kerstin z5-6
Till den första frösådden om ni inte redan gjort det smile.gif som jag
Ly blomma.gif cka till i vår med alla era önskningar om grodd!
Peztis
Tack Kerstin! Och detsamma, så klart!

Tänk om man skulle ta och införskaffa lite jord och sätta ut lite höstsådder! Eller vintersådder, snarare! Fast det är ju inte direkt bråttom med det... Men fingrarna kliar och det känns ju alltid skönt när man är på gång igen!!!
BigDaddy
Usch. Jag lider bara av kylan än så länge. Känns väldigt avlägset hos mig med frösådder nu, dessvärre.
Jag avskyr kyla.
Usch vad bitter jag är. Lika varje vinter. Kanske dags att verkligen börja fundera på annat land.
Kul med lite uppiggande trådar iaf. Tack! smile.gif
Iren
Ja nog var det trist med så tidig vinter, men jag tycker det är ett positivt sätt att se på det med att planera för sådd mm. Det håller en vid bättre humör och om ca 3 veckor så vänder det... Som någon sa "Kommer vintern en mån tidigare så kanske den tar slut en mån tid..." Tills dess får man njuta av frökataloger o även Å Truedssons tomatklubb rolleyes.gif den har mer än bara tomatfröer.
Margith
Jag väntar och längtar efter våren. Vinter avskyr jag. Att få gå i ide som björnarna tycker jag är en kanonidé.
Men visst är det lite trösterikt att tänka att det faktiskt är mindre än en månad kvar innan det vänder.
Att det sen ändå är minst 3 månader kvar med drivor av snö och/eller under -30 grader... då har det ju i alla fall vänt mot vår tummenupp.gif

Självklart har de första frösådderna börjat spira här, hur skulle jag annars överleva? laugh.gif
blomkronan
Jag njuter faktiskt lite av husvärmen biggrin.gif. Förra året var jag så deprimerad över att vintern kom -cry-.gif
I år har jag sagt till mig själv att jag ska njuta... även av denna tid och det hjälpte, jag mår mycket bättre i år.

Äntligen har min familj gett med sig... yahoo.gif (har odlat i vår mörka tvättstuga tidigare år) Den sista veckan har jag byggt upp hyllor vid fönstren i vardagsrummet, det blev sååå bra, nu har jag fått massor med plats till mina sådder i vår och I dag satte jag mina första sådder, av paprika och chili biggrin.gif.

Jag måste få visa er biggrin.gif Hyllorna hitta jag i somras på fyndhörnan på IKEA, glashyllor, ljuset släpps igenom tummenupp.gif
[attachment=56689:odlingsh_rnan.JPG]
[attachment=56690:hylla.JPG]

Nu är jag redo... för vårens sådder och det ska bli så kul biggrin.gif
Maggan H
Läckert Mari! Och jättekul att SE krukorna, då börjar det klia riktigt i fingrarna!

Har bara två sådder på G och de står på värmegolvet i badrummet; Tacca, vit och brun, tredje gången gillt. Dessvärre måste jag ha en handduk över för att maxa värmen till 30 grader så det kommer inget ljus till, hoppas NÅGON liten gror i af....

Kerstin o Margith, vad har ni sått?
Frida Sandman
Ser mig fortfarande som novis inom frösådd, och undrar vad ni andra sår så tidigt? Jag funderar på att så en paprika eller två så den hinner få frukt till sommaren, denna sommar blev jag nämligen utan. Tomat och gurka köper jag bara en av varje av, som andra drivit fram. Men älskar paprika och vill ha många.

I början av mars brukar jag så Blomman för dagen eller Månvinda, de tar också lite tid på sig. Jag gillar mest att dra upp sommarblommor, och Blåsalvian är enkel att odla och blommar villigt. När det gäller Ipomoea-släktet så är de dessutom snuskigt dyra att köpa som färdiga plantor, så det lönar sig att dra upp egna.

Har ni andra tips på vad ni sår?
kerstin z5-6
Perenner som behöver en kylperiod på 8-12 v först innan de gror är eg de enda som MÅSTE sås tidigt dvs jan o framåt:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon