Monarda
Har inte sett en enda kaja vid matningsplatsen i dag och förklaringen fick jag när jag tog en runda i omgivningarna och hittade en hög med dun och fjädrar. En rovfågel har tydligen slagit till i morse och suttit här och "skalat" sitt byte.
Brukar ha besök av en sparvhök emellanåt, men kan den ta en kaja?
[attachment=56671:P1300901.jpg][attachment=56672:PC040387.jpg]
theseraphim
Helt omöjligt är det nog inte då de mesta fåglar överlag är klent byggda.
sparvuggla
Vissa Sparvhökar kan ta kajor och skator, men mest tar den småfåglar upp till traststorlek.
För duvhöken är däremot ingen fågel för stor, det finns bilbevis på att den slagit t.o.m. gråhäger.
Boxer
Honan som är mycket större än hanen, kan ta ganska stora byten...ca ett halvt kilo
Olle A
Jag har sett en sparvhök som hade tagit en kaja en gång. Den hade dock inte lyckats ta död på den, utan de två fåglarna slogs vilt på marken. Det var mitt inne i Stenungsund, och slutade med att kajan klarade sig eftersom höken blev skrämd när folk gick förbi.

Olle
Olle A
Efter lite letande hittade jag nu bilden jag hann ta.

[attachment=56708:Sparvh_k.jpg]

Olle
Myosotis
Vilken jättebra bild w00t.gif
Olle A
Tack Myo! smile.gif

Olle
Aqvakul
CITAT (Olle A @ 06-12-2010, 19:49) *

Olle

En härlig bild! tummenupp.gif bravo.gif
Olle A
Tack Aqva! smile.gif

Olle
Whiskuchi
Jättefin bild! Jag har sett en sparvhök försöka sig på att ta en skata en gång men den tvingades ge upp (dock såg skatan rejält tilltufsad ut när den till sist kom loss så jag misstänker att den inte klarade sig så länge ändå)
sparvuggla
CITAT (Olle A @ 06-12-2010, 19:49) *

Olle

Tja, ingen trevlig bild att se på men det är så det går till i naturen.
Lokan
Jättefin bild Olle! bravo.gif Den borde du skicka in till nån tävling eller SOF!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon