Full version: rets lgkorvar klara
verblingen
Bland prylarna till kttkvarnen hittade jag ett korvhorn frra ret. Googlade en stund och hittade tre recept.
Iofs helt vanliga korvrecept. Huvudtillsatserna redovisar jag.

No:1 lgkalvkorv. Kalvktt. Litespck och hackad chili. Samt jordntter (man kn ha andra sorter ocks fast Eva tl inte ntter. Br stoppas i frfjlster men det gick inte att f tag i s det blev batonger med ntfjlster i stllet.

No:2 Jul/kttkorv. Algfrs och flskfrs i lika delar. Kryddning som till vanlig julkorv, korngryn och fnklsfrn i vrigt.

No: 3 lgkorv/kttkorv (kan rkas eller stekas) Jag anvnde lgbog och flskkare 2 1 delar. Spck 500g till 1,5 kg ktt. Massor avkryffor och till satsen 12! pressade vitlksklyftor. nstan alla kryddorsomfinns och nitritsalt 25 gram..

Samtliga korvar gr att rka eller torka. Jag kokar alltid korven en stund innan infrysningen eftersom jag anvnder fryst ktt. Alla r goda vare sig man kokar eller steker dem. Det gr bra att snabbrka efter upptining exempelvis i en ABU-rk eller hnga ver spisen att torka ngra veckor. Men i moderna hus s gr man ju inte s.

Totalt blev det i r drygt 6 kg korv som skall frdelas till snernas familjer och oss sjlva.

Men himmel vad fjlster har blivit dyra! Dyrast var Kvantum i stersund med 69.50. Ica i Hammarstrand tog 39.50 och flickstackarn i ICA Stugin fick inget kick p streckkoden s hon frgade om jag var njd med 25 kr frpackningen. S klart jag var!

Jag frstr fullkomligt varfr det r s svrt att f tag p "knppkorv" nu fr tiden.
ingrids
Efter mnga lgkttlsa r (och flera r innan dess av lgtrtthet) fick jag nu ett riktigt il av lngt ...
evelina
MMMMMMM det lter jttegott och vldigt lngesedan jag gjorde korv nu blir det att ta fram lgktt ur frysen. Tack fr recepten tummenupp.gif
smuleborg
Tack verblingen. Jag har tnkt att gra korv till jul, jag har aldrig gjort korv frut. Har lnat en kttkvarn. Planerar att gra leverkorv och julkorv. Kanske ker lgfrs i julkorven, tack igen.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon