Full version: Jag har fyndat! :)
Olle A
På COOP här i Stenungsund rear de nu ut diverse trevliga krukväxter. Jag har köpt helt okej exemplar av radiatorört, rexbegonia, Calathea och Kung Leopolds spira för 20 kr/st, ett par randiga blomstervaggor ("miniväxter") för 17,50/st och en spansk peppar för 15 kr. Tydligen är det nu under lågsäsong man ska köpa, för till våren kostar de säkert det dubbla.

Olle
theseraphim
CITAT (Olle A @ 01-12-2010, 14:41) *
På COOP här i Stenungsund rear de nu ut diverse trevliga krukväxter. Jag har köpt helt okej exemplar av radiatorört, rexbegonia, Calathea och Kung Leopolds spira för 20 kr/st, ett par randiga blomstervaggor ("miniväxter") för 17,50/st och en spansk peppar för 15 kr. Tydligen är det nu under lågsäsong man ska köpa, för till våren kostar de säkert det dubbla.

Olle

Många butiker rear ut växter inför julen då det bara ska vara vita eller röda blommor plus hyacinther o amaryllisar.
Bettis

Olle

Så himla bra Olle för du hade väl inte så många växter innan flirting.gif giggle.gif
batski
Grattis! Det var riktigt schyssta priser! tummenupp.gif
Olle A
CITAT (Bettis @ 01-12-2010, 16:35) *
Så himla bra Olle för du hade väl inte så många växter innan flirting.gif giggle.gif

Nej här är lite tomt, man ser till och med bordet på ett par ställen! ohmy.gif Dessutom har jag lovat att skänka lite växter till missionskyrkans julmarknad på lördag, och blir det ledigt utrymme måste det ju genast fyllas upp! flirting.gif

Olle
Nostalgia

Olle

Ja det är kul när man hittar växter till fyndpris tummenupp.gif

Randiga blomstervaggor låter spännande, skulle vara trevligt att se hur dom ser ut, har du möjlighet att lägga in en bild på dem?
Olle A
Tyvärr går det inte att öppna några bilder nu, utan trots att jag har rensat en hel del kommer det bara upp ett meddelande om att det virtuella minnet är fullt. Tydligen måste jag köpa en extern hårddisk till för att det ska fungera.

Olle
Nostalgia
Vad synd att det inte funkar, jag får prova att googla smile.gif
Olle A
Bilden kommer i kväll! smile.gif Min hemdator är nu hos "doktorn" och kommer att fixas utan att någon ny hårddisk behöver köpas.

Olle
Olle A
De får bakläxa, bilden går fortfarande inte att öppna! angry.gif

Olle
zaaritha
Angående röda blommor till jul: Varför importeras inte alla dessa vackra röda
hyacinter, från Holland? Det finns ju många varianter!
Varför endast blå, rosa o vita?
Nå´n som jobbar på Blomsterlandet eller Plantagen----som har ett svar?
theseraphim
CITAT (zaaritha @ 04-12-2010, 00:31) *
Angående röda blommor till jul: Varför importeras inte alla dessa vackra röda
hyacinter, från Holland? Det finns ju många varianter!
Varför endast blå, rosa o vita?
Nå´n som jobbar på Blomsterlandet eller Plantagen----som har ett svar?

Helt enkelt för att de är svårsålda i Sverige, det har allt hänt att man fått hem nån gång men det har inte varit värt besväret, Svenskar är slaviskt bundna till gamla traditioner när det gäller hyacinther tyvärr. Sen brukar de även bli dyrare än de svenskodlade och även i Holland är de dyrare då röda hyacinther över lag är mer ovanligt än de tre standardfärgerna vilket gör att lökpriserna är högre.
zaaritha
Tack för svaret!
Kan ej fatta varför ingen vill köpa röda hyacinther!?
De flesta anser ju att "allt" ska vara rött till jul!
Se´n finns det gula hyacinther till påsk----ingen som vill ha dem heller?
Men; rosa, spräckliga, brokiga, vita o gula julstjärnor--går bra att köpa!?
Bettis
Jag hade GÄRNA köpt röda om det hade funnits att få tag på.
malcolm
Bauhaus säger sig ha röda hyacinter.
theseraphim
CITAT (zaaritha @ 04-12-2010, 23:39) *
Tack för svaret!
Kan ej fatta varför ingen vill köpa röda hyacinther!?
De flesta anser ju att "allt" ska vara rött till jul!
Se´n finns det gula hyacinther till påsk----ingen som vill ha dem heller?
Men; rosa, spräckliga, brokiga, vita o gula julstjärnor--går bra att köpa!?

Man säljer väl lite gula hyacinther till påsk men skulle man sluta ta in dem så skulle nog ingen sakna dem heller:-) Hade de röda hyacinthlökarna varit lika vanliga och lika billiga som de tre klassiska hade nog saken varit en annan men i dagsläget skulle man behöva ta betydligt bättre betalt för en röd och då priset alltid styr kunden så räknas de röda bort tyvärr.
malcolm
Från Bauhaus sida:

HYACINT RÖD
Finns i färgerna blå, lila, rosa, vit och röd. Krukstorlek 7 cm.
14:50 kr men de verkar inte finnas i alla butiker.
Olle A
Här kommer äntligen bilden på mina randiga blomstervaggor. Bland det första jag gjorde när jag kom hem med dem var att plantera om dem i riktiga krukor, för de jag köpte dem i var inte mycket större än äggkoppar. Om de är lika lätta att ha att göra med som mina helgröna blomstervaggor (vilket jag förmodar) kommer det inte att dröja alltför länge innan jag kan börja sälja sticklingar.

[attachment=56696:Blomstervaggor.jpg]

Olle
evaisa
SNYGGA! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon