maichan
30-11-2010, 21:37
Hej!
Är det någon som vet var man kan köpa kärleksörts frön? Tänkte mest på nätet, annars bor jag i Stockholm.
Tacksam för hjälp!!
//Maichan
varghem
01-12-2010, 08:49
varför köpa frö när det är det enklaste i världen att få rötter på avklippta stjälkar?? kan donera en stickling till våren... ja eller när den kommer upp
Haha, jag har en vas på bordet med kärleksört, har stått där i många veckor nu och de är fortfarande fina.
Och rötter finns där i massor samt små små nya söta plantor som kommer upp intill. Synd att det är så himla kallt nu, annars hade jag kunnat sända dig av dessa.
Fast det är klart, det är alltid skoj att dra upp själv från frön också.
Men just kärleksört är så otroligt lätt att föröka antingen genom att stoppa kvistarna i vatten eller att klippa av kvistarna i bitar med ett bladpar på varje och stoppa direkt ned i jorden.
kerstin z5-6
01-12-2010, 18:39
Pm a mig i vår om du vill ha sticklingar, jag har den klassiska rosa och även en liten vit variant som gärna vill krypa och marktäcka, vet inte om det är en kärleksört egentligen men den är väldigt lik.. Att så dom från frö vet jag inget om....
/K.
Hej
Du kan köpa från Impecta också från Rara växter och från Runåbergs .
Obs
1 De skrev att Impcta är bäst
2 det är bättre att köper frö från bra företag med garanti annars ska du få konstiga frö.
H:Bassam
kerstin z5-6
01-12-2010, 21:07
jelitto har sålt frö i 50 år.. tror det vet vad de gör bassam
maichan
01-12-2010, 23:29
Åh vad snälla ni är!! Tack så mycket för era svar och erbjudande!
Det var faktiskt min mamma som ville ha frön. Det är lite svårt att skicka henne en växt per post. Det var därför det behövde vara frön...
Tusen tack ännu en gång!!
//maichan
Hej
Tack kerstin z5-6 för tips.
Obs
Varför jag sa från bra företag för att blommor tid kan olika sorter kan befruktning varandra så man kan få dåligt frö.
H:Bassam
Har just varit ute och skottat. Kärleksörten blommor står kvar frusna och faller ner i snön när jag skottar för nära.
Är det bara vissna blommor eller kan det kallas frö som går att plantera??
Någon som vet??
Om det är frö så kan jag skicka genast. Det är ju redan så frusna som de kan bli.
Jag kollade mina kärleksörter efter fröer förra året men hittade inget som skulle kunna vara det. Men kanske de har sådana där yttepytte så man tror att det är fnas bara...
Jag har precis skakat på de som står i min vas och
JAG HAR FRÖÖÖÖÖÖÖÖN!
Så skicka mig ett pm så kan jag sända till dig!
Men om de gror eller hur de ska behandlas har jag ingen aning om.
Efter en stunds rensande...
Nu har jag två små vikta pappersbitar brevid mig.
Jag är nämligen lite konfunderad.

Den ena innehåller det som ser ut som frön, svarta avlånga små saker. Men när man trycker på dem så är de rätt platta och smulas lätt sönder, i alla fall många av dem.
Så antingen är det fröer som är "tomma" eller så är det frökapslar.
Därför innehåller den andra lilla ihopvikta pappersbiten det som jag har sållat ifrån så mycket som jag bara kan. Jag tänkte, kanske de har de där fröna som är mer åt mjölhållet...
Jaja, nu ligger de här så maichan, du får hojta till om du vill att din mamma ska göra ett försök.
maichan
12-12-2010, 20:33
Åh vad du är underbar!! Skickar ett meddelande! KRAM
Ja, kärleksört är verkligen en av de allra lättaste växterna att föröka med sticklingar. Jag hade blommor i en vas en hel vinter en gång. Hela vasen var som en rothärva på våren. Blommorna hade torkat till eterneller. Jag rev isär rötterna och planterade stjälkarna på våren. De lyckades utmärkt bra.
Det är också lätt att skicka en stickling i ett brev, de tål torka i dagar och veckor!
Men nu verkar du ju ha frön på gång, maichan. Grattis!
Ja, nu har jag sänt något som jag tror är frön! Hennes mamma bor liksom på andra sidan detta vårt klot så en stickling känns inte riktigt rätt att skicka, i alla fall inte nu när det är så kallt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.