Ewa L
Har sökt och sökt i detta underbara forum och fått svar på en del av mina frågor. Är nämligen urusel på detta med fröer, men tänkte satsa ordentligt detta år istället för att göra lite halvhjärtat och misslyckas, som brukar vara fallet.

Har alltså sått i mini-växthus med undervärme (f.n. Petunia, Pelargon, Nejlika och Lobelia). Har extraljus över.
Bredvid står ett tomt växthus och väntar på att ta över — alltså ljus och fukt, men ingen värme.
Groddarna är i dagsläget ca 2 cm och har bara hjärtblad, så det är inte dags för omskolning ännu, men:

Är det dags att flytta över dem till det ouppvärmda — men upplysta — växthuset? unsure.gif wacko.gif

Har många fler frön på kö + att jag vill göra rätt.
Helen i Piteå Zon 5
Jag sätter alltid mina groddar som kommit upp direkt under växtbelysning, det blir dessutom lite svalare, då "sticker" dom inte iväg upp i höjden heller. Lycka till! /Helen
kerstin z5-6
ouppvärmda -menar du att det kan bli frostknäppar där ?? I så fall dröjer det länge innan du kan sätta ut ...
Ewa L
Med ouppvärmt menar jag rumstemperatur, dock lite lägre pga att det är på min i övrigt ouppvärmda övervåning (ca 10--15 C°). Har totalt 3 mini-växthus, ett alltså med värme. Där är mina bebisar än så länge och de skall vidare till nästa som står precis bredvid. Full belysning på alltihop. Hoppas det var bättre uttryckt, så jag får veta hur jag skall gå vidare. Är så orolig för de små! wub.gif

Nyttjar hela köket tongue.gif på övervåningen med början i år! Diskbänken har överskåp (så ovanligt!) och där inunder har jag placerat en 36W-are enligt vad jag läst mig till. Dessutom 3 st 20 W-are lågenergilampor i arbetsarmatur. Skall konkurrera med dig Kerstin om att bli "frö-drottning" rolleyes.gif biggrin.gif laugh.gif .
Nej, skämt åsido, men det är en superbra plats som annars är oanvänd.
kerstin z5-6
Då har du ett paradis för perenner och andra småplant !!-Kör på
Roligt vi är fler som gillar detta smile.gif
De kommer att trivas såå mycket bättre i + 10-15
Ewa L
Med en idiots envishet: Är det alltså dags att flytta dem från det varma till det kalla växthuset (samma ljus) redan nu?
De är alltså ca 2 cm och har bara hjärtblad. Ber om ursäkt (f'låt, f'låt, f'låt) om jag är tjatig, men det var det som var frågan, och jag tycker inte att jag fått svar på det.

Omskolning förstår jag får alltså vänta.
Betty
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 05-02-2004, 09:10)
Jag sätter alltid mina groddar som kommit upp direkt under växtbelysning, det blir dessutom lite svalare, då "sticker" dom inte iväg upp i höjden heller. Lycka till! /Helen

Det är dax nu! biggrin.gif Med envishet kan man komma långt... rolleyes.gif
Ewa L
Tack för ert oändliga (?) tålamod. Är visserligen inte helt novis på frö-sådder, men har aldrig lyckats speciellt bra. Men det skall bli ändring på det nu.

Som sagt: tack!!! wub.gif
kerstin z5-6
JA! varmt tills de kommit opp svalt sen -OCH tänk på att inte övervattna ,lätt gjort när man är mån om de små men inte bra smile.gif
Ewa L
Övervattna, ja! Det hade jag tydligen inte gjort, bara duschat fint med blomspruta. 1/3-del av de dubbla Petuniorna hade torkat i morse trots att de står i fuktig miljö i mini-växthus.

Tung suck, det verkar inte så lätt det här. sad.gif blink.gif unsure.gif
kerstin z5-6
blink.gif wacko.gif laugh.gif händer här ibland med ... men det sitter i fingrarna efter ett tag ..-sommarblommor är jag urdålig på att klara smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon