2010, 19:53) *

Nja det är nog en sanning med modifikation för t.ex. hundar kan inte tillgodogöra sig näringsämnen alls på samma sätt som vi människor. Dom kan inte ens smälta all mat utan vissa saker går rakt igenom och fungerar i stort sett bara som bukfyllnad. Vissa saker är t.o.m. giftiga för djuren. Hundar kan dö av avocado, choklad mm. Katter är rovdjur och skulle nog inte må särskilt bra av att leva på nötter och frön. Det finns en anledning till varför djuren äter det dom gör när dom får välja själva.

Fåglar mår inte dåligt av lite vitt bröd emellanåt men dom behöver annat också.
Gossen Ruda
När det gäller fåglar så är de i stort behov av näring för flygning är ofta extremt krävande. En flyttfågel kan flyga i timmar i sträck och kan under flyttningen miska mycket i vikt, en siffra jag har i huvudet är 30%. Sen kan de äta upp sig på några dagar. Om bröd innehåller mycket lättsmält näring är det nog den perfekta näringen. Blanda inte in människors komplexfyllda jakt på den perfekta maten när det gäller djur och fåglar.
Bettis
Jag har flera rödhakar hos mig brukar hälla lite frö på backen och trampar sönder en talgboll (det gillar dom) lite äpple, smör, russin, havregryn lägger jag också ut, det tar slut men vem som äter vad vet jag inte har bara sett rödhaken äta av talgbollen och frö.
Gossen Ruda
CITAT (Bettis @ 30-11-2010, 10:18) *
Jag har flera rödhakar hos mig brukar hälla lite frö på backen och trampar sönder en talgboll (det gillar dom) lite äpple, smör, russin, havregryn lägger jag också ut, det tar slut men vem som äter vad vet jag inte har bara sett rödhaken äta av talgbollen och frö.

Det är lite märkligt att en insektsätare som rödhaken klarar av att övervintra i vårt vinterklimat men det går. Förmodligen är det en del som inte klarar det.
Anma
Tror ni det funkar att mata änder med hundmat? Alltså hårda bitar. De stackarna får bara bröd, tänkte att det kanske är mer näring i hundmaten?
Bengalow
Nej, änder lever av vegetabilisk föda. Hundmat innehåller proteiner av kött. Ungefär som att mata kor med lammrester - vilket orsakade "galna-ko-sjukan". (D.v.s. scrapie infekterat kött) Eller att mata kycklingar med fiskfoder - pyha vad det smakade illa en tid!
Änder/fåglar har en näringsupptagning som inte är en allätares......så ge fan i det!! I o.f.s. tror jag inte dom äter det, men ändå...!
Gossen Ruda
Det beror nog lite på vad det är för änder. Gräsänder lever mest av vegetabilier, som ungar dock mest av smådjur, men knipor, storskrak och liknande är till 100% rovdjur.
malcolm
Är inte hela denna tråd lite vansinnig, skall vi nu pracka på fåglarna vår sjuka inställning till mat också...?
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 30-11-2010, 18:02) *
Är inte hela denna tråd lite vansinnig, skall vi nu pracka på fåglarna vår sjuka inställning till mat också...?

Lyckligtvis är internet-anslutningen låg bland våra fåglar. biggrin.gif
Lokan
rotfl.gif
Anma
Ja, frågar man inget får man inget veta!
Jag brukar inte mata änder, men när de nu börjar följa efter en fast man har hundarna med sig antar jag att de är extra hungriga. Detta beteende började de med i samband med att snön kom.
Då blir det bara bröd till änderna då. smile.gif
Christa
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 09:45) *
Nja det är nog en sanning med modifikation för t.ex. hundar kan inte tillgodogöra sig näringsämnen alls på samma sätt som vi människor. Dom kan inte ens smälta all mat utan vissa saker går rakt igenom och fungerar i stort sett bara som bukfyllnad. Vissa saker är t.o.m. giftiga för djuren. Hundar kan dö av avocado, choklad mm. Katter är rovdjur och skulle nog inte må särskilt bra av att leva på nötter och frön. Det finns en anledning till varför djuren äter det dom gör när dom får välja själva.

Fåglar mår inte dåligt av lite vitt bröd emellanåt men dom behöver annat också.

Jag menade inte hela deras matsmältning utan det som sker med hjälp av insulin. Jag vet både katter och hundar som har fått diabetes.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 30-11-2010, 19:22) *
Jag menade inte hela deras matsmältning utan det som sker med hjälp av insulin. Jag vet både katter och hundar som har fått diabetes.

Ja jag vet det också och de hundar jag känner till har inte utfordrats med ett för hunden lämpligt foder utan "skämts bort" med en massa onödiga kolhydrater vilket gjort dom feta och eländiga.
amaira
CITAT (Anma @ 30-11-2010, 19:21) *

000.gif Precis. Och så finns det inga dumma frågor utan bara dumma svar. smile.gif

Näringslära är verkligen ingen sjuk inställning till mat. Och allt går att diskutera. Vad vi sätter i oss är viktigt. Hur vi matar våra husdjur är viktigt. Att vi önskar våra vilda vänner det bästa behöver inte vara hysteriskt.
Även om det finns folk som tänker och handlar tokigt när det gäller föda (egen och andras) på många olika vis .(och just därför är väl tråden bra?)

Jag läste för en tid sedan, att Stockholms kråkor (tror jag det var), var i usel kondition, därför att deras föda bestod av rester efter människors skräpmat (folk spiller glass, godis, snabbmat, osv). Många skator jag sett "i stan" har jag tyckt synd om, för att de är skabbiga och skitiga. Skator som är så vackra.

Så frågan vad vi ska mata våra vilda vänner fåglarna med, är verkligen inte dum. smile.gif
Christa
Många kråkungar i stora städer har drabbats av en utvecklingsstörning som enligt experter beror på att de har matats med skräpmat.
Djurräddarna har börjat kalla fåglarna för "McDonalds-fåglar" eftersom de har fötts upp med skräpmat. Fågelhonorna har matat ungarna med hamburgarrester och pommes frites som det är lätt att hitta på gatorna, i soptunnor eller på uteserveringar.
http://www.hbl.fi/text/inrikes/2010/6/16/w48354.php
batski
CITAT (Anma @ 30-11-2010, 19:21) *
Jag brukar inte mata änder, men när de nu börjar följa efter en fast man har hundarna med sig antar jag att de är extra hungriga. Detta beteende började de med i samband med att snön kom.
Då blir det bara bröd till änderna då. smile.gif

Jag tror man kan ge dem havre och sånt.
AndersKbg
CITAT (Anma @ 30-11-2010, 14:14) *
Tror ni det funkar att mata änder med hundmat? Alltså hårda bitar. De stackarna får bara bröd, tänkte att det kanske är mer näring i hundmaten?

Du har en poäng där. Fåglar ska inte ha bröd.
Det finns massor med fåglar som kvävs till döds vintertid för att folk matar dem med bröd. Det finns inget i bröd som är nyttigt för fåglar. Brödet fastnar i krävan (strupen) på fåglarna och det leder till en långsam död för den. Ni har säkert sett gräsänder som är framtunga med en stor klump under halsen. Sluta tänk att den är mätt, den är nämligen nära döden.
Snacket om att "fåglar äter vad de behöver och ratar resten" är rent skitsnack och inget annat. De äter vad de tycker är gott, oavsett om det är nyttigt eller ej, precis som människan gör.
Ta hellre något annat och mata dem med, korv skuren i småbitar eller kort sagt vad som helst utom bröd!

Som svar på frågan ang hundmat så är det definitivt bättre än bröd.
netha
CITAT (AndersKbg @ 04-12-2010, 23:47) *
Du har en poäng där. Fåglar ska inte ha bröd.
Det finns massor med fåglar som kvävs till döds vintertid för att folk matar dem med bröd. Det finns inget i bröd som är nyttigt för fåglar. Brödet fastnar i krävan (strupen) på fåglarna och det leder till en långsam död för den. Ni har säkert sett gräsänder som är framtunga med en stor klump under halsen. Sluta tänk att den är mätt, den är nämligen nära döden.
Snacket om att "fåglar äter vad de behöver och ratar resten" är rent skitsnack och inget annat. De äter vad de tycker är gott, oavsett om det är nyttigt eller ej, precis som människan gör.
Ta hellre något annat och mata dem med, korv skuren i småbitar eller kort sagt vad som helst utom bröd!

Som svar på frågan ang hundmat så är det definitivt bättre än bröd.

Skitsnack! Fåglar dör inte av bröd ... de äter... lever och mår gott.
AndersKbg
CITAT (netha @ 05-12-2010, 00:13) *
Skitsnack! Fåglar dör inte av bröd ... de äter... lever och mår gott.

Nej, där har du väldigt fel.
Jag ger mig aldrig på den punkten. Det är du och andra som inte begriper bättre som matar ihjäl fåglar.
Fortsätt med det om du vill. Fåglar mår inte gott av bröd! Ge dem annat istället.

Jag tror mig veta att jag har större erfarenhet än du i detta fallet.
netha
CITAT (AndersKbg @ 05-12-2010, 00:19) *
Nej, där har du väldigt fel.
Jag ger mig aldrig på den punkten. Det är du och andra som inte begriper bättre som matar ihjäl fåglar.
Fortsätt med det om du vill. Fåglar mår inte gott av bröd! Ge dem annat istället.

Jag tror mig veta att jag har större erfarenhet än du i detta fallet.

Säger du. smile.gif
AndersKbg
CITAT (netha @ 05-12-2010, 00:29) *
Säger du. smile.gif

Mmm, jag vågar lova. Jag söker för fullt efter ett speciellt inlägg på ett annat forum som förklarar mer ingående.

Edit;...som jag inte hittar.

Men jag kan fylla på med detta: Små fåglar som äter bröd, fyller magen med något som inte ger dem någon näring. De äter inte tillräckligt och kan dö av undernäring för att magen redan är full med bröd.
Hur vuxna fåglar far illa av bröd skrev jag tidigare.

Avocado har tagits upp i tråden. Det finns en massa sorter men det är bara en sort som är giftig för fåglar. Eftersom man inte kan hålla reda på vilken sort man köper så ska man avstå helt från att mata fåglar med det.

Salt är bra men det ska vara normalt saltat. Fåglar dricker inte lika mycket som människan och har svårt att göra sig av med överskott av salt så det lagras i kroppen istället. Stekflott är alltså inte det lämpligaste att göra vinterfoder av, använd hellre kokosfett. Salt finns även i de flesta frösorterna och den mängden räcker till fåglar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon