Full version: rysk marton
samot1
Har en påse rysk marton hur gör jag lämpligast . tänkt som fjärilsblomma.
Peztis
De jag höstsådde klarade sig bättre än dem jag drev upp inne förra säsongen.
kerstin z5-6
Så och ställ ute i 4-8 v
ta in och driv under lysrör eller lämna ute till våren , om det sista-se till att sådden aldrig torkar ut!
samot1
tack så mycket för svaren.
Peztis
Och du, de kan ta riktigt god tid på sig att komma upp. Det gjorde i alla fall mina om jag minns rätt.
Bengalow
Se bara till att plocka av fröställningarna illa kvickt, annars har du martorn i hela trädgården. Dom sprider sig kraftigt, och beter sig närmast som maskrosor. Där dom växer i gräsmattan dör gräset ...
smuleborg
Det finns olika Rysk Martorn, jag har inte namnen i huvudet, men den ena ska man definitivt undvika.

Vi har "den snälla", förökar sig måttligt och är en fjärils- och humlemagnet.

Tillägg
Våra är frösådda. Vi "försådde" i kruka på fönsterbrädet (utan artificiellt ljus) senvinter/tidig vår. Vi planterade sedan ut plantorna i bebislådor. Först året därpå åkte de ner på sin plats, växte till sin naturliga storlek och gick i blom. Hos oss står de i söderläge i sandblandad jord; bladen är - jag vet inte hur jag ska beskriva dem - intensivt ljust blå, hur läckert som helst.
Wilmer
Tror det kan vara alpmartorn du har Smuleborg, ungefär så sådde jag mina också, de kom sig fint i pluggboxen men blev uppätna av bladlöss tyvärr. Ryska samt silvermartonen ha jag inte fått upp på samma "slarviga" sätt däremot.

Tillägg från mej, vi har både alpmartorn och rysk martorn, ingen av dem frösår sig av sig själva hos mig. Ingen spridningsrisk här inte!
smuleborg
Det är den ryska vi har (köpta frön från Impecta). Jag är inte hemma nu så jag kan inte kolla, men en av den ryska ska man undvika om man inte vill ha ryska plantor i hela trädgården.

Vi har en förhållandevis liten "senvinter/tidigvår-sådd" (vi höstsår en hel del); jag kan inte minnas att vi någonsin - ta i trä - fått lusangrepp. Inte heller angrepp från blomflugor (ta i trä två gånger). Det kan säkert förklaras med den lilla skalan.
Wilmer
Den hade gärna fått sprida sig här, har haft den i flera år (köpt som planta, den ena på Odla) men den sprider sig inte sad.gif
kerstin z5-6
Ingen spridning här heller av vare sig Erygium planum-(Rysk) eller E.Alpinum
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon