KarinBost
03-12-2010, 14:16
De ser väldigt trötta ut. Många blad har gulnat och vissnat de har jag plockat bort. Men de ser så taniga ut. Ger ingen näring, ska man de. Ska jag klippa ner dom?
Tacksam för ALLA svar,
Mvh Karin
Husihelvete
03-12-2010, 14:23
Jag skulle ha väntat med att klippa ner. Sambon ska göra det först i februari/mars har hon sagt. Ställ dem så ljust du kan är mitt råd. Näring bör du nog vara försiktig med nu, det skulle du gett under tillväxtperioden i sommras. Hoppet är inte ute för dina pellisar, inte alls. De kommer inte se bra ut till jul är allt jag säger.
Står de där i fönstret med värme på elementen så trivs de nog inte så bra om du inte hänger lysrör över .
ingrids
03-12-2010, 15:37
Håller med, det pelargonerna behöver är endera vila i ett svalt utrymme, och bara då är det vettigt att klippa ner dem nu, eller mera ljus. Mina pelargoner se också halvskrattiga ut, men när jag klipper ner dem när vårljuset kommer på allvar fräschar de snabbt på sig.
CITAT (ingrids @ 03-12-2010, 15:37)

Håller med, det pelargonerna behöver är endera vila i ett svalt utrymme, och bara då är det vettigt att klippa ner dem nu, eller mera ljus. Mina pelargoner se också halvskrattiga ut, men när jag klipper ner dem när vårljuset kommer på allvar fräschar de snabbt på sig.
Fast det är inte alla pelargoner som går bra att klippa ner. En del arter/sorter ska inte klippas ner alls vad jag förstått.
Eva i Skåne
03-12-2010, 18:56
Jag tror det räcker att du drar upp persiennerna så dom får lite dagsljus. Det är tåliga växter. Såklart är ett svalt utrymme att föredra, men det har inte alla. Bara lite vatten och ingen näring förrän framåt februari. Då vaknar både pelargonerna och pelargonägarna med ny energi
Hej
Det är naturligt att de ser ut lite konstiga nu så du kan klippa dem på grund att klipper gör växter mera starkare
H:Bassam
ingrids
04-12-2010, 07:59
batski - det stämmer att det finns sorter som inte mår bra av att klippas ner och vila svalt, min dvärpelargon ska till exempel alltid övervintra oklippt i rumstemperatur med de pelargoner som avbildas ser varken ut som dvärgar eller vildarter i mina ögon (fast jag kan ha fel).
Hej
Som jag sa om man klippar dem, växter ska inte dö tvärtom, växter ska blir mera starkare.
ingrids
04-12-2010, 21:11
Nej Bassam, just nu är helt fel att beskära pelargoner om de ska stå i rumstemperatur, den nya tillväxten blir klen och skranglig.
Hej
Du tror att alla Pelargoner kan inte beskära nu eller några sorter som du skrev förut.
ingrids
05-12-2010, 09:09
Bassam - det är inte bra att beskära några pelargoner nu om man inte har extraljus eftersom de nya skott man lockar fram strävar mot ljuset och blir långa och skrangliga. Det är bättre att vänta till våren när solljuset är starkare.
KarinBost
06-12-2010, 12:25
Åh så mycket bra svar, nu åker persiennerna upp varje dag, så hoppas vi att de tar sig.
Tack tack!
De kommer säkert att må
bättre 
av ljuset .
Hej
Du har rätt Ingrids på den här(de nya skott man lockar fram strävar mot ljuset och blir långa och skrangliga. Det är bättre att vänta till våren när solljuset är starkare ).
Monarda
21-12-2010, 22:02
Eller hänga upp en lysrörsarmatur.
[attachment=56927:PC180408.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.