silos
Viktigt!
Anki på Öland
tummenupp.gif
*Stintan*
Bra Silos, jag plockar också självklart upp efter min hund, men jag kan också bli förbaskad på folk som inte plockar efter sina.
silos
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 21:54) *
Bra Silos, jag plockar också självklart upp efter min hund, men jag kan också bli förbaskad på folk som inte plockar efter sina.

Helt klart blir även jag det om jag ser det! Men för det mesta ids jag inte bli arg längre,eftersom jag inte mår särskillt bra av det och det finns stor risk för att jag blir riktigt arg och det vill jag inte bli...helst!
batski
tummenupp.gif bravo.gif smiley_small_hug.gif
Överbölingen
Läste litefel. OK då det var skit det gällde. Det är väl helt naturligt att i samhällen plocka upp hundskiten. Tänker någon hundägare på annat sätt?
Det jag läste fel var "hundskatt". Jo, jag ivrar för hundskatt och kattskatt. Varför?
Jo när den upphörde för 15 - 20 år sedan så har jag haft halsband på mina hundar med skattemärket kvar. Jakthundar rymmer, smiter eller vad man nu kallar det. Kommer ibland hem med ett paket benmjöl, en burk med drömmar (kakor) en ihjälbiten vädurskanin. Ibland kollar någon halsbandetnärde kopplat uppjycken ochringer polisen. Sönerna fick åka till Österunds polisstation och hämta upp en stövare med 7 år gammalt skattemärke. Samma sak hände med flera hundar och trots mer än 45 år med hundar så missar vi ibland. Idag är det barnbarnen som missar. Men den biten av hundskatten var BRA.
Vad händer med en påkörd katt? I bästa fall kliver bilägaren ur ochslänger kattkadavret åt sidan. I sämsta fall ligger den kvar och det blir en oidentifierbar smet. Halsband med skatte/ID Märkningsen skulle underlätta mycket för många djurägare somblirav med sin hund/katt OK det finns chips numera men det är faktiskt en krångligare sökväg.
Jag har chips på nuvarande jycken. Men också etturgammalt skattemärke och jag frågar mig vilket som går snabbast om hon smiter.
H ör och häpna. Min 6-åriga sondotter kan gå med henne lös i bostadsområdet och hunden går intet vå meter ifrån henne! Detta oaktat hon möter andra hundar.. Jag klarar det inte. Men av 5b arnbarn (varav en är hundrädd) så får Ida göra vad som helst med hunden. Men så har hon sameblod i sig. Om det nu är något speciellt.
Orkidétjuven
JAg stör mig mer på hundägare som plockar upp och sedan slänger påsen med bajset åt sidan vilket leder till nedskräpning är värre. Hundbajs försvinner iaf naturligt med tiden...

Jag vill bo i ett område där man inte får ha hund och katt.! Det finns alldeles för få sådna.
andersen
Jag blir förbanad på hundägare som låter hunden gå okopplad,har hänt flera gånger att jag har mött hundar i motionsspåret hemma utan att man har sett ägaren, fören efter flera minuter och när man då säjer till, då får man till svar att "fido" är så snäll så, men va fan det handlar väl inte om "fido" är snäll eller inte, hundar skall vara kopplade.

Ang hundskit, på odlingsområdet där jag har min lott, där kastar hundägarna in påsarna med hundskit in ibland buskarna, man kokar av ilska när man ser sådant, och det är hundägare som går förbi i omr, dom har ingen odlingslott där.
Christa
Jag har också sett hundbajspåsar slängda i dikena. Först tyckte jag bara det var konstigt sedan började jag undra om det kan vara ögontjäneri. Så knäppt!

För min del är hästskit ett större problem. Vi har lite stigar här i trakten där vi brukar gå eller cykla men hur roligt är det att komma i halvmörkret och cykla rakt igenom en stor hästblaja wacko.gif

Dom kunde ju åtminstone ha med sig en liten plastspade och skyffla undan högen från stigen. Inte så kul när högarna ligger mitt på vägen heller för den delen.
Anki på Öland
CITAT (Christa @ 01-12-2010, 07:15) *
................För min del är hästskit ett större problem. Vi har lite stigar här i trakten där vi brukar gå eller cykla men hur roligt är det att komma i halvmörkret och cykla rakt igenom en stor hästblaja wacko.gif

Dom kunde ju åtminstone ha med sig en liten plastspade och skyffla undan högen från stigen. Inte så kul när högarna ligger mitt på vägen heller för den delen.

Jag brukar flina lite åt mig själv när jag går ut med hundarna på stigen bakom husen på vår bygata på sommaren.... Jag plockar mina små korvar efter dom, skulle aldrig låta dom ligga kvar även om det bara är en grässtig där inte särskilt många människor går. Men ung. var tionde meter ligger en hästhög mitt på stigen.....
batski
CITAT (Överbölingen @ 01-12-2010, 01:48) *
H ör och häpna. Min 6-åriga sondotter kan gå med henne lös i bostadsområdet och hunden går intet vå meter ifrån henne! Detta oaktat hon möter andra hundar.. Jag klarar det inte. Men av 5b arnbarn (varav en är hundrädd) så får Ida göra vad som helst med hunden. Men så har hon sameblod i sig. Om det nu är något speciellt.

Kul med en sån relation bravo.gif
Alba
CITAT (Anki på Öland @ 01-12-2010, 09:32) *
Jag brukar flina lite åt mig själv när jag går ut med hundarna på stigen bakom husen på vår bygata på sommaren.... Jag plockar mina små korvar efter dom, skulle aldrig låta dom ligga kvar även om det bara är en grässtig där inte särskilt många människor går. Men ung. var tionde meter ligger en hästhög mitt på stigen.....

Det har jag också reagerat på. Vi har ridhus som gränsar till en promenadväg och där rider de naturligtsvis.
Har de ingen skyldighet att plocka upp efter hästen ?

CITAT (Christa @ 01-12-2010, 07:15) *
Jag har också sett hundbajspåsar slängda i dikena. Först tyckte jag bara det var konstigt sedan började jag undra om det kan vara ögontjäneri. Så knäppt!

För min del är hästskit ett större problem. Vi har lite stigar här i trakten där vi brukar gå eller cykla men hur roligt är det att komma i halvmörkret och cykla rakt igenom en stor hästblaja wacko.gif

tummenupp.gif
batski
CITAT (andersen @ 01-12-2010, 04:10) *
Jag blir förbanad på hundägare som låter hunden gå okopplad,har hänt flera gånger att jag har mött hundar i motionsspåret hemma utan att man har sett ägaren, fören efter flera minuter och när man då säjer till, då får man till svar att "fido" är så snäll så, men va fan det handlar väl inte om "fido" är snäll eller inte, hundar skall vara kopplade.

Personligen tycker jag att det är olyckligt att det har blivit en sån enorm fixering vid koppel i Sverige. I andra länder där koppel inte är en så stor grej utvecklar hundar och människor bättre relationer där hundarna är mer uppmärksamma på sina människors ledarskap och dessutom är det inte alls lika vanligt med han-aggressiva hanar och hundslagsmål. Kopplet inger en falsk trygghet iom att människor förlitar sig på kopplet för att hålla hunden under kontroll och utvecklar ofta inte en sann flockledarrelation till sina hundar. Men vad händer när de tappar kopplet eller när kopplet går av? Då har de noll kontroll. Jag har bevittnat såna fall och det är inte roligt för nån, även om det inte alltid behöver sluta i katastrof.

CITAT (andersen @ 01-12-2010, 04:10) *
Ang hundskit, på odlingsområdet där jag har min lott, där kastar hundägarna in påsarna med hundskit in ibland buskarna, man kokar av ilska när man ser sådant, och det är hundägare som går förbi i omr, dom har ingen odlingslott där.

Sånt är riktigt respektlöst tycker jag. Det finns en del människor som inte borde få ha hund...
andersen
Annat som är skit, är all tomgångskörning som folk håller på med, det normala i kommunerna är max 1 minut tomgångskörning.

I stockholms stad så säjer politikerna att ser man någon som kör längre en 1 minut så kan man anmälla det till Polisen på telefon 114 14.

tomgångskörning
silos
CITAT (andersen @ 01-12-2010, 19:15) *
Annat som är skit, är all tomgångskörning som folk håller på med, det normala i kommunerna är max 1 minut tomgångskörning.

I stockholms stad så säjer politikerna att ser man någon som kör längre en 1 minut så kan man anmälla det till Polisen på telefon 114 14.

tomgångskörning

Nedanför mina fönster tomkörs det ofta och länge thumbdown.gif
batski
CITAT (andersen @ 01-12-2010, 19:15) *

tomgångskörning

Batterier, tungmetaller, farliga kemikalier, el-sopor, krossat glas, vassa plåtföremål, plast i naturen, mm. Allt detta är betydligt skadligare än lite skit, men det verkar inte alls lika många störa sig på. Märkligt tycker jag...
Huggorm
CITAT (batski @ 03-12-2010, 16:10) *
Batterier, tungmetaller, farliga kemikalier, el-sopor, krossat glas, vassa plåtföremål, plast i naturen, mm. Allt detta är betydligt skadligare än lite skit, men det verkar inte alls lika många störa sig på. Märkligt tycker jag...

Inget av det fastnar under skorna och följer med dig in i hemmet
silos
CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 16:26) *
Inget av det fastnar under skorna och följer med dig in i hemmet

Du har ingen aning om vad som fastnar under dina skor,på kläder,vad du andas in från sådant som är osynligt!

Krossat glas kan du vara alldeles säker på att du drar med dig in i ditt hem....

CITAT (batski @ 03-12-2010, 16:10) *

Precis! Och inte klagar människor i kön till systembolagets kassor,de är sååå tysta såååå...undrar varför det är på det viset??? Alltså de blir inte störda ifall de får vänta länge....
gnon49
Skit är naturligt även om det är otrevligt att få på skorna eller stövlarna. Det försvinner ganska snabbt i naturen och är relativt ofarligt. Inte reagerar jag på en enstaka häst eller komocka. Bara att gå förbi. Den är snart ett minne blott. Hundar som rastas är ju ägarens ansvar att dom inte sätter sig var som helst. Men luktar det skit kan man ju ta fram luftrenaren och spraya på. Om nu det är hälsosammare.Men givet är att där småbarn leker skall inga hundar o katter få uträtta några behov.
andersen
CITAT (gnon49 @ 03-12-2010, 16:49) *
Skit är naturligt även om det är otrevligt att få på skorna eller stövlarna. Det försvinner ganska snabbt i naturen och är relativt ofarligt. Inte reagerar jag på en enstaka häst eller komocka. Bara att gå förbi. Den är snart ett minne blott. Hundar som rastas är ju ägarens ansvar att dom inte sätter sig var som helst. Men luktar det skit kan man ju ta fram luftrenaren och spraya på. Om nu det är hälsosammare.Men givet är att där småbarn leker skall inga hundar o katter få uträtta några behov.

Håller inte med dej,jag vill inte gå förbi hundskit, det skall plockas upp om det inte är i skogen eller nere i ett dike på landet.

Ang luftrenare vem skall betala det? skall jag som inte orsakar skiten stå för den kostnaden och varför då?
batski
CITAT (andersen @ 03-12-2010, 18:35) *
Håller inte med dej,jag vill inte gå förbi hundskit, det skall plockas upp om det inte är i skogen eller nere i ett dike på landet.

Det tycker jag med. Klart man ska plocka upp hundskiten. Jag menade bara att det finns värre saker som faktiskt kan vara skadliga och farliga på riktigt men som folk ibland inte verkar lika upprörda över och det tycker jag är märkligt.
Huggorm
Jag bodde intill ett litet berg inne i staden tidigare, och över detta berg fanns ett antal iordninggjorda stigar genom skogen. Stigarna var alltid prydliga, men det var livsfarligt att ta ett steg utanför stenläggningen för där låg drivor med hundskit. Dussintals hundägare gick där varje dag och rastade sina hundar, och de tyckte inte det var nödvändigt att plocka upp eftersom det var ju "mitt i skogen".
Gunilla T
Den skit som syns är inte särskilt farlig.....men lätt att förfasa sig över...
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 03-12-2010, 18:59) *
Den skit som syns är inte särskilt farlig.....men lätt att förfasa sig över...

Så sant som det är sagt.. tummenupp.gif
samot1
HUGGORM HUR HÖG ÄR EN DRIVA.
andersen
CITAT (samot1 @ 03-12-2010, 19:57) *

Ont i örat smile.gif
Huggorm
CITAT (samot1 @ 03-12-2010, 19:57) *

I det här fallet ungefär i paritet med dina bokstäver
samot1
ursäkta andersen nån har kommit åt en knapp.

moget svar huggorm.
andersen
CITAT (samot1 @ 03-12-2010, 20:12) *

laugh.gif
Huggorm
CITAT (samot1 @ 03-12-2010, 20:13) *

moget svar huggorm.

Ja ursäkta. Jag överdrev förstås en aning, det var inte drivor men nog fick man se noga var man satte ner fötterna. Jag har ju en förkärlek för ovanliga träd, och där på berget fanns en del kul förvildade sorter. Men att hålla blicken mot trädkronorna fick jag snabbt lära mig var ett misstag...
samot1
Precis huggorm jag har hört de här förut en hundskit på en kvadratkilometer är en driva.
Huggorm
CITAT (samot1 @ 03-12-2010, 20:20) *
Precis huggorm jag har hört de här förut en hundskit på en kvadratkilometer är en driva.

Men här var det åtskilligt mer än så... Snarare en per kvadratmeter. Fortfarande inte några överväldigande drivor, men nog så avskräckande för den som vill skogsvandra. Värst är det på våren när snön smälter och vinterns samlade skörd plötsligt tinar. Då får man dra på sig stora gummistövlarna om man skall passera ett skogsområde i anslutning till ett bostadsområde.
samot1
okej huggorm nu förstår jag du har knallat omkring i en hund gårg.

flåt stavfelet
Anma
Självklart ska man plocka upp hundskiten efter sina hundar, men inte när man är ute i naturen, såvida högen inte hamnar mitt på stigen.
Runt gångstigar, klippta gräsytor och precis överallt i tätbebyggda områden ska man bara plocka upp tycker jag.
Men det som är värre när man plockat upp skiten och sen slänger påsen i buskarna. Då är det bättre att hälla ut skiten i buskarna och stoppa påsen i fickan, om man nu har sådana problem med att bära med sig skiten till närmsta soptunna. Höjden av lathet är att inte orka ta med sig påsen i min stad, här finns sopkorgar uppsatta med max 200 meters mellanrum överallt.

Men att det luktar skit på våren ska hundskiten inte belastas för. Det är marken som ruttnar efter tövattnet innan den torkar upp och börjar grönska igen.

På stugan går mina hundar och skiter på det området på tomten som är naturtomt, och jag kan säga er att jag aldrig känt hundskitlukten. Förutom den gången jag skulle rycka upp en stor tova med ogräs och hunden skitit mitt i den. Då stank min hand måste jag erkänna. Där på min tomt plockar jag aldrig upp bajset, om inte någon råkat baja på klippt område.
Berith
CITAT (andersen @ 03-12-2010, 18:35) *
---jag vill inte gå förbi hundskit, det skall plockas upp om det inte är i skogen eller nere i ett dike på landet.

---

CITAT (Anma @ 04-12-2010, 00:17) *
Självklart ska man plocka upp hundskiten efter sina hundar, men inte när man är ute i naturen, såvida högen inte hamnar mitt på stigen.
Runt gångstigar, klippta gräsytor och precis överallt i tätbebyggda områden ska man bara plocka upp
tycker jag.

---

Vad är det för skillnad på hundskit i stan och hundskit på landet? Eftersom vi som bor på landet kan få ha den kvar? g.gif
andersen
CITAT (Berith @ 04-12-2010, 08:57) *
Vad är det för skillnad på hundskit i stan och hundskit på landet? Eftersom vi som bor på landet kan få ha den kvar? g.gif

Jag skrev hundskit i ett dike på landet, och ser en viss skilldnad, mot i stan, i städer är det inte så vanligt med diken, det brukar vara gator med trottoarer. smile.gif
Berith
Fast jag tycker det är jätteäckligt att ta en promenad och det ligger hundskitar i dikeskanten. sleep.gif Inte så smaskigt att äta smultron tex, eller plocka kantareller....
silos
CITAT (Berith @ 04-12-2010, 09:35) *
Fast jag tycker det är jätteäckligt att ta en promenad och det ligger hundskitar i dikeskanten. sleep.gif Inte så smaskigt att äta smultron tex, eller plocka kantareller....

Håller verkligen med dig!
Anma
CITAT (Berith @ 04-12-2010, 08:57) *

Jag menar mer i naturen jag. Om du bor ute på landet och hunden skiter vid landsvägen ska det upp, om den skiter mitt i skogen kan det få vara kvar. Skillnaden är att risken för att någon trampar i hundskiten är minimal medan risken att någon trampar i skiten i tätbebyggd område är hög.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon