Full version: Andinvasion
Thalassa
Jag och min sambo bor vid en å och har normalt sett alltid ett gäng gräsänder på besök. Förra året matade vi dem med korn och vete under vintern eftersom den var så sträng. Lika sträng vinter i år och då är det ju givetvis matningsdags igen. Vår å har dock frusit igen så änderna kan inte vara här om dagarna, därför kommer de i skymningen för att äta och flyger sedan iväg igen. Detta pågår i cirka 20 minuter, men i filmen nedan har jag klippt ner det och snabbat upp det till drygt 1 minut.

Filmen
Bettis
Djungeltrumman går wub.gif så glada dom blir och så snällt av dig att mata dom tummenupp.gif
malcolm
Trevlig film! tummenupp.gif
Thalassa
Tack så mycket smile.gif Musiken är kanske lite väl hysterisk men jag tyckte att den passade på något sätt tongue.gif
Olle A
Kul film, det myllrar ju av änder! tummenupp.gif

Olle
Tikka
Ja det var ju en roligt film, verkligen invasion smile.gif

Thalassa
och de blir bara fler och fler för var dag som går, jag undrar hur många det kan bli... wub.gif
Gossen Ruda
Jag har visserligen lite synpunkter på att mata gräsänder så att de stannar kvar där de egentligen inte borde finnas, men skit i det. biggrin.gif Jag vill bara påpeka att duck egentligen betyder anka, gräsand heter Mallard på engelska. rolleyes.gif
Thalassa
CITAT (Gossen Ruda @ 05-12-2010, 20:59) *
Jag har visserligen lite synpunkter på att mata gräsänder så att de stannar kvar där de egentligen inte borde finnas, men skit i det. biggrin.gif Jag vill bara påpeka att duck egentligen betyder anka, gräsand heter Mallard på engelska. rolleyes.gif

De stannar inte kvar där de egentligen inte borde vara. De är 99 % av dygnet vid dammen en bit uppströms och där har de det bra. Där finns det massor av öppet vatten. Det är just vid oss det har frusit för att ån är så liten här, därför är de inte heller kvar här längre. De kommer bara förbi oss en sväng i skymningen varje kväll och tittar om det finns något att äta, sedan flyger de tillbaka. Jag bor på en ö och är alltså omgiven av vatten.

Det där med mallard visste jag egentligen, men det hade totalt fallit bort, tack för påminnelsen smile.gif
Tikka
Jag har varit med om liknande förra året då vallgraven frös.
Då kom jättemånga änder upp till utsiktsplatsen där en av mina grannar matade småfåglarna...så gick de där en stund o kollade o åt om det nu fanns nåt som de tyckte om.
Men detta hände bara ett par gånger, men det var lustigt att se.
Thalassa
CITAT (Tikka @ 05-12-2010, 21:20) *
Jag har varit med om liknande förra året då vallgraven frös.
Då kom jättemånga änder upp till utsiktsplatsen där en av mina grannar matade småfåglarna...så gick de där en stund o kollade o åt om det nu fanns nåt som de tyckte om.
Men detta hände bara ett par gånger, men det var lustigt att se.

Det är samma sak här, de kom hit och letade mat innan vi började mata dem. Hur det egentligen började vet jag inte riktigt, förmodligen med att hon som bodde här innan oss matade dem. För de verkade ha koll på att här kanske fanns mat så när vi flyttade in (det var på vintern för 2 år sedan) så dök det upp änder och letade vid fågelmaten. Vi tyckte synd om dem och började lägga ut säd. Men det innebär som sagt inte att de är här på dagarna utan bara att de tittar förbi och kollar läget. Det lustiga är att de minns det från år till år, för nu är det vår tredje vinter och samma fenomen upprepar sig, i skymningen kommer det änder. På vår, sommar och höst matar vi dem inte, förutom möjligtvis någon enstaka brödbit flirting.gif .
Gossen Ruda
Nån form av catering då. biggrin.gif Det är väl egentligen inte helt fel att prata om ducks, särskilt om det slinker med någon annan art. Det är inte universitetsengelska som skrivs på YouTube. Beträffande musiken på inslaget, inte riktigt min smak, så misstänker jag att du tagit den från nån skiva. Var i så fall beredd på att YouTube stänger av den eller hela inlägget om copyright-innehavaren kommer på dig. Något annat händer nog inte.
Thalassa
CITAT (Gossen Ruda @ 05-12-2010, 21:45) *
Nån form av catering då. biggrin.gif Det är väl egentligen inte helt fel att prata om ducks, särskilt om det slinker med någon annan art. Det är inte universitetsengelska som skrivs på YouTube. Beträffande musiken på inslaget, inte riktigt min smak, så misstänker jag att du tagit den från nån skiva. Var i så fall beredd på att YouTube stänger av den eller hela inlägget om copyright-innehavaren kommer på dig. Något annat händer nog inte.

Om jag hade tagit musiken hade jag inte ens kunnat lägga upp klippet på youtube, det kollas direkt. Musiken kommer från youtubes egna audiobibliotek.

Ps. I det här fallet var det universitetsengelska då jag är till vardags arbetar som forskare, men min forskning handlar inte så mycket om gräsänder wink.gif
malcolm
Dessa delade jag mina Marie-kex med en gång när jag var ute och paddlade, det var egentligen fler men fotade med mobilen så det blev inte riktigt som jag ville. Kvack så mycket sa de i alla fall. rolleyes.gif

[attachment=56694:Bild047.jpg]
Thalassa
CITAT (malcolm @ 06-12-2010, 00:15) *
Dessa delade jag mina Marie-kex med en gång när jag var ute och paddlade, det var egentligen fler men fotade med mobilen så det blev inte riktigt som jag ville. Kvack så mycket sa de i alla fall. rolleyes.gif

Jättefina! och snällt av dig att dela med dig av kexen tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon