Full version: MOZARTKULOR
zissi
Hr kommer ntligen receptet p mozartkulor. Tror det var Rebecca som frgade efter det i ngon jultrd.

250 g kylskpskall mandelmassa
125 g kylskpskall nougat
150 g mrk choklad (grna 70%)
50 g vit choklad (dekor)

- Skiva mandelmassan i tunna skivor.
- Skr nougaten i sm kuber och rulla till bollar.
- Lgg en nougatkula p varje skiva mandelmassa och sl in som ett paket. Rulla till en boll.
- Smlt den mrka chokladen i vattenbad. Lgg en kula i taget i den smlta chokladen. Bolla kulan mellan tv gafflar s verfldig choklad rinner bort. Lgg p en plt med bakpltspapper och stll svalt.
- Smlt den vita chokladen och hll i en pappersstrut (t.ex. smrpapper el. bakpltspapper) med litet hl i. Se till s kulorna ligger ttt p plten. Fr struten med stora, ganska snabba, svepande rrelser ver plten s kulorna till slut fr vita streck som dekoration.

Jag tycker om att ha s tunna skivor av mandelmassan som mjligt. Tar bort ev. verfldig mandelmassa efter jag slagit in nougatkulan i skivan. Storleken p nougatkuberna har jag fr mig var som sm sockerbitar. Allt gres ju efter smak. Just den vita chokladen piffar till dessa kulor lite extra. Kan str kakaopulver p om man vill i stllet. Man kan anvnda sig av en mngd olika smaksttningar till detta godis ocks. Vi har fastnat fr det hr enkla men goda receptet.

Lycka till kompiskram.gif
[attachment=56580:jul__09_...rminskad.JPG]
Suz
Mums!!
Det dr mste jag prova!!
Peztis
Lter gott! Brukar gra dem ocks men utan den vita chokladen d det inte gr hem hos alla i hushllet. biggrin.gif

Fick tips frn en konditor p tv om hur man kan gra fr att det inte ska bli fr mycket choklad p varje kula s att det blir en "fot":
Smlt chokladen och ta sedan en klick i handflatan (man kan ju ha latex- eller vinylhandskar om man r lite knslig fr vrme) och rulla sedan bollen mellan hnderna.
malcolm
Detta recept mste testas men jag kommer nog att blanda i lite arrakextrakt i marsipanen. MUMS! :-9
Iren
S gott detta sg ut d!!! Inte bra fr min karaktr dock....
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon