Bland prylarna till köttkvarnen hittade jag ett korvhorn förra året. Googlade en stund och hittade tre recept.
Iofs helt vanliga korvrecept. Huvudtillsatserna redovisar jag.
No:1 Älgkalvkorv. Kalvkött. Litespäck och hackad chili. Samt jordnötter (man kn ha andra sorter också fast Eva tål inte nötter. Bör stoppas i fårfjälster men det gick inte att få tag i så det blev batonger med nötfjälster i stället.
No:2 Jul/köttkorv. Algfärs och fläskfärs i lika delar. Kryddning som till vanlig julkorv, korngryn och fänkålsfrön i övrigt.
No: 3 Älgkorv/köttkorv (kan rökas eller stekas) Jag använde älgbog och fläskkare 2 – 1 delar. Späck 500g till 1,5 kg kött. Massor avkryffor och till satsen 12! pressade vitlöksklyftor. nästan alla kryddorsomfinns och nitritsalt 25 gram..
Samtliga korvar går att röka eller torka. Jag kokar alltid korven en stund innan infrysningen eftersom jag använder fryst kött. Alla är goda vare sig man kokar eller steker dem. Det går bra att snabbröka efter upptining exempelvis i en ABU-rök eller hänga över spisen att torka några veckor. Men i moderna hus så gör man ju inte så.
Totalt blev det i år drygt 6 kg korv som skall fördelas till sönernas familjer och oss själva.
Men himmel vad fjälster har blivit dyra! Dyrast var Kvantum i Östersund med 69.50. Ica i Hammarstrand tog 39.50 och flickstackarn i ICA Stugiún fick inget kick på streckkoden så hon frågade om jag var nöjd med 25 kr förpackningen. Så klart jag var!
Jag förstår fullkomligt varför det är så svårt att få tag på "knäppkorv" nu för tiden.