|
Hej! Ena sonen och sonhustrun är vegetarianer och förra julen gjorde jag bland annat sill (utan sill) på aubergine. Jag tyckte inte den vart så bra. Har någon här ett gott, beprövat recept på sill??
Julskinka hittade jag på Goodstore här i Sthlm, någon som provat den?
Färs och korv har jag hittat ett veg.märke som är jättegott. Det är just ett gott recept på sill jag är ute efter..
Whiskuchi
29-11-2010, 18:15
Jag har använt Bitar istället för kyckling istället för aubergine. Finns på Willys och Hemköp.
CITAT (Whiskuchi @ 29-11-2010, 18:15)  Jag har använt Bitar istället för kyckling istället för aubergine. Finns på Willys och Hemköp. Är inte det qorn? Dessvärre gillar ingen av oss quorn...
Här är ett par länkar till en en del julrecept. Mina favoriter från första länken är: "Johanssons frestelse" (nej jag har inte skrivit fel  ), rödbetssallad, veg-senapssill (fast det kan man iofs köpa på Goodstore), apelsinris, finsk morotslåda och mjuk pepparkaka. Jag brukar även göra långkål, grillad tzay (finns på Goodstore), falafel och ris a la malta. JulreceptJulrecept & julbordCITAT (Suz @ 29-11-2010, 18:30)  Är inte det qorn? Dessvärre gillar ingen av oss quorn... Nej, det är nog Veggo's "Istället för kyckling".
Whiskuchi
30-11-2010, 08:28
CITAT (batski @ 29-11-2010, 21:10)  Nej, det är nog Veggo's "Istället för kyckling". Det stämmer bra. Jag tål inte ägg så jag kan inte äta Quorn, Veggos bitar däremot är äggfria (och annorlunda i smaken)
ingrids
30-11-2010, 08:45
Det finns inlagd aubergine i tomatsås på "invandrarhyllorna" (önskar att jag hade ett bättre ord) som är jättegod och funkar bra som sillalternativ. Sen finns ju tångkaviar ifall dina vegetarianer äter ägghalvor med majonäs och "kaviar". Man behöver ju inte göra allts själv när det finns burkar ...
CITAT (ingrids @ 30-11-2010, 08:45)  Det finns inlagd aubergine i tomatsås på "invandrarhyllorna" (önskar att jag hade ett bättre ord) som är jättegod och funkar bra som sillalternativ. Sen finns ju tångkaviar ifall dina vegetarianer äter ägghalvor med majonäs och "kaviar". Man behöver ju inte göra allts själv när det finns burkar ... Tångkaviar är gott  Jag brukar äta den på avocado-halvor med veg-majonnäs och en kvist dill.
malcolm
30-11-2010, 14:25
Måste den vegetariska maten promp likna den traditionella då?
Tack för alla era svar!! Malcolm, nä det behöver den inte alls! Det är nog bara jag som tycker att det ser trevligt ut bara
Men sen får man ju inte glömma långkålen - enligt min mening det viktigaste på julbordet oavsett, man är vegetarian eller ej!
CITAT (EKLO @ 30-11-2010, 19:21)  Men sen får man ju inte glömma långkålen - enligt min mening det viktigaste på julbordet oavsett, man är vegetarian eller ej! Håller HELT med dig! Men här blir ingen kål i någon form för killarna är allergiska mot det. Gud vad jag saknar kål.....brysselkål....vitkål....långkål....all kål!!
CITAT (Suz @ 30-11-2010, 19:28)  Håller HELT med dig! Men här blir ingen kål i någon form för killarna är allergiska mot det. Gud vad jag saknar kål.....brysselkål....vitkål....långkål....all kål!! Usch vilket elände - men en liten skål åt dig själv kan du väl ändå få?
Mmmmm .... Med RIKTIG grädde, salt, vitpeppar och sirap ....
Förresten EKLO, läste nån recension av en ny vegetarisk julmatskokbok ! Kommer inte ihåg vad den hette riktigt, tyvärr, men det var nåt med kall/frostig jul och ljum sommar eller nåt sånt ... Den verkade ganska okej iaf !
smuleborg
30-11-2010, 20:26
Snurrekål, långkål och rödkål. Jaha, allergi mot kål.
Rödbetssallad. Kanongott. Jag tycker varianten på rödbetor/äpplen/lök/potatis/saltgurka/vinegrette är godast.
Det går att göra vegetarisk korv (svamp kan vara en av basen).
Vegetariska köttbullar går ju också att fixa.
Jansons utan ansjovis; Jag skulle här ersätta med antingen "julkryddad" äggplanta eller (jul)marinerad mozzarella.
Äkta vegetarianer eller kan ägg och mjölkprodukter ingå?
Om ägg kan ingå, finns massor att göra!
Tack snälla ni!
Jag har en massa bra recept (som vi prövat andra jular) på allt utom just sill. Och så undrade jag över skinkan...
Nix pix, det kommer inte en liten kålbit innanför dörren. Förra julen fick vi sitta på akuten med stora killen innan vi begrep att det var kål i dekorationen svärmor hade gjort så fint runt skinkan. Dessvärre behöver de inte ens äta den...det räcker med att vara i samma rum.
Äldste killen har en del "skumma" allergier...det finns säkerligen någon förklaring. Han tål absolut inte smultron men däremot fungerar jordgubbar jättebra..... Kan (eller kunde innan han blev vegetarian) ära räkor men kan inte vara i samma rum som kräftor eller andra skaldjur. Med mera med mera....
CITAT (EKLO @ 30-11-2010, 19:21)  Men sen får man ju inte glömma långkålen - enligt min mening det viktigaste på julbordet oavsett, man är vegetarian eller ej! Håller med! Lånkål är mums  CITAT (Suz @ 30-11-2010, 19:28)  Håller HELT med dig! Men här blir ingen kål i någon form för killarna är allergiska mot det. Gud vad jag saknar kål.....brysselkål....vitkål....långkål....all kål!! Vad synd! Men varför inte laga lite till dig själv isf? CITAT (Suz @ 30-11-2010, 21:28)  Nix pix, det kommer inte en liten kålbit innanför dörren. Förra julen fick vi sitta på akuten med stora killen innan vi begrep att det var kål i dekorationen svärmor hade gjort så fint runt skinkan. Dessvärre behöver de inte ens äta den...det räcker med att vara i samma rum. Shit vad läskigt!
Den finska kålrotslådan har vi varje jul - passar alla och är jättegod till skinka! Och behändig då den kan göras långt i förväg och frysas in. Man behöver inte använda matberedare som i receptet; går bra att mosa och blanda för hand!
Finsk kålrotslåda ( 5-6 port ) Recept ifrån: www.ninasmat.se
-------------------------------------------------------------------------------- Ingredienser:
1 ½ kg kålrötter ½ l vatten ½ tsk salt 3 dl gräddmjölk ½ dl ströbröd 2 ägg ½ dl sirap muskotnöt ingefära pomeransskal
Gör så här:
Skala kålrötterna och skär i bitar. Koka dem i saltat vatten cirka 30 minuter, så dom blir mjuka. Häll av vattnet och lägg kålrötterna i en matbredare och tillsätt övriga ingredienser och mixa till en slät massa. Lägg massan i en smord, gärna bröad form och grädda rätten i 175 grader i två timmar. Denna smet räcker till 4 stycken små formar (folieformar 5 dl)
CITAT (ingrids @ 30-11-2010, 08:45)  Det finns inlagd aubergine i tomatsås på "invandrarhyllorna" (önskar att jag hade ett bättre ord) Man kan säga Orientbutiker. Det är ett trevligare namn! Eller orienthyllorna om du menar dem som finns i vanliga affärer.
CITAT (malcolm @ 30-11-2010, 14:25)  Måste den vegetariska maten prompt likna den traditionella då? Jag tycker inte heller att den vegetariska julmaten behöver likna kött- och fiskprodukter. De kan stå för sig själva. Substitut är inte så lyckat, då det finns fantastiska original. T.ex. rödkål på gammalt vis är en ypperlig veggorätt. Finns på glasburk också, om man inte orkar stå och laga. Den var riktigt god när jag köpte sist. Finska morots- och kålrotslådor (typ gratänger) är fina riktiga veggo-julrätter. Traditionellt innehåller de mjölkprodukter, men de kan ju lätt ersättas. Googla på morotslåda och kålrotslåda så får du många recept. T.ex. Kålrotslåda: http://www.ica.se/recept?recipeid=5332 En annan, utan ägg: http://www.tasteline.com/Recept/Finsk_kalrotslada Morotslåda: http://www.tasteline.com/recept/Finsk_MorotsladaIstället för ägg kan man ta sojagrädde (för både ägg och grädde). Det binder. Och TITTA: Här är det 30 varmrätter och 19 godissorter, allt veganskt. Himmelrike!!! <3 http://vegania.net/jul.html Seitan är ett veteprotein som finns på välsorterade hälsokostbutiker. Här en massa seitan-recept: http://www.oxon.se/seitan/recipe.htmlVindolmar i konservburk är himmelskt goda, det är rullade vinblad fyllda med kryddigt klibbigt ris. Finns i orientbutiker. Jag kan tömma en hel burk kall när som helst!
malcolm
09-12-2010, 22:20
CITAT (RitRat @ 09-12-2010, 22:10)  Finska morots- och kålrotslådor (typ gratänger) är fina riktiga veggo-julrätter. Traditionellt innehåller de mjölkprodukter, men de kan ju lätt ersättas. MUMS! och det finns på bordet varje jul eftersom jag och resten av familjen härstammar från Finland!
Piccante
09-12-2010, 23:16
rödbetsallad med pepparrot, svampomelett och pajer är bra vegetarisk mat till jul.
Här ett inslag från Bygdsiljum, en liten by väster om Skellefteå i Västerbotten: (I texten står det Bjurholm, men det är fel) Veganskt julbord: http://blogg.vk.se/julbloggen/ Länken kommer förmodligen inte att fungera särskilt länge. Vet inte hur länge. Till Bygdsiljums veganska julbord vallfärdar folk från 10 mils radie, alltså såna som är nyfikna på veganmat. Det blir andra gången i år som jag äter julbord där. Fantastiskt! De finns här: http://westmanscafe.se/
Här kommer lite inspiration  Eller kanske inte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|