|
malcolm
03-12-2010, 17:57
Jag känner mig delvis lurad av den person jag köpte min bil av häromveckan, dels läcker den kylarvätaska och sedan fick jag brev från trafikförsäkringsföreningen idag för obetald trafikförsäkring trots att jag har försäkrat fordonet men det är tydligen nå´t från förra månaden. Jag är ingen rasist men kommer ALDRIG att köpa en bil från en invandrare igen, visserligen kommer inte bilen att bli dyr i alla fall men ändå... Här är annonsen som fortfarande ligger kvar: http://www.blocket.se/stockholm/Fin_SAAB_9...m?ca=11&w=1
andersen
03-12-2010, 18:04
Är det så att du skall betala obetaldförsäkring från förra ägaren? om så är fallet så har jag haft tur dom gångerna då jag har köpt beggad bil, jag har alldrig tänkt på det.
Biggan_
03-12-2010, 18:04
Det finns säkert gott om "svenska" bilskojare också!
theseraphim
03-12-2010, 18:10
synd att du blivit lurad tyvärr finns det en hel del rötägg därute när det gäller bilar. Hade en kompis som sålde en bil begagnat och det var en billig bil men någon vecka efter så fick han ett betalningsföreläggande beroende på att bilen varit med om en olycka efter han sålt den. Den nya ägaren hade uppenbarligen "missat" att fixa med försäkringen i tid:-(
Huggorm
03-12-2010, 18:16
Jag har gjort en och annan bilaffär med invandrare, och de har en lite annan kultur när det gäller sådant här. Framför allt araber och romer tycker mycket om att göra småaffärer med gamla bilar. Rent generellt är det bättre att sälja till dom än köpa från dom, för oavsett hur mycket lureri och falskspel det är under köpet så brukar dom anse att köpt är köpt och de kommer aldrig och klagar i efterhand. Sedan prutar dom extremt mycket, vilket många svenskar tycker är jobbigt. Det är helt enkelt annorlunda att göra bilaffärer med dessa, bättre på vissa sätt och sämre på andra, känner man bara till detta så brukar det inte vara några problem.
andersen
03-12-2010, 18:16
CITAT (theseraphim @ 03-12-2010, 18:10)  synd att du blivit lurad tyvärr finns det en hel del rötägg därute när det gäller bilar. Hade en kompis som sålde en bil begagnat och det var en billig bil men någon vecka efter så fick han ett betalningsföreläggande beroende på att bilen varit med om en olycka efter han sålt den. Den nya ägaren hade uppenbarligen "missat" att fixa med försäkringen i tid:-( Jag brukar köra mina gamla bilar tills det är dags för skroten, det är bättre att skrota sådana bilar än att sälja dom för ett par tusen på blocket och få problem med den nya ägaren.
theseraphim
03-12-2010, 18:39
CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 18:16)  Jag har gjort en och annan bilaffär med invandrare, och de har en lite annan kultur när det gäller sådant här. Framför allt araber och romer tycker mycket om att göra småaffärer med gamla bilar. Rent generellt är det bättre att sälja till dom än köpa från dom, för oavsett hur mycket lureri och falskspel det är under köpet så brukar dom anse att köpt är köpt och de kommer aldrig och klagar i efterhand. Sedan prutar dom extremt mycket, vilket många svenskar tycker är jobbigt. Det är helt enkelt annorlunda att göra bilaffärer med dessa, bättre på vissa sätt och sämre på andra, känner man bara till detta så brukar det inte vara några problem. Kommer själv ihåg när vi skulle sälja en bil och vi ville sälja snabbt så vi skrev ut skavankerna ärligt och gav från börjat ett lågt pris plus att vi skrev "Ingen prutmån". Det ringde säkert fyra araber de första dagarna och ville kolla och...pruta:-) Till slut sa jag till alla som ringde och ville pruta att de kunde glömma det och fortsätta de tjata så slängde jag luren i örat på dem tills jag hittade en köpare som respekterade mina önskemål som säljare.
CITAT (malcolm @ 03-12-2010, 17:57)  Jag känner mig delvis lurad av den person jag köpte min bil av häromveckan, dels läcker den kylarvätaska och sedan fick jag brev från trafikförsäkringsföreningen idag för obetald trafikförsäkring trots att jag har försäkrat fordonet men det är tydligen nå´t från förra månaden. Jag är ingen rasist men kommer ALDRIG att köpa en bil från en invandrare igen, visserligen kommer inte bilen att bli dyr i alla fall men ändå... Här är annonsen som fortfarande ligger kvar: http://www.blocket.se/stockholm/Fin_SAAB_9...m?ca=11&w=1Annonsen såg ju bra ut, och även bilen. Men har säljaren tigit om kylproblem o obetalda försäkringar så borde han bli anmäld. Men privatköp är ofta svåra att häva. Obetalda försäkringar på bilen kan kosta skjortan så kolla upp det. har för mig att det kostar för varje dag bilen är oförsäkrad. Men bilen ser ju fin ut så är det bara läckage i kylsystemet så fungerar bilen säkert i många år ännu.
Huggorm
03-12-2010, 18:49
CITAT (theseraphim @ 03-12-2010, 18:39)  Kommer själv ihåg när vi skulle sälja en bil och vi ville sälja snabbt så vi skrev ut skavankerna ärligt och gav från börjat ett lågt pris plus att vi skrev "Ingen prutmån". Det ringde säkert fyra araber de första dagarna och ville kolla och...pruta:-) Till slut sa jag till alla som ringde och ville pruta att de kunde glömma det och fortsätta de tjata så slängde jag luren i örat på dem tills jag hittade en köpare som respekterade mina önskemål som säljare. Japp, så är det nu för tiden. Väldigt många arbetslösa invandrare försörjer sig på bilaffärer i stället, och försöker man sälja en gammal bil får man räkna med ett antal "sista priset kompis" som ringer. Det går dock att göra vettiga affärer även med dessa, bara man lärt sig hur det fungerar. Försöker du sälja en gammal toyota tex., så skulle jag tro att minst 9 av 10 som ringer är hårdprutande invandrare.
andersen
03-12-2010, 19:23
obetaldförsäkring från förra ägaren, hur kollar man det och i värsta fall gäller för ett helt år att den nya ägaren skall betala, dvs kan man åka på att betala ett år från den förra ägaren +sin egna försäkring alltså dubbelkostnad?
Huggorm
03-12-2010, 19:33
CITAT (andersen @ 03-12-2010, 19:23)  obetaldförsäkring från förra ägaren, hur kollar man det och i värsta fall gäller för ett helt år att den nya ägaren skall betala, dvs kan man åka på att betala ett år från den förra ägaren +sin egna försäkring alltså dubbelkostnad? Jag är lite förvånad över det, jag trodde bara det var skatteskulder som följde med till nya ägaren. Men ett helt års försäkring från trafikförsäkringsföreningen tror jag knappast det blir, utan bara några veckor på sin höjd
Inga från Närke
03-12-2010, 19:50
[quote name='malcolm' date='03-12-2010, 17:57' post='1332317'] Jag känner mig delvis lurad av den person jag köpte min bil av häromveckan, dels läcker den kylarvätaska och sedan fick jag brev från trafikförsäkringsföreningen idag för obetald trafikförsäkring trots att jag har försäkrat fordonet men det är tydligen nå´t från förra månaden. Jag är ingen rasist men kommer ALDRIG att köpa en bil från en invandrare igen, visserligen kommer inte bilen att bli dyr i alla fall men ändå...
Har du tur så är det "bara" någon slang som läcker. Vi upptäckte också att vår SAAB läckte kylarvätska och jag var och kollade den i eftermiddags och då upptäcktes det att det var blockpackningen som hade gett sig i ena hörnet så det blir byte av den. Hel kalaset ca 4-5000 kr med arbetet. Kul så här före jul men så är det med bilar. Den är av 1997 års modell och har inte gått mer än 16000 mil men det kan ju bli traskor ändå. Lycka till med din bil och hoppas det inte är så stora fel.
ingrid fuxwall
03-12-2010, 22:04
Tror inte det spelar någon roll om man gör bilaffär med svenskar eller personer av annan nationalitet - det är alltid något man håller tyst om när man säljer bil.
Fast den gången vi sålde en avställd Nissan för 500 kronor och köparen ville ha en massa garantier - det var lite jobbigt.
Menar du att du ska ansvara för något som hänt innan du ägde bilen - kan man kolla upp sådant?
Först sålde jag en bil via blocket och sedan köpte jag en. Självfallet kollade vi noga upp bilen som köptes och upptäckte att ägaren hade lån och att bilen stod som pant, men kan man kolla om den förra ägaren inte betalat försäkring?
malcolm
03-12-2010, 22:09
CITAT (Biggan_ @ 03-12-2010, 18:04)  Det finns säkert gott om "svenska" bilskojare också! Det finns tyvärr gott om skojare överhuvud taget, min villagranne (från Israel) har sin bil registrerad på en man från Norrköpng, kanske är bilförsäkringarna billigare där än i Sthlm...
CITAT (malcolm @ 03-12-2010, 17:57)  Jag känner mig delvis lurad av den person jag köpte min bil av häromveckan, dels läcker den kylarvätaska och sedan fick jag brev från trafikförsäkringsföreningen idag för obetald trafikförsäkring trots att jag har försäkrat fordonet men det är tydligen nå´t från förra månaden. Jag är ingen rasist men kommer ALDRIG att köpa en bil från en invandrare igen, visserligen kommer inte bilen att bli dyr i alla fall men ändå... Här är annonsen som fortfarande ligger kvar: http://www.blocket.se/stockholm/Fin_SAAB_9...m?ca=11&w=1Men kolla upp det där med trafikförsäkringsföreningen, obetald försäkring ska ju inte nya ägaren stå för om det gäller tiden innan bilen skrevs över.
Huggorm
03-12-2010, 22:11
CITAT (malcolm @ 03-12-2010, 22:09)  Det finns tyvärr gott om skojare överhuvud taget, min villagranne (från Israel) har sin bil registrerad på en man från Norrköpng, kanske är bilförsäkringarna billigare där än i Sthlm... Denna norrköpingsbo har förmodligen så mycket skulder, att fortkörningsböter inte gör någon skillnad. I praktiken kan din granne köra så fort han vill alldeles gratis...
jag kan säkert ha fel men är det så att skulder följer bilen vad det än må vara. Om bilen är skattad,besiktad o försäkrad är nog relativt lätt att kolla upp. Men om den är betald? Hur kolla upp det.
malcolm
03-12-2010, 22:24
CITAT (gnon49 @ 03-12-2010, 18:49)  Annonsen såg ju bra ut, och även bilen. Men har säljaren tigit om kylproblem o obetalda försäkringar så borde han bli anmäld. Men privatköp är ofta svåra att häva. Obetalda försäkringar på bilen kan kosta skjortan så kolla upp det. har för mig att det kostar för varje dag bilen är oförsäkrad. Men bilen ser ju fin ut så är det bara läckage i kylsystemet så fungerar bilen säkert i många år ännu. Jag tror iof. sig att det inte är nå´t större fel på bilen mer än kylarläckaget men jag blev så förb... när jag fick kravbrev från trafikförsäkringsföreningen. Skickade ett sms till säljaren och fick senare ett hotfullt telefonsamtal där han hotade med att komma och hämta bilen mm. och jag hade INTE vare sig hotat eller sagt något otillbörligt i mitt meddelande mer än att jag tyckte han farit med falska uppgifter. Fick tex. åka till en specialfirma för att få loss hjulbultarna på höger framhjul och efter vissa efterforskningar visade det sig att bilen hade haft tre ägare innan och inte två som det stod i annonsen, i stort sett är jag ändå nöjd med bilaffären men det skall bli spännande att se vad reparationen av utrinnande kylarvätska kommer att kosta. Vill man veta vem som de facto äger en bil om den är i trafik kan man skicka ett sms med reg.numret till bilregistret: tel: 72503 Sedan kan man också kolla på: http://www.transportstyrelsen.se/sv/E-tjanster/ för att få fram ytterligare uppgifter. Har varit så upprörd efter telefonsamtalet ikväll att jag inte kunde koncentrera mig på "På spåret" som är ett av mina favoritprogram.
malcolm
03-12-2010, 22:35
CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 22:11)  Denna norrköpingsbo har förmodligen så mycket skulder, att fortkörningsböter inte gör någon skillnad. I praktiken kan din granne köra så fort han vill alldeles gratis... Det är en hon och för ett par år sedan då vi tog ner den minst sagt vildvuxna häcken mellan våra tomter gjorde hon inte ett handtag för att hjälpa till, det blev en hel del ris och jag insåg att det var för mycket för att frakta bort med släpkärra så jag beställde en container vilket hon inte betalat en krona för men jag fick en utskällning på arabiska eller vad de nu pratar för språk i Israel. Hon hade inga pengar sade hon men ändå anlitade hon folk kort därefter för att bygga en veranda...
malcolm
03-12-2010, 22:42
CITAT (theseraphim @ 03-12-2010, 18:10)  synd att du blivit lurad tyvärr finns det en hel del rötägg därute när det gäller bilar. Hade en kompis som sålde en bil begagnat och det var en billig bil men någon vecka efter så fick han ett betalningsföreläggande beroende på att bilen varit med om en olycka efter han sålt den. Den nya ägaren hade uppenbarligen "missat" att fixa med försäkringen i tid:-( Det är viktigt att den som säljer bilen skickar in handlingarna om ägarbytet snarast annars kan det komma P-böter och allt möjligt efteråt.
Huggorm
03-12-2010, 22:51
CITAT (malcolm @ 03-12-2010, 22:35)  Det är en hon och för ett par år sedan då vi tog ner den minst sagt vildvuxna häcken mellan våra tomter gjorde hon inte ett handtag för att hjälpa till, det blev en hel del ris och jag insåg att det var för mycket för att frakta bort med släpkärra så jag beställde en container vilket hon inte betalat en krona för men jag fick en utskällning på arabiska eller vad de nu pratar för språk i Israel. Hon hade inga pengar sade hon men ändå anlitade hon folk kort därefter för att bygga en veranda... Hebreiska förmodar jag, om hon inte är israelisk palestinier för då är det väll arabiska. Men boende i villa och ekonomiskt lagd pekar väll åt hebreiska Att registrera bilen på en "målvakt" blir allt vanligare, och det har varit på tal länge att man skall ändra reglerna för att förhindra detta. Man vill göra det möjligt att beslagta bilar som är registrerade på dessa personer, eftersom de är juridiska ägare och ofta har miljonskulder. Varför det inte görs redan vet jag inte.
*Stintan*
03-12-2010, 22:52
CITAT (malcolm @ 03-12-2010, 22:42)  Det är viktigt att den som säljer bilen skickar in handlingarna om ägarbytet snarast annars kan det komma P-böter och allt möjligt efteråt. Ännu bättre att man som bilköpare ber att få handlingarna och skickar in dom så att man vet att det blir gjort.
malcolm
03-12-2010, 22:56
CITAT (*Stintan* @ 03-12-2010, 22:52)  Ännu bättre att man som bilköpare ber att få handlingarna och skickar in dom så att man vet att det blir gjort. Det ligger väl mer i säljarens intresse av att inte få oönskade P-böter mm. för en bil man inte längre äger, i mitt fall fick jag dock posta handlingarna själv vilket jag också gjorde på vägen hem efter affären.
malcolm
03-12-2010, 23:01
CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 22:51)  Hebreiska förmodar jag, om hon inte är israelisk palestinier för då är det väll arabiska. Men boende i villa och ekonomiskt lagd pekar väll åt hebreiska Att registrera bilen på en "målvakt" blir allt vanligare, och det har varit på tal länge att man skall ändra reglerna för att förhindra detta. Man vill göra det möjligt att beslagta bilar som är registrerade på dessa personer, eftersom de är juridiska ägare och ofta har miljonskulder. Varför det inte görs redan vet jag inte. Jag vet inte varifrån denna kvinna exakt kommer ifrån, inte ens vad hon heter och hon blev skitförbannad på sin dotter för att hon lämnat ut hemtelefonnummer och mobilnummer till mig. Försökte ta reda på vad hon heter via reg.numret och det var då jag upptäckte detta med Norrköping, telefonnumren är "skyddade/hemliga".
Huggorm
03-12-2010, 23:02
Ja, det är alltid säljaren som skall posta. Finns det brevlåda i närheten kan man dock med fördel göra det tillsammans. En gång lät jag mig övertalas att låta köparen posta ägarbytet, och han belönade mig med en räkning från trafikförsäkringsföreningen. Jag ringde och skällde på honom men det hände inte så mycket. Till slut krockade han med en container. Det var i min naiva ungdom innan jag lärde mig att känna igen en pundare.
malcolm
03-12-2010, 23:11
CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 23:02)  Ja, det är alltid säljaren som skall posta. Finns det brevlåda i närheten kan man dock med fördel göra det tillsammans. En gång lät jag mig övertalas att låta köparen posta ägarbytet, och han belönade mig med en räkning från trafikförsäkringsföreningen. Jag ringde och skällde på honom men det hände inte så mycket. Till slut krockade han med en container. Det var i min naiva ungdom innan jag lärde mig att känna igen en pundare. Jag kommer förmodligen att köpa fler bilar via Blocket men nästa gång skall jag vara mer noggrann, det är trots allt mycket billigare att köpa privat än via en bilfirma och någon ny bil lär jag aldrig få råd med. Brorsan gav tex. 50.000 för sin SAAB 900 av 95-års modell hos en bilfirma och den var inte lika fin som denna jag köpt nu. Han fick fö. bara 10.000 för den när han bytte till en ny Subaru i våras så vem har gjort bästa bilaffären trots allt...
AndersKbg
04-12-2010, 19:50
Malcolm, det kan inte stämma att du betalar den förra ägarens försäkring. Du ska försäkra bilen från det datum då ägarbytet skedde, då är det inga problem. Det bästa är att man fyller i hela ägarbytet tillsammans och postar det direkt. Försäkringen tecknar du direkt via telefon eller går in på nätet, det är mycket viktigt för att slippa liknande bekymmer.
Det finns givetvis en möjlighet att säljaren har skrivit i felaktigt datum för att på så sätt få tillbaka mer av sin premie. Det är tråkigt när sånt här händer men du får se det som läropengar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|