Full version: Vindruvor
Iren
En snabb fråga - Beskär mina vindruvor nu, kan man ta och sätta sticklingarna nu direkt eller är det bättre att vänta till våren med sticklingarna... någon som vet? Tänkte på Vitis vini Boskoops Glory. Sätter i såjord i hög kruka med plastpåse på. Vad tror ni???
RibesRubusVitis
Vänta tre månader, början av mars blir lagom annars räcker inte ljuset till när de nya plantorna börjar få blad. Under tiden kan du förvara det avklippta i kylen; stoppa in bitarna i en fuktig tidning som läggs i en plastpåse. Du kan också gräva ner dem i jorden utomhus. Har du inte beskurit än, kan du med fördel vänta ytterligare någon månad.
Iren
OK! Tack för det då vet jag. Men dom ruttnar inte då... är det kylan som stoppar det?
RibesRubusVitis
Förvedade sticklingar ruttnar inte i kylskåp. Pappersomslaget ska bara vara lätt fuktat, annars kan det möjligen komma lite mögel, men möglet brukar inte skada sticklingarna. (Borsta i så fall av med en kasserad tandborste under rinnande vatten.)
Jag gör detta varje år för att få fler vinrankor av lite ovanligare sorter. Klipper vid nyår, paketerar och lagrar. Sedan packar jag upp i början av mars. Det har hänt att jag glömt ett paket till oktober; då har sticklingarna redan börjat gro med flera centimeter långa rankor och små rötter trots kylan. Just nu ligger ett paket (Nordica) kvar sedan elva månader. Eftersom jag redan har för många blev det inte plats på kolonin, men det ska bli ett kul experiment framåt våren: lever de ännu?
Iren
Så bra - då vet jag! Tack för snabbt svar tummenupp.gif
Scout
Måste bara fråga:
Om man sätter en stickling som ni pratar om. Hur många år tar det innan man får någon skörd av vindruvor?

De små taniga dyra plantor man brukar kunna köpa på t.ex. Plantagen ser ju inte ut som mycket mer än sticklingar heller. Hur lång tid kan det ta innan man kan skörda vindruvor från en sån planta? går det mycket fortare än sticklingar?

Har en odlingslott och det vore ju fantastikt roligt med egna vindruvor. Men tar det många år så känns det ju inte värt det.
RibesRubusVitis
3-4 år är realistiskt, dvs man bör inte bli besviken om det dröjer så länge. Det KAN komma druvklasar redan efter ett år, men då bör de helst klippas bort så rot- och stamtillväxten gynnas och skörden blir större på längre sikt. Plantskolornas "små taniga dyra plantor" (jag håller med) ser ut att vara ettåriga sticklingar men har ibland redan någon liten druvklase. Det är ju spännande och som kund har man inte hjärta att ta bort dem. Alla yrkesodlare klipper bort klasarna de första åren.
Scout
CITAT (RibesRubusVitis @ 29-11-2010, 16:00) *
3-4 år är realistiskt, dvs man bör inte bli besviken om det dröjer så länge. Det KAN komma druvklasar redan efter ett år, men då bör de helst klippas bort så rot- och stamtillväxten gynnas och skörden blir större på längre sikt. Plantskolornas "små taniga dyra plantor" (jag håller med) ser ut att vara ettåriga sticklingar men har ibland redan någon liten druvklase. Det är ju spännande och som kund har man inte hjärta att ta bort dem. Alla yrkesodlare klipper bort klasarna de första åren.
Det var länge, då får vinodling vänta tills jag skaffat ett hus med trädgård någon gång i framtiden. Odlingslotten är ju bara till hyres, så där känns det fel att sätta så långsiktiga planteringar som dessutom kanske kan bli svåra att ta med sig när man flyttar.
Tack för info.
Alexander-VG-zon3
köper man en planta bruka den ge skörd nästa år efter plantering om den trivs. jag har aldrig sålt ett-årssticklingar av vindruva utan välrotade plantor som inte varit små eller taniga i svarta höga plastkrukor (sedan taniga och taniga det är inga rejäla plantor så, dom är ju tunna i stammen men är det bra kvalité ska de ha sidoskot) , jag vet dock inte hur plantagen säljer.

så vill du få skörd snabbt skulle jag nog hellre föreslå att du köper en planta (gå till en plantskola/kedja du tycker har bra kvalité).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon