ingelsgarden1
Hej!
Önskar förslag på häckplantor!
Vi behöver plantera en häck men det är bara grus där vi vill sätta den, den bör vara snabbväxande.
Den ska fungera som lä och snöhinder, fins det någen som trivs i ren sand / sandjord.
Jan Lindgren
Hej!
Prova med silverbuskar och havtorn.
MVH
Jan Lindgren
Aqvakul
CITAT (Jan Lindgren @ 29-11-2010, 21:27) *
Hej!
Prova med silverbuskar och havtorn.
MVH
Jan Lindgren

Båda är mycket lämpliga.. Vresros och sibirisk ärtbuske klarar också magert och torr bra. Men vill man ha lite höjd så rekommenderar jag också silverbuske...
ingrids
Håller med, men vill också passa på att puffa för den smalbladiga silverbusken, Elaeagnus angustifolia, som jag tycker är finast. Jag har också sett "snyggvariant" av havtorn i en park men glömt vad den heter. Den växte lite mer som ett kroktigt träd än en buske.
ingelsgarden1
Hej och tack!
jag trodde inte att det fanns någen buske som trivs i sandjord, där vi tänkt plantera växer bara hassel.
Bassam
Hej

Om problem lägger bara på sand jord , du kan förbättra jord om du blanda din jord med kompost eller naturliga gödsel som kogödsel.
H:Bassam
Jan Lindgren
Hej!
Skälet till att havtorn och silverbuskar är lämpliga är att de lever i symbios med kvävebindande bakterier. En annan fördel är att de har ätliga bär.
MVH
Jan Lindgren
Orkidétjuven
Vresros är invasiv art och bör inte planteras!

Varför inte använda hassel om det redan finns där?
ingelsgarden1
Hej
jag får tacka för tipsen
Huggorm
Rökbuske, Cotinus obovatus trivs i sandig och torr jord. Vet inte hur den funkar som klippt häck dock, men som mera friväxande borde den funka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon