katta.b
02-12-2010, 20:35
Min katt har diarré men, är frisk för övrigt. Finns det någon kattmat ni kan rekommendera?t
Eva-Helene
02-12-2010, 21:18
Rå köttfärs i små mängder tills magen rättat till sig.
Googlade en aning...
här är en massa bra råd!
Whiskuchi
03-12-2010, 08:17
Hur länge har katten varit dålig?
katta.b
03-12-2010, 18:26
Han har varit dålig i magen ca 1 månad, jag har provat med Aptobalance från djuraffären utan någon förbättring.
Tack för tipset Eva-Helene!
Har katten varit dålig i en hel månad utan att du kontaktat en veterinär? I så fall är det nog på tiden att du går dit...
Mvh
Fenja
Håller med, kontakta veterinären.
Du skrev inte om det är en inne- eller utekatt. Om det är en utekatt så kan den ju ha fått i sig en dålig pippi eller så.
En av mina katter fick antagligen salmonella på det sätter och mådde jättedåligt, fick dropp osv men allt gick bra. I vår blir hon 21 år! Lilla gumman...
Tänkte på det där med köttfärs... Det skulle jag inte ge i första taget till någon (katt el människa) med orolig mage.
Kokt torsk samt kokt kyckling med ris som det står i länken ovan var det tips vi fick till "salmonella-katten".
Har kissen varit dålig så länge så ska du nog gå till veterinär, som andra ju redan sagt. Annars rekommenderas det vanligen att man tar undan all mat för katten i ca ett dygn, så magen får vila. Sedan sätter man igång katen på små mängder så kallad "skon-kost" som är snäll för magen. Finns recept för det på nätet. Annars kan man köpa snäll mat på burk hos veterinären.
Tänk också på när katten är dålig i magen att de lätt blir uttorkade och att uttorkning är mycket farligt för katter och kan leda till njurproblem. Testa genom att dra i nackskinnet. Är katten ok ska skinnet snabbt fjärdra tillbaka när du släpper. Om katten inte är alltför svår kan man gott vätska dem lite med en plastspruta med vatten i mungipan. Finns gott om riktlinjer kring dessa råt om du letar på nätet.
lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.