loali
Bor i växtzon 5, och vi bygger ett hus på en stor tomt, 3000 kvm. Jag älskar att planera för trädgård, men det har liksom kört ihop sig, och nu känner jag att jag inte kommer att kunna bestämma hur jag vill ha det innan det är dags! Det är alldeles för många beslut som ska fattas, och det finns alldeles för många valmöjligheter...

Därför vill jag så in gräsmatta först, och fundera under sommaren vad jag ska göra med alltihop.

Är detta dumt? Och hur bär man sig åt, det är väl knappast så enkelt som att slänga ut lite gräsfrön på måfå över matjorden??? Ska jorden packas? Gödslas?? Och när är det bäst att så? Så snart snön har tinat bort, eller måste tjälen gå ur jorden först?

Vi vill ju kunna gå på gräsen under senare delen av sommaren i alla fall...

wacko.gif
Unn
Jojo...här är också en med för många beslut å för mycket valmöjligheter smile.gif
Fast jag har ju motsatta problemet ; att ta bort gräsmatta tongue.gif

Iaf: det finns ju, om man nu skulle känna sig rik, färdiga gräsmattor att rulla ut- man kan bruka dem efter bara några veckor om jag inte misstar mig.
Hur mycket man ska packa och gödsla marken beror nog en del på hur jorden ser ut nu. Du nämner matjord o det är väl helt OK att så gräs i. Om ni vill ha jämn a´la golfgreen kanske den ska packas å vältas ytterligare?
-Finns maskiner att hyra

Gräsfrön gror bäst på hösten har jag lärt mig (p.g.a. luftfukt) så sår ni nu tror jag på efter snösmältning +vattning +gå inte på den....
Fast nu hat jag ju aldrig gjort en gräsmatta, det här var bara sånt jag snappat upp...

Lycka till/Unn
Betty
Jag har fått känslan av att de flesta här på forumet hellre pysslar med att reducera sina gräsmattor så mycket som möjligt hellre än att anlägga nya...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon