Full version: Nya Rosenbladet
Kajsa
Rosenbladet från Svenska Rosensällskapet kom idag, har ännu bara läst lite här och där men fastnade i en artikel om täckning av klätterrosor från Rosenlunds rosarium, letade på nätet och ser att det ligger vid Vättern/Jönköpings kommun. Man täcker in metervis med rosor med juteväv, det ser ut som långa paket på bilderna, snörar runt och dom anser att det gör skillnad, väven tas bort i slutet av april. Man har provat täcka med grenar från granar men det fungerade inte så bra.
Dock förra vintern frös en del i alla fall under täckningen i rosariet, samma erfarenhet här, min Trier dog till och med. Normala år gör det dock stor skillnad med väv.
I år har jag snurrat in Alchymist i vinterväv ( blommade inte i sommar, frös i botten förra vintern )

Snurrade även in rosen Emelie ny i vår, där jag hade Trier.
Så ut och täck älsklingsrosorna ! I natt hade vi - 15 grader.
Annars har jag snurrat in några tidiga klematis grupp 2, dom klarar min trädgård med ett nödrop.
Christina i Taxinge~
Jag skulle gärna snurra in en av mina rosor som jag är särskilt förtjust i, men den står alltid med bladen kvar hela vintern. Inte kan det vara bra att linda in "alltihop" i vinterväv då...? Tänker mig att bladen bidrar till fuktighet inne i väven och grogrund för div mögel? Och kanske underhåller man odjur där inne i paketet som annars skulle försvinna?
Ta bort bladen ett & ett tänker jag inte göra! rolleyes.gif
Det ser ut som om du, Kajsa, virat in bladen - har du gjort det förut och vet att det fungerar?

Bassam
Hej

Under våren frost som mycket farlig för växter på grund att under soliga dagar växter avdunsta mycket men på samma tid marken är frost så händer obalans mellan vatten som växter ta från rötter och vatten som växter förlorar genom avdunsta så hela växter kan dö, men under vinter och höst frost ofta bara grönskar som skadar.

H :Bassam
Kajsa
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 30-11-2010, 17:31) *
Jag skulle gärna snurra in en av mina rosor som jag är särskilt förtjust i, men den står alltid med bladen kvar hela vintern. Inte kan det vara bra att linda in "alltihop" i vinterväv då...? Tänker mig att bladen bidrar till fuktighet inne i väven och grogrund för div mögel? Och kanske underhåller man odjur där inne i paketet som annars skulle försvinna?
Ta bort bladen ett & ett tänker jag inte göra! rolleyes.gif
Det ser ut som om du, Kajsa, virat in bladen - har du gjort det förut och vet att det fungerar?

Har gjort så i många år och blad har suttit kvar, inget har möglat ! Blad sitter alltid kvar men en del har ramlat av också i nov/dec. Har väven kvar till våren. Har testat juteväven med men den fastnar lite mer i taggarna tyckte jag.
Monarda
Jag tänker inte snurra in något alls i år. Dom jag snurrade in förra vintern kolade vippen medan dom som lämnades oinsnurrade klarade sig.
octachoron
Jag såg bilderna i Rosenbladet, men personligen tycker jag det verkar fult med denna täckning i trädgården eftersom man kommer att se den varje dag under vintern.
I ett rosarium bryr man ju inte sig så mycket im utseendet under vintern så där förstår jag tanken.
Kajsa
CITAT (Monarda @ 30-11-2010, 21:36) *
Jag tänker inte snurra in något alls i år. Dom jag snurrade in förra vintern kolade vippen medan dom som lämnades oinsnurrade klarade sig.

Förra vintern var extrem även för tuffa rosor vilket framgår i artikeln, då hjälpte täckningen inte så bra på ömtåliga klätterrosor, men det var ett ovanligt år. Här frös rosor ur många grupper. Jag täcker annars bara enstaka rosor med väv.
Rugosa och Kanadarosorna klarade sig bäst här.

Att väven är lite fult har ingen betydelse tycker jag, man är inne hela vintern !
Det är tråkigt när vackra rosor dör.
Ezereht
Jag tycker inte det är fult. Ser ombonat och städat ut tycker jag. Men jag tycker bättre om den gröna vinterväven än juteväv.
renate
Jag har inte snurrat in någon ros i vinterväv,har inte köpt någon.I morse hade vi -19°,får väl åker till landmännen och se om de ha något.Alchymist och Leander tänkte jag förser med vinterkappa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon