netha
Etnisk plastikkirurgi

Så synd att så många inte kan vara tillfreds med den hudfärg/utseende de fått. sad.gif

silos
Det är verkligen hemskt!!!!
Anma
CITAT (netha @ 02-12-2010, 23:08) *
Etnisk plastikkirurgi

Så synd att så många inte kan vara tillfreds med den hudfärg/utseende de fått. sad.gif

Det är fruktansvärt tragiskt. Men på ett sätt förståligt. Det är egentligen den vita världen som ska ändra sitt synsätt, inte den mörka sitt utseende.
Jag har en vän som hette väldigt utländskt i efternamn, hennes mors namn var det. När hon varit arbetslös i nästan ett år utan att få komma till en enda intervju bytte hon till sin fars väldigt svenska efternamn, och genast fick hon både intervju och arbete. En slump? Jag tror inte det.
netha
CITAT (Anma @ 02-12-2010, 23:20) *
Det är fruktansvärt tragiskt. Men på ett sätt förståligt. Det är egentligen den vita världen som ska ändra sitt synsätt, inte den mörka sitt utseende.
Jag har en vän som hette väldigt utländskt i efternamn, hennes mors namn var det. När hon varit arbetslös i nästan ett år utan att få komma till en enda intervju bytte hon till sin fars väldigt svenska efternamn, och genast fick hon både intervju och arbete. En slump? Jag tror inte det.

Så klart att det inte var en slump. sad.gif

Visst är det den vita världen som måste ändra sitt synsätt och beteende.
Biggan_
Ja, är det inte märkligt! Vi ljushyade ligger i solen och i solarium för att bli så mörhyade som det bara går.
Kom att tänka på Monica Zetterlunds SVARTVIT CALYPSO
malcolm
En fd. jobbarkompis till mig bytte sitt iranska efternamn till Svensson...
Gillan
CITAT (netha @ 02-12-2010, 23:08) *
Etnisk plastikkirurgi

Jag tror att de flesta skulle vara tillfreds med sig själva och sin hudfärg om det inte funnes så himla många fördomar om hur man "ska" se ut. Se bara hur det är med att söka jobb om du är brun istället för vit eller som Anma säger, har fel namn! Och det är vansinne tycker jag. Inte konstigt att folk inte vågar vara sig själva no.gif

CITAT (malcolm @ 03-12-2010, 00:41) *
En fd. jobbarkompis till mig bytte sitt iranska efternamn till Svensson...

Helt vansinnigt att han skulle behöva göra det för att "passa in"
Huggorm
Inte konstigt att folk vill bli vita, det är ju vita människor som styr i nästan alla riktigt framgångsrika länder. Stackarna tror väll att det beror på den ljusa hudfärgen slap.gif

I många länder i Asien är det status att vara så ljus som möjligt, eftersom det innebär att man inte har behövt vara ute i solgasset på åkrarna och jobbat. Så har det varit i århundraden, kanske årtusenden, så man kan ju tänka sig reaktionen när de första kritvita européerna dök upp biggrin.gif
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 08:47) *
Inte konstigt att folk vill bli vita, det är ju vita människor som styr i nästan alla riktigt framgångsrika länder. Stackarna tror väll att det beror på den ljusa hudfärgen slap.gif

I många länder i Asien är det status att vara så ljus som möjligt, eftersom det innebär att man inte har behövt vara ute i solgasset på åkrarna och jobbat. Så har det varit i århundraden, kanske årtusenden, så man kan ju tänka sig reaktionen när de första kritvita européerna dök upp biggrin.gif

Ja inte undra på att de blek/likvita britterna lyckades så bra med att skaffa kolonier över hela världen. Det räckte att de drog upp byxbenen så kapitulerade de av ren häpnad och avund:-)
malcolm
Bland asiater är det inte helt ovanligt att operera bort ett litet hudveck vid ögonen för att få ett mer västerländskt utseende, skräckexemplet för att vilja bli "vit" är väl ändå Michael Jackson som totalförstörde sitt utseende.
theseraphim
I asien har man ju ansett vitheten som överlägsen och statussymbol långt innan de såg oss européer och "sneda" ögon ansågs även det vara en bondlurksak då de som hade sådana var från Mongoliet och dess gränstrakter. Så frågan är om det i grund och botten görs för att efterlikna oss européer eller om det även ligger mer bakom trenden. Michael Jackson är nog ett skräckexempel över allt annat men där verkar det som det var mer än en sak som låg bakom då han hade vissa loony tendenser:-)
Piccante
Jag hade nog föredragit ett mer utomnordiskt utseende, förstår inte varför folk vill operera sig tvärt om?
Fenja
CITAT (Markus_H @ 03-12-2010, 19:57) *
Jag hade nog föredragit ett mer utomnordiskt utseende, förstår inte varför folk vill operera sig tvärt om?

Jag läste ett mer utomjordiskt utseende... *fniss* kanske vore en idé wink.gif
Mvh
Fenja
Piccante
CITAT (Fenja @ 03-12-2010, 21:56) *
Jag läste ett mer utomjordiskt utseende... *fniss* kanske vore en idé wink.gif
Mvh
Fenja

Ja klart jag vill se mer ut som en alien flirting.gif

Huggorm
Varför hade du föredragit ett utomnordiskt utseende? Det måste ju vara lättare att se nordisk ut både här i landet och utomlands
Piccante
CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 22:34) *
Varför hade du föredragit ett utomnordiskt utseende? Det måste ju vara lättare att se nordisk ut både här i landet och utomlands

Jag önskar att jag hade tjockare och mörkare hår.
malcolm
Jag tycker att speciellt kvinnor med asiatiskt utseende är vackrare än de med ett nordiskt utseende men tyvärr verkar skönheten vara förgängligare och de "åldras" snabbare.
netha
CITAT (malcolm @ 03-12-2010, 22:49) *
Jag tycker att speciellt kvinnor med asiatiskt utseende är vackrare än de med ett nordiskt utseende men tyvärr verkar skönheten vara förgängligare och de "åldras" snabbare.

Jag är nöjd med mitt (vackra) nordiska utseende ... skulle aldrig byta med någon ...
Precis så vill jag att alla oavsett ursprung/utseende, ska känna. smile.gif
Huggorm
CITAT (malcolm @ 03-12-2010, 22:49) *

Jag tycker snarare att de ser unga ut ganska länge, men sedan kommer ålderdomen väldigt plötsligt. Men det hela kan vara en synvilla skapad av skillnader i sminkvanor mellan svenska och asiatiska kvinnor
malcolm
CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 23:13) *
Jag tycker snarare att de ser unga ut ganska länge, men sedan kommer ålderdomen väldigt plötsligt. Men det hela kan vara en synvilla skapad av skillnader i sminkvanor mellan svenska och asiatiska kvinnor

Nu känner jag inga kvinnor från asien personligen men som singelman borde man kanske forska i det hela. giggle.gif
Huggorm
CITAT (malcolm @ 03-12-2010, 23:17) *
Nu känner jag inga kvinnor från asien personligen men som singelman borde man kanske forska i det hela. giggle.gif

Det finns väll en del erfarenhet inom området här i landet. Är det inte runt 50.000 kvinnor från främst Thailand och Fillipinerna som kommit hit som hustrur till svenska män?
netha
CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 23:20) *
Det finns väll en del erfarenhet inom området här i landet. Är det inte runt 50.000 kvinnor från främst Thailand och Fillipinerna som kommit hit som hustrur till svenska män?

Och hur många av dem är inte illa behandlade, misshandlade skrämda till tystnad ... av gubbar som söker unga tjejer i försök att visa sin virilitet ... "jag får minsann en ung tjej" thumbdown.gif
Huggorm
CITAT (netha @ 03-12-2010, 23:31) *
Och hur många av dem är inte illa behandlade, misshandlade skrämda till tystnad ... av gubbar som söker unga tjejer i försök att visa sin virilitet ... "jag får minsann en ung tjej" thumbdown.gif

Säkert en och annan, men frågan var hur dessa kvinnor åldras jämfört med de svenska?
Anma
Inte för att det är något större urval, men jag råkar känna två thailändska kvinnor, båda är mellan 50 och 60, men den ena ser ut som 25 och den andra som 40 som mest.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon