250 g kylskåpskall mandelmassa
125 g kylskåpskall nougat
150 g mörk choklad (gärna 70%)
50 g vit choklad (dekor)
- Skiva mandelmassan i tunna skivor.
- Skär nougaten i små kuber och rulla till bollar.
- Lägg en nougatkula på varje skiva mandelmassa och slå in som ett paket. Rulla till en boll.
- Smält den mörka chokladen i vattenbad. Lägg en kula i taget i den smälta chokladen. Bolla kulan mellan två gafflar så överflödig choklad rinner bort. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och ställ svalt.
- Smält den vita chokladen och häll i en pappersstrut (t.ex. smörpapper el. bakplåtspapper) med litet hål i. Se till så kulorna ligger tätt på plåten. För struten med stora, ganska snabba, svepande rörelser över plåten så kulorna till slut får vita streck som dekoration.
Jag tycker om att ha så tunna skivor av mandelmassan som möjligt. Tar bort ev. överflödig mandelmassa efter jag slagit in nougatkulan i skivan. Storleken på nougatkuberna har jag för mig var som små sockerbitar. Allt göres ju efter smak. Just den vita chokladen piffar till dessa kulor lite extra. Kan strö kakaopulver på om man vill i stället. Man kan använda sig av en mängd olika smaksättningar till detta godis också. Vi har fastnat för det här enkla men goda receptet.
Lycka till

[attachment=56580:jul__09_...rminskad.JPG]