rosita
Här har nästa års plantproduktion börjat:

[attachment=56655:Paprikap...december.jpg]

Fler som har bilder att visa på nya plantor?
malcolm
Detta bevisar det som jag tidigare sagt, det går att driva fram plantor även så här sent på året även om många är skeptiska. Dina ser mycket välmående ut. tummenupp.gif
Anja Danmark
Jeg såede de første d. 27. september, og har lavet et album på Picasa:

http://picasaweb.google.com/storkredsen/Bi...feat=directlink

Herlig beskæftigelse at arbejde med sine planter, når det er vinter uden for - det fjerner de værste vinterdepressioner!

mvh
Anja
blomkronan
Vad kul och se smile.gif både Rosita och Anja. Jag fick mina frön från odla.nu i veckan och jag kommer sätta dom i helgen, jag kan inte hålla mig crazy.gif

rosita
CITAT (Anja Danmark @ 03-12-2010, 17:18) *
Jeg såede de første d. 27. september, og har lavet et album på Picasa:

http://picasaweb.google.com/storkredsen/Bi...feat=directlink

Herlig beskæftigelse at arbejde med sine planter, når det er vinter uden for - det fjerner de værste vinterdepressioner!

mvh
Anja

Härliga bilder! bravo.gif
Lilla hjärtat
Hej!

Jag sådde mina paprikor i juli. Nu bor de i ett söderfönster och verkar trivas väldigt bra. Ska bli jätteroligt att se hur snabbt de ger skörd nästa år.

Paprikorna som såddes i juli

Övervintrade min chiliplanta förra året och den hade inga som helst problem med att bo inomhus över vintern. Jag fick rätt tidig skörd. I år bor den i en isolerad bod där temperaturen ligger kring 10 grader och där det är rätt ljust från ett söderfönster.

Trevlig söndag!
//Linda
rosita
CITAT (Lilla hjärtat @ 05-12-2010, 13:27) *
Hej!

Jag sådde mina paprikor i juli. Nu bor de i ett söderfönster och verkar trivas väldigt bra. Ska bli jätteroligt att se hur snabbt de ger skörd nästa år.

Paprikorna som såddes i juli

//Linda

Så fina plantor du har! De har ett rejält försprång till sommaren!
blomkronan
Jag har ju inte fått planter än att visa men det kommer snart smile.gif
Jag får börja med min sålåda...
[attachment=56711:paprikal_dan.JPG]
den är smart denna låda, den har en underbevattningslåda, den rymmer 2 liter vatten.
Utan den klarar jag mig inte wink.gif det värsta är bara att det blir en massa sorgflugor ranting.gif
men jag har bunkrat upp med nemablom naughty.gif
satte fröna i söndags, så jag återkommer med bilder sen.. då dom kommit upp smile.gif

edit: stavfel blush.gif
malcolm
CITAT (blomkronan @ 07-12-2010, 08:30) *
Jag har ju inte fått planter än att visa men det kommer snart smile.gif
Jag får börja med min sålåda...
[attachment=56711:paprikal_dan.JPG]
den är smart denna låda, den har en underbevattningslåda, den rymmer 2 liter vatten.
Utan den klarar jag mig inte wink.gif det värsta är bara att det blir en massa sorgflugor ranting.gif
satte fröna i söndags, så jag återkommer med bilder sen.. då dom kommit upp smile.gif

edit: stavfel blush.gif

Tyvärr har paprikaodlingar den egenheten att de drar till sig småflugor, har drabbats av det varenda gång, även i växthus.
Iren
Så inspirerande! Precis vad man behöver se o planera för rolleyes.gif En fråga bara: Såg ju att skörden var "sen" i höstas och behöver väl sås betydligt tidigare... Undrar om eller hur mycket extraljus paprikan behöver då den kommit upp då man planterat den vid denna tid eller räcker det med söderfönster?? Tyvärr blir det ju så trångt inne tills man kan sätta ut i växthuset(kallväxthus) på våren.
Lilla hjärtat
CITAT (rosita @ 05-12-2010, 15:10) *
Så fina plantor du har! De har ett rejält försprång till sommaren!

smile.gif Tack!!

//Linda
rosita
CITAT (irdalen @ 07-12-2010, 11:11) *
Så inspirerande! Precis vad man behöver se o planera för rolleyes.gif En fråga bara: Såg ju att skörden var "sen" i höstas och behöver väl sås betydligt tidigare... Undrar om eller hur mycket extraljus paprikan behöver då den kommit upp då man planterat den vid denna tid eller räcker det med söderfönster?? Tyvärr blir det ju så trångt inne tills man kan sätta ut i växthuset(kallväxthus) på våren.

Jag tror inte det räcker med ljuset i ett söderfönster, det behövs nog extraljus om inte plantan ska bli ranglig.

Förra våren köpte jag ett akvarium, som jag har till småplantor/sådder. Belysningen är på ca 12 timmar/dygn. För mig funkar detta bra!
Ezereht
smart! med akvarium.
Peztis
CITAT (blomkronan @ 07-12-2010, 08:30) *
det värsta är bara att det blir en massa sorgflugor ranting.gif

Har du provat att sätta upp de där klisterlapparna man kan köpa på ICA och Plantagen (och överallt annars, så klart)? De brukar faktiskt fånga de flesta sorgmyggorna.
OK, de som hängde med i jorden käkar ju upp rötterna på plantorna men i alla fall så kan de inte göra fler sorgmyggor... Så sorgligt för dem! biggrin.gif

Usch, hur kan jag skriva så!? g.gif Jag som är sådan djurvän och inte ens gillar att smacka flugor...
Lilla hjärtat
Om jag upptäcker sorgmyggor, häller jag vinäger i en skål och droppar i lite yes. De verkar dras till doften. Och sedan försöker jag att inte tänka på att jag dränker dem ...

Gott nytt år!
//Linda
blomkronan
CITAT
Har du provat att sätta upp de där klisterlapparna man kan köpa på ICA och Plantagen

Jo då.... jag har tagit till ALLA medel jag kan komma över, tidigare år har jag förlorat så mycket planter pga sorgmyggan ranting.gif så nu är jag beväpnad naughty.gif

En bild var ju utlovad...
[attachment=57184:k.JPG]
Här står nu mina omskolade i nästa storlek på såbrätte som jag har smile.gif
Tidigare har jag använt mig av småkrukor, men dessa såbrätten är verkligen platsbesvarande tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon