Rigoletto
Hej!

Jag funderar på polytunnel på odlingslotten nästa år (kanske den minsta från Bredegården, eller ett liknande självbygge).

Det jag funderar över är ventilationen. Polytunneln går ju inte att öppna i taket. I växthuset är ju det så himla noga, tackluckor motsvarande 75 % av golvytan ska gå att öppna!

I polytunnel finns ingenting av detta, bara sidodörrar. Blir lösningen då att ha båda dörrarna öppna under dagen? Jag har köpt The Polytunel Handbook av Andy McKee och Mark Gatter, men där står ytterst lite om temperatur och ventilering.

Någon som vet hur detta fungerar?

Med vänlig hälsning

Ann
officinalis
Du får väl spänna över två plaster så att du har möjlighet att ventilera i taket.
Jag har sett att Eliot Coleman har skrivit en del om lite olika lösningar på det. Dels i boken The new organic grower, men sen har han skrivit The winter harvest handbook eller vad den nu hette där det borde finnas lite mer utförlig information.
malcolm
Med lite uppfinningsrikedom borde det väl gå att lösa, fästa lösa plastöverdrag med kardborreband tex.
blomkronan

Kan denna vara något... YouTube
Ser ut att vara lätt att bygga i hop och ventilation i ändarna smile.gif Varmaste dagarna kan man ha ena sidan upprullad dygnet runt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon